Dlaczego Gran Turismo 7 w VR nie wywołuje mdłości? Twórca wyjaśnia
Wszystko zależy od punktu widzenia.
Granie w wirtualnej rzeczywistości potrafi powodować u niektórych osób poczucie dyskomfortu, ale pewne tytuły sprawdzają się w VR lepiej od innych. Przykładem może być Gran Turismo 7, które w dużej mierze zdaje się wolne od wywoływania zawrotów głowy.
Dlaczego tak się dzieje? Postanowił wyjaśnić to reżyser gry, Kazunori Yamauchi. Podczas rozmowy z redaktorem niemieckiego serwisu Lomazoma twórcę zapytano między innymi o to, dlaczego w Gran Turismo 7 tak dobrze gra się na PS VR2. Yamauchi odparł, że ma to przede wszystkim związek z wrażeniem siedzenia w aucie, co dla mózgu gracza jest mniej stresujące i mylące od tytułów, w których przemieszczamy się pieszo.
- Myślę, że wyścigi świetnie pasują do VR. W grze samochodowej znajdujesz się wewnątrz samochodu oraz masz widok na to, co dzieje się dookoła pojazdu. To w istocie redukuje możliwość poczucia nudności w wirtualnej rzeczywistości. Auta poruszają się tylko przed siebie i nie skręcają zbyt szybko, a rotacja odbywa się stosunkowo wolno i w zgodzie z intencjami kierującego - wyjaśnia Kazunori Yamauchi z Polyphony Digital.
- Na przykład, jeśli prowadzisz samochód w grze VR, kamera przeważnie nie będzie obracać się wbrew twojej woli. Podczas jazdy po torze i skręcania w lewo lub w prawo, w zależności od tego, co kierowca chce osiągnąć, ruch wzroku nie odbywa się w sprzeczności z tym, co przewiduje mózg, a to pomaga tłumić nudności.
Twórca precyzuje dalej, że choć powyższe zasady pasują do większości gier wyścigowych, to wysoka jakość wykonania modeli aut w Gran Turismo 7 oraz zachowanie realistycznych proporcji tego, co widzimy dookoła siebie dodatkowo działa na korzyść gry Polyphony Digital na PS VR2. Spory w tym udział także samych gogli Sony, które oferują odpowiednią rozdzielczość i płynność obrazu.
Yamauchi wspomniał też, że wprowadzenie Gran Turismo do wirtualnej rzeczywistości było jego marzeniem od czasu pracy nad pierwszą odsłoną serii, która zadebiutowała na PSOne w 1997 roku, natomiast prace nad trybem VR w GT Sport rozpoczęto krótko po zakończeniu produkcji. W przypadku GT7 od początku tworzono grę z myślą o PS VR2, a deweloperzy dołożyli wszelkich starań, by w pełni wykorzystać wszystkie możliwości headsetu.
Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?
Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.
Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.