Dlaczego nie ma polskiej wersji Destiny
Decyzja o lokalizacji zapadła na linii Activision i Bungie - przekonuje polski dystrybutor.
Destiny - jedna z najbardziej oczekiwanych strzelanek jesieni, ciepło przyjęta przez media i graczy uczestniczących w testach alpha i beta - nie ukaże się w polskiej wersji językowej. Dystrybutor gry w Polsce, firma Licomp Empirical Multimedia, wyjaśnia, że decyzja o lokalizacji zapadła na linii Activision - Bungie.
Zaczęło się od niefortunnej, marcowej informacji - później zresztą usuniętej - na oficjalnym profilu dystrybutora na Facebooku: „Destiny - gra, na którą czekacie, wyjdzie bez polskiej wersji językowej. Czy to Wam przeszkadza?” Szybko pojawiły się krytyczne komentarze ze strony graczy, a wpis przedrukowano także w mediach.
W rozmowie z Eurogamerem przedstawiciel Licomp Empirical Multimedia przekonuje, że proces przygotowania polskiej wersji językowej gry jest dość rozbudowany.
- Tylko część całości pozostaje po stronie lokalnego dystrybutora - mówi. - W przypadku tak wielkiego projektu jak Destiny niezbędne jest wsparcie po stronie dewelopera.
- Decyzja o pracach lokalizacyjnych dla danej wersji językowej zapada na linii wydawca - deweloper. W tym wypadku mówimy o Activision - Bungie. I tutaj, przy przygotowywaniu porozumienia pomiędzy tymi dwoma firmami, nie została założona produkcja polskiej wersji - kontynuuje.
Warto podkreślić, że w Europie lokalną wersję językową otrzymają gracze z Niemiec, Francji, Włoch i Hiszpanii - a więc największe rynki gier wideo na kontynencie. Na świecie wsparcie pojawi się w anglojęzycznych krajach oraz w Brazylii (język portugalski), która jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się rynków gier na świecie.
„Zdajemy sobie sprawę z potencjału naszego rodzimego rynku i ogromnych oczekiwań graczy.”
Być może jednym z kluczowych elementów przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji w Polsce okazał się brak wersji pecetowej gry - choć ta nie jest wykluczona w przyszłości. Destiny ukazuje się wyłącznie na konsolach, a jako kompletnie nowa marka i tytuł z gatunku sieciowych strzelanek, nie ma takiej siły oddziaływania, jak choćby ubiegłoroczny konsolowy przebój - GTA 5.
Polski dystrybutor przekonuje, że sprawa nie jest jeszcze przesądzona, choć trudno przewidywać, by na półtora miesiąca przed premierą udało się wykonać lokalizację.
- Oczywiście, z naszej strony dokładaliśmy wszelkich starań, by pojawiła się polska wersja językowa - dodaje przedstawiciel LEM-a. - Wciąż je ponawiamy, bo zdajemy sobie sprawę z potencjału naszego rodzimego rynku i ogromnych oczekiwań graczy. Na razie musimy jednak zadowolić się doskonałą sugerowaną ceną detaliczną dla Destiny, niższą niż w innych krajach Europy.
Nowy projekt studia Bungie, twórców m.in. serii Halo, ukaże się 9 września na konsole PlayStation oraz Xboksy. Destiny w sposób interesujący łączy elementy gry sieciowej typu MMO z kampanią fabularną dla jednego gracza i kooperację.