Digital Foundry: wszystkie gry na PS4 Pro z natywnym 4K
Ile osiąga 60 FPS?
Jeśli kupiliście PS4 Pro do współpracy z nowiutkim telewizorem UHD, poszukujecie zapewne tytułów, które są w stanie wykorzystać pełnię możliwości nowego sprzętu. Jak wspominaliśmy już w naszej świątecznej transmisji, produkcje pokroju Ratchet & Clank, Rise of the Tomb Raider czy Call of Duty: Infinite Warfare to w takim przypadku podstawowe pozycje, ale ile gier na PlayStation 4 Pro osiąga natywne 4K i stałe 60 klatek na sekundę podczas rozgrywki?
W sieci nie brakuje list wymieniających gry 4K na PS4 Pro, więc przez kilka ostatnich tygodni spędzaliśmy wolny czas na sprawdzeniu każdej pod kątem ekranów 4K, z naciskiem na 60 FPS. Wszystkie tytuły trafiły pod nasze mikroskopy, a liczba pikseli na krawędziach została policzona. Co ciekawe, całkiem sporo produkcji wymienianych jako 4K generowało mniej pikseli, więc stworzyliśmy dla nich osobne kategorie.
Ostatecznie zostaliśmy z dziesięcioma grami, które pasują do naszych wstępnych założeń: stałe i pełne 4K oraz stabilne 60 klatek na sekundę. Poniżej znaleźć można materiał wideo z podsumowaniem i obszernymi fragmentami rozgrywki w dużej rozdzielczości.
Osoby preferujące formę tekstową mogą za to przyjrzeć się poniższym zestawieniom. Najpierw dziesięć „czystych” produkcji 4K60:
- FIFA 17 (niektóre ujęcia kamery w 30 FPS)
- Hustle Kings (plus wsparcie HDR)
- Mantis Burn Racing (plus wsparcie HDR)
- NBA 2K17 (niektóre ujęcia kamery w 30 FP)
- Neon Chrome
- Pro Evolution Soccer 17 (niektóre ujęcia kamery w 30 FP)
- Rez Infinite (Area X być może poniżej 4K)
- Thumper
- Viking Squad
- Wheels of Aurelia
Następnie nadal imponujące 4K60, ale z pojedynczymi zastrzeżeniami:
- Bound (4K tylko dla geometrii, nie shaderów)
- Diablo 3 (dynamiczne skalowanie)
- Farming Simulator 17 (wahania płynności)
- Smite (dynamiczne skalowanie)
Zdajemy sobie sprawę, że 60 klatek na sekundę nie jest docelową wartością dla wszystkich graczy, więc mamy też sporo tytułów z natywnym 4K i 30 FPS. Tutaj zostało jeszcze kilka testów do przeprowadzenia, ale obecnie lista wygląda tak:
- Assassin's Creed The Ezio Collection
- The Last of Us Remastered (plus opcjonalny tryb 1800p60)
- The Witness (plus opcjonalne tryby 1080p60 i 1440p60)
- Skyrim
- The Elder Scrolls Online
Na koniec produkcje, które w innych miejscach w sieci wymieniane są jako natywne 4K, ale w rzeczywistości działają z niższą liczbą pikseli czy też z wykorzystaniem jakiejś formy skalowania:
- Darksiders Warmastered Edition (1620p)
- Futuridium EP Deluxe (1080p - czeka na łatkę?)
- Helldivers (szachownicowe 2160p)
- Let It Die (1440p)
Oczywiście rozdzielczość nie jest najważniejszym i ostatecznym wyznacznikiem jakości. Wiele tytułów na PS4 Pro nadal wygląda świetnie na dużych telewizorach, nawet jeśli nie zbliża się do ich natywnej rozdzielczości. Nawet gry w 1440p - których na Pro nie brakuje - mogą zaoferować sporą poprawę wyglądu w zestawieniu z 1080p na podstawowej konsoli.
Przypominamy również, że prowadzone na bieżąco testy wsparcia dla PS4 Pro znaleźć można w naszym poradniku.