Divinity: Original Sin 2 - zdolności (abilities)
Zobacz, w jakie elementy inwestować, aby stworzyć odpowiedniego bohatera.
Zdolności stanowią podstawę specjalizacji i rozwoju postaci. To właśnie dzięki nim możesz zdecydować czy chcesz, aby bohater lepiej władał bronią, magią czy też biegle posługiwał się perswazją, umożliwiającą wydobywanie w trakcie rozmów dodatkowych informacji od rozmówców.
Ogólnie można podzielić zdolności na dwie główne grupy - cywilne i bojowe - a te można podzielić na jeszcze dodatkowe podgrupy. Z pierwszych korzystasz głównie podczas eksploracji świata, prowadzenia dialogów i tak dalej. Drugie są ściśle powiązane z walką. Poszczególne zdolności możesz rozwijać na kolejne poziomy. Im jest on wyższy, tym bieglej postać będzie posługiwać się daną zdolnością.
Poniżej opisujemy zdolności postaci z podziałem na cywilne i bojowe wraz z podgrupami, które pojawiają się w grze. Spis zdolności jest w kolejności alfabetycznej.
Zdolności bojowe
Skills (biegłości)
Aerotheurge (magia powietrza) - zwiększa obrażenia zadawane pancerzowi magicznemu. Rozwijaj ją tylko u postaci specjalizujących się w magii ofensywnej, dzięki czemu będą w stanie efektywniej atakować nieprzyjaciół.
Geomancer (magia ziemi) - podnosi szybkość regeneracji pancerza fizycznego oraz ilość obrażeń zadawanych od trucizn. Głównie dla postaci, które mają przyjmować ciosy oraz korzystać z umiejętności związanych z truciznami.
Huntsman (myśliwy) - zwiększa skuteczność ataków dystansowych (łuki, kusze) w trakcie prowadzenia ognia z dogodniejszej pozycji. W praktyce chodzi tu o znalezienie się w terenie położonym wyżej od przeciwnika. Dobre rozwiązanie dla wszystkich postaci parających się walką dystansową.
Hydrosophist (magia wody) - zdolność związana ze skuteczniejszym odzyskiwaniem zdrowia (zarówno z umiejętności, jak i mikstur) oraz regeneracją magicznego pancerza. Zdolnością powinny być zainteresowane zwłaszcza postacie nastawione na leczenie sojuszników.
Necromancer (nekromancja) - skupia się na odzyskiwaniu punktów życia w momencie pozbawiania przeciwników punktów życia. Zdolnością tą powinny być zainteresowane głównie postacie z odpowiednimi umiejętnościami potęgującymi te efekty (np. klasa Inkwizytora).
Polymorph (polymorf) - za każdy punkt tej zdolności otrzymujesz jeden punkt, który możesz przeznaczyć na dowolny atrybut.
Pyrokinetic (magia ognia) - zwiększa liczbę obrażeń zadawanych przez ogień. Zdolność powinna być rozwijana głównie przez postacie parające się magią ognia.
Scoundrel (łotr) - zwiększa szanse na trafienia krytyczne oraz szybkość poruszania się postaci. Zdolność głównie dla wszelkiego rodzaju skrytobójców i bohaterów wyprowadzających szybkie ataki z zaskoczenia lub ukrycia.
Summonig (przyzwanie) - zwiększa statystyki (życie, zadawane obrażenia, pancerz fizyczny i magiczny) przyzywanych istot.
Warfare (walka) - podnosi obrażenia zadawane celom z fizycznym pancerzem. Zdolność przeznaczona głównie dla postaci walczących w bezpośrednich starciach.
Weapons (bronie)
Dual wielding (dwuręczność) - zwiększa skuteczność ataku oraz szansę na unik w trakcie korzystania z dwóch, jednoręcznych broni (np. sztyletów) jednocześnie. Dobre rozwiązanie dla wszelkiego rodzaju postaci atakujących z ukrycia i walczących w wyżej wymieniony sposób.
Ranged (broń dystansowa) - zwiększa siłę ataku oraz umożliwia częstsze trafienia krytyczne w trakcie korzystania z broni dystansowych (łuki, kusze). Zdolność do rozwijania przez postacie korzystające z tego rodzaju oręża.
Single handed (bronie jednoręczne) - zwiększa siłę oraz precyzję ataku podczas korzystania z broni jednoręcznych (miecze, sztylety, pałki, maczugi, topory) w momencie, gdy druga ręka jest pusta lub znajduje się w niej tarcza.
Two handed (bronie dwuręczne) - zwiększa siłę ataku oraz mnożnik krytycznych trafień podczas korzystania z broni dwuręcznych (miecze, sztylety, pałki, maczugi, topory).
Defence (obrona)
Leadership (dowodzenie) - zwiększa szansę na unik i podnosi zdolności obronne wszystkich sojuszników w promieniu 5 metrów.
Perseverance (wytrwałość) - regeneruje pancerz magiczny po pozbyciu się efektu zamrożenia (frozen) lub ogłuszenia (stunned), a fizyczny po wyeliminowaniu przerażenia (petrified) oraz powalenia (knock down).
Retribution (kara) - odbija część obrażeń w stronę atakującego przeciwnika.
Zdolności cywilne
Craftsmanship (rzemiosło)
Loremaster (mistrz wiedzy) - zdolność pozwalająca na skuteczniejsze i szybsze identyfikowanie przedmiotów oraz przeciwników. W pierwszym przypadku zdobywasz wiadomości o danej rzeczy, co wpływa również na podwyższenie jej ceny, a w drugim otrzymujesz informacje na temat wrogów, dzięki czemu możesz dostosować do nich sposób prowadzenia walki.
Telekinesis (telekineza) - umożliwia przenoszenie coraz cięższych przedmiotów i postaci na coraz większe odległości. W późniejszym etapie rozgrywki bywa to przydatne zarówno podczas eksplorowania świata, jak i walki (upadające przedmioty/postacie wyrządzają krzywdę sobie i obiektom, na które spadną).
Nasty deeds (przebiegłość)
Sneaking (skradanie) - umożliwia pozostawanie niezauważonym przez inne postacie i przeciwników. Dzięki temu możemy zakraść się do rywala i zaatakować go niespodziewanie zadając dodatkowe obrażenia.
Thievery (złodziejstwo) - bardzo przydatna zdolność, jeśli zależy nam na szybkim docieraniu do zablokowanych miejsc. Łączy w sobie dwie czynności - możliwość kradzieży kieszonkowej oraz wkradania się do zamków. Dzięki pierwszej możemy na przykład niezauważenie okradać napotkane postacie, a druga zapewnia dostęp do wielu zablokowanych skrzyni lub pomieszczeń.
- Spis treści: Divinity: Original Sin 2 - Poradnik, Solucja
- Następnie: Divinity: Original Sin 2 - talenty
Personality (osobowość)
Bartering (handel) - zapewnia lepsze warunki umów handlowych. Przedmioty możesz kupować taniej, a sprzedawać drożej niż w normalnych warunkach.
Lucky charm (łut szczęścia) - zdolność przydatna, jeśli nastawiasz się na eksplorowanie miejsc i zaglądanie w każdy zakątek i do każdej skrzyni. Zwiększa szansę na odnalezienie drogocennych przedmiotów w różnych miejscach oraz po pokonanych wrogach.
Persuasing (perswazja) - umożliwia przekonywanie napotkanych rozmówców do swoich racji. W praktyce oznacza to np. nowe opcje dialogowe, dzięki którym nie musimy uciekać się do rozwiązań z użyciem przemocy. Dobrze, jeśli przynajmniej jedna osoba w drużynie posiada tę zdolność rozwiniętą.