Divinity: Grzech Pierworodny - Poradnik, Solucja
Poradnik do Divinity Original Sin: Opis przejścia, misje główne i poboczne, mapy i sekrety (100% ukończenia).
Witamy w darmowym, obszernym poradniku i solucji do gry Divinity: Grzech Pierworodny (ang. Divinity: Original Sin). Znajdziesz tu kompletny opis przejścia gry (100% ukończenia), misje główne oraz poboczne, a także mapy lokacji oraz wszystkie sekrety i znajdźki.
Zapraszamy do wspólnej przygody!
Szukasz poradnika do najnowszej odsłony gry? Kliknij: Divinity: Original Sin 2 - Poradnik, Solucja.
Opis przejścia, mapy i sekrety
Divinity: Grzech Pierworodny - Interfejs
Divinity: Grzech Pierworodny - Rozwój postaci i skład drużyny
Cyseal i Black Cove (Czarna Zatoka)
Divinity: Grzech Pierworodny - Cyseal: Mapa
Divinity: Grzech Pierworodny - Cyseal: Wątek główny
Divinity: Grzech Pierworodny - Cyseal: Zadania dodatkowe część 1
Divinity: Grzech Pierworodny - Cyseal: Zadania dodatkowe część 2
Divinity: Grzech Pierworodny - Cyseal: Skarby
Divinity: Grzech Pierworodny - Black Cove (Czarna Zatoka)
Luculla Forest (Las Luculla), Hiberheim i Luculla Mines (Kopalnie Luculla)
Divinity: Grzech Pierworodny - Luculla Forest (Las Luculla) i Silverglen: Mapa
Divinity: Grzech Pierworodny - Luculla Forest i Silverglen: Wątek główny
Divinity: Grzech Pierworodny - Luculla Forest i Silverglen: Zadania dodatkowe część 1
Divinity: Grzech Pierworodny - Luculla Forest i Silverglen: Zadania dodatkowe część 2
Divinity: Grzech Pierworodny - Luculla Forest i Silverglen: Skarby
Divinity: Grzech Pierworodny - Hiberheim: Mapa
Divinity: Grzech Pierworodny - Hiberheim: Wątek główny
Divinity: Grzech Pierworodny - Hiberheim: Zadania dodatkowe
Divinity: Grzech Pierworodny - Hiberheim: Skarby
Divinity: Grzech Pierworodny - Luculla Mines (Kopalnie Luculla)
Phantom Forest (Upiorny Las)
Divinity: Grzech Pierworodny - Phantom Forest (Upiorny Las): Mapa
Divinity: Grzech Pierworodny - Phantom Forest (Upiorny Las): Wątek główny
Divinity: Grzech Pierworodny - Phantom Forest (Upiorny Las): Zadania dodatkowe
Divinity: Grzech Pierworodny - Phantom Forest (Upiorny Las): Skarby
Porady i wskazówki
Czy można odłączyć od drużyny jedną lub kilka postaci?
Można. W tym celu musisz złapać portret danego bohatera znajdujący się z lewej strony i przeciągnąć go tak, aby został zerwany „łańcuch" łączący poszczególne postacie. Następnie przesuń go trochę dalej i puść w taki sposób, żeby nie połączył się z resztą bohaterów.
Przedmioty w skrzyniach są zawsze generowane automatycznie
Jest to całkiem przydatna wskazówka, ponieważ ich generacja następuje nawet po powtórnym wczytaniu gry. Jeśli więc dotrzesz do jakiejś skrzyni z ciekawymi przedmiotami, które jednak średnio ci się przydadzą, to możesz wczytać grę, otworzyć skrzynię ponownie i znajdziesz w niej zupełnie inny zestaw. Nie ma tutaj żadnej reguły - czasami trafisz na dwa unikalne, a innym razem na magiczny i legendarny. Na upartego można w ten sposób skompletować drużynie niemal cały ekwipunek najwyższej klasy. Oczywiście im kufer lub skrzynia lepszej klasy, tym więcej szans na dobre przedmioty.
Powyższe rozwiązanie dotyczy zresztą nie tylko eksplorowania różnych pomieszczeń, ale również walk z silniejszymi przeciwnikami. Za każdym razem wylecą z nich inne cenne przedmioty (nie licząc tych istotnych fabularnie).
Jak rozdzielać kilka przedmiotów?
Zdarza się, że w trakcie zbierania różnych rzeczy część z nich się na siebie nakłada. Przykładowo jeśli jedną postacią będziemy podnosić małe eliksiry zdrowia, to w plecaku wszystkie trafią pod jedną ikonkę, a cyfra w prawym dolnym rogu ikony poinformuje ile ich w sumie mamy. Jeśli chcielibyśmy rozdzielić te eliksiry i na przykład oddać część innej postaci, to należy najechać na daną ikonę, wcisnąć i przytrzymać shift, a potem przeciągnąć dany przedmiot do innej kratki. Po chwili pojawi się okienko, w którym można ustalić ile eliksirów chcemy w ten sposób przenieść. Identycznie wygląda sytuacja ze wszelkimi przedmiotami, które się na siebie "nakładają".
Jak poruszać się po świecie?
W Divinty nie występuje skalowanie przeciwników, jak ma to miejsce w niektórych grach fabularnych. Oznacza to, że w niektórych lokacjach znajdują się przeciwnicy i postacie na z góry określonym poziomie. Jeżeli nie chcesz zginąć, to nie zapuszczaj się w miejsca, gdzie wrogowie są na dużo (więcej niż dwa) wyższym poziomie niż twój. Jeśli chcesz dostać się do tak bronionej krainy, to wypełnij kilka zadań dodatkowych lub głównych i wróć, kiedy twój poziom doświadczenia będzie równy lub wyższy niż przeciwników na danym terenie.
Jak uczyć się nowych zdolności i czarów?
Najpopularniejszą metodą jest korzystanie z ksiąg magicznych i bojowych. Możesz je znaleźć w trakcie eksploracji świata gry oraz kupować u handlarzy. Aby skorzystać z takiej księgi w celu nauczenia się nowego czaru/zdolności musisz spełnić dwa warunki - po pierwsze być na odpowiednio wysokim poziomie doświadczenia, a po drugie posiadać rozwiniętą umiejętność, która pozwoli przyswoić ci wiedzę.
Przykładowo, jeżeli zdobyłeś księgę pozwalającą przyzwać nieumarłego wymagającą 5 poziomu doświadczenia, to musisz posiadać bohatera właśnie na tym poziomie oraz takiego, który ma rozwinięte chociaż podstawy czarnoksięstwa (witchcraft). Po spełnieniu tych warunków wystarczy przeczytać książkę (kliknąć ją w inwentarzu prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję „czytaj" - read). Po chwili dany czar lub zdolność pojawi się w specjalnym menu i będziesz mógł z niej korzystać.
Warto w tym miejscu zauważyć, że poziom rozwinięcia jakiejś zdolności może odbić się na ilości punktów akcji wymaganych do jej użycia. Jeśli mamy talent czarnoksięstwa na 1 poziomie, to przyzwanie nieumarłego będzie nas w trakcie walki kosztować przykładowo 7 punktów akcji. Natomiast gdy rozwiniemy czarnoksięstwo do 3 poziomu, to za przywołanie „zapłacimy" tylko 4 punkty. Podobnie jest z resztą zdolności i czarów.
Rozmawiać mogą tylko główni bohaterowie
Może wydawać się to nieco dziwne, ale czasami jakaś przypadkowa postać nie będzie chciała z tobą rozmawiać. A potem kolejna i następna. To nie żaden błąd gry, tylko fakt, że próbujesz z kimś wejść w dyskusję mając zaznaczoną osobę z drużyny, która nie należy do dwójki głównych bohaterów. W takich przypadkach napotkani ludzie nie podejmą z tobą dialogu.
Warto mieć też na uwadze, że jeśli zdobędziesz przedmiot, który jest wymagany do ukończenia jakiegoś zadania, to często musisz przekazać go podczas rozmowy. W takim przypadku przedmiot musi posiadać bohater, którym prowadzisz konwersację. Jeśli ma go drugi towarzysz lub ktoś inny z drużyny, to nie będziesz w stanie podarować go zleceniodawcy i tym samym ukończenie zadania stanie się niemożliwe. W takim przypadku przekaż cenną rzecz głównemu bohaterowi i to nim rozpocznij rozmowę.
Przy rozwijaniu bohaterów warto wybrać jednego z głównych i zainwestować nieco w talenty personalne na przykład urok (charming), dzięki czemu podczas rozmów będziemy mogli często korzystać z dodatkowych opcji dialogowych oferujących często dyplomatyczne i bardziej opłacalne rozwiązania niż bezpośrednia walka.
W trakcie walki uważaj na ruchy bohaterów
O ile podczas zwykłej eksploracji świata kierowane postacie przemieszczają się w miarę z głową, omijając różnego rodzaju pułapki czy niebezpieczeństwa, o tyle w trakcie walki nie jest już tak różowo. Przykładowo jeśli prowadzisz bitwę wśród podpalonych elementów podłoża, które mogą cię od razu zabić, to przy przemieszczaniu podczas bitwy komputer sugeruje najkrótszą drogę. I wytycza ją właśnie wprost przez tego typu niebezpieczeństwa. Dlatego zanim przemieścisz bohatera, dokładnie zobacz czy jego linia marszu nie przebiega przez takie niemiłe niespodzianki.
Handel i naprawa broni
Z większością napotkanych osób możesz prowadzić handel. Aby przejść do niego wystarczy rozpocząć rozmowę i nacisnąć czerwoną ikonę znajdującą się z lewej strony listwy dialogowej. Możesz prowadzić zarówno zwykłe zakupy i sprzedaż za gotówkę, jak i korzystać z wymiany dóbr.
Wystarczy przeciągnąć dany przedmiot na ekran z prawej - nad kolumną pojawi się liczba pieniędzy, ile jest on wart (lub suma wszystkich w przypadku kilku przedmiotów). Identycznie sprawa działa w drugą stronę - po prostu przeciągnij interesujący cię towar z „kieszeni" kupca i przenieś go do kolumny po jego stronie. Transakcja dojdzie do skutku, jeśli rzeczy są równej wartości lub jeżeli chcesz zaoferować kupcowi wyższą cenę. Jeśli będziesz chciał coś kupić poniżej ceny zaproponowanej przez kupca, to ci się to nie uda.
Warto też zwrócić uwagę na ikonę wagi znajdującą się na górze między dwoma kolumnami produktów sprzedawanych. Służy ona do wypełniania brakującej sumy. Jeżeli w trakcie transakcji okaże się, że do pełnej sumy brakuje ci na przykład 100 monet, to wystarczy kliknąć wagę, a komputer sam uzupełnij z twojej sakiewki wymaganą sumę.
Należy też dodać, że ekwipunek każdej z postaci jest oddzielny. Dlatego jeśli w twojej drużynie nosisz pieniądze przy jednej osobie, a chciałbyś z nich korzystać innym bohaterem, to możliwości są dwie. Możesz wcześniej przekazać danemu bohaterowi pieniądze (lub towary), które posłużą do handlu i to właśnie nim przeprowadzić zakupy. Druga możliwość to zrobienie zakupów jedną postacią, a potem przesłanie ich do drugiego bohatera.
Naprawianie broni, oprócz sytuacji gdy masz dobrze rozwinięte kowalstwo (blacksmith), również odbywa się u kupców (nie u wszystkich, tylko u tych lepszych). Wystarczy rozpocząć handel, a potem kliknąć ikonę młotka i kowadła znajdującą się z lewej strony na dole. Teraz wskaż obiekt, który chcesz naprawić, po czym zapłać, a dany sprzęt zostanie naprawiony.
Skarby
W grze znajduje się sporo skarbów poukrywanych w ziemi. W jaki sposób je odnaleźć? Sposobów jest kilka. Pierwszy to zakupienie map na przykład u człowieka malującego obrazy na rynku w Cyseal. Po ich przeczytaniu na mapie pojawią się miniaturki skarbów. Skieruj się w dane miejsce i po prostu wykop skrzynię ze skarbem (łopatę znajdziesz na cmentarzu oraz u niektórych kupców).
Jeśli udasz się w dane miejsce i okaże się, że nie możesz znaleźć miejsca do kopania, to prawdopodobnie oznacza, że żadna z twoich postaci nie posiada wystarczająco rozwiniętej percepcji. Najlepiej gdyby któryś z bohaterów posiadał ją przynajmniej na 7 poziomie - wtedy po dotarciu na miejsce pokaże ci się miejsce do kopania.
Druga opcja to nie rozwijanie percepcji, tylko udanie się do danego punktu i kopanie w ciemno. Jeśli wiesz z grubsza, w którym miejscu jest skarb, to prędzej czy później go wykopiesz. Możesz również posłużyć się mapami załączonymi do tego poradnika, w których znajdziesz lokalizację skarbów i nie będziesz musiał wydawać pieniędzy na mapy.
Oprócz skarbów ukrytych pod ziemią w trakcie eksploracji świata możesz też trafić na dobrze zabezpieczone skrzynie często zawierające interesujące rzeczy. Często dostęp do nich jest w jakiś sposób utrudniony (niektóre mogą na przykład zacząć uciekać). W poradniku zaznaczyliśmy również lokacje takich trudniej dostępnych kufrów i skrzyń.
Co do otwierania skrzyń, to chociaż niektóre z nich wymagają klucza, to pamiętaj, że zawsze możesz je zniszczyć bronią (nie jest to polecana, bo szybko ją zużyjesz) lub czarami. Pomimo zniszczenia skrzyni jej zawartość nic na tym nie ucierpi.
Otoczenie i żywioły
W trakcie eksploracji świata oraz podczas walk szybko rzucą ci się w oczy różnego rodzaju przedmioty, takie jak na przykład skrzynie wypełnione olejem lub kwasem czy też padający deszcz. Żywioły odgrywają w grze bardzo ważną rolę i mogą wspomóc cię w walce z przeciwnikami lub mocno ci zaszkodzić, jeśli nie pozna się ich charakterystyki.
Połączeń różnych żywiołów i czynników jest cała masa. Przykładowo jeśli w trakcie walki rozbiliśmy beczkę z olejem, to możemy go podpalić czarem ognia lub ognistą strzałą. W wyniku tego postacie stojące na oleju zostaną podpalone (o ile nie są odporne na ten efekt). Z drugiej strony walcząc z żywiołakami ognia można skorzystać z czaru deszczu, który wpłynie na potwory negatywnie.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że żywiołaki to specyficzne istoty i nie należy ich atakować żywiołem z którego są stworzone. W ten sposób będziemy je bowiem leczyć.
Poniżej znajduje się kilka przykładów zastosowania samych żywiołów oraz ich połączeń.
- Woda i ogień - ugaszenie ognia (możesz w ten sposób na przykład ugasić palącego się bohatera) i powstanie pary wodnej ograniczającej widoczność.
- Woda (oraz krew) i prąd - porażenie postaci stojących w wodzie (porażenie nie powoduje strat, ale unieruchomienie).
- Woda i lód - zamrożenie - można w ten sposób zamrażać przeciwników oraz tworzyć kałuże, na których postacie mogą się wywrócić.
- Olej - spowolnienie postaci.
- Ogień i olej - podpalenie oleju i postaci, które na nim stoją.
- Trucizna i ogień - możliwość eksplzji trucizny i zatrucia wrogów, którzy na niej przebywają.
- Prąd i para wodna - stworzenie chmury burzowej paraliżującej postacie.
Jak pokonać umarłych rycerzy (Death Knights)?
Po dotarciu do kopalń Luculla natkniesz się na potężnych rycerzy, którzy okażą się nieśmiertelni. Niestety w obecnej chwili jedyną możliwością jest ich omijanie. Dopiero po dotarciu do gabinetu Leandry (opis, jak tego dokonać znajduje się w wątku głównym opisanym w dziale Kopalnie Luculla) znajdziesz czar Leandry, a w trakcie misji Initiation (Inicjacja) / Infiltration Immaculates (Infiltracja zakonu)później fiolkę z jej krwią. Połącz obydwa przedmioty, a powstanie księga zaklęć. Skorzystaj z niej, a nauczysz się czaru, który sprawia, że rycerze staną się śmiertelni.
Gdzie znaleźć drugą piramidę teleportacyjną?
W trakcie jednej z misji wątku głównego znajdziesz piramidę teleportacyjną. Umożliwia ona szybkie przemieszczanie bohaterów, a nawet całej drużyny między dwoma piramidami. Gdzie jednak znaleźć drugą? Wystarczy w Cyseal skorzystać z pierwszej. W ten sposób trafisz do pomieszczenia, gdzie znajduje się druga. Przeciągnij ją do inwentarza jednej z postaci, a będziesz mógł korzystać z tych przydatnych przedmiotów w dalszej części gry.