Dlaczego w GTA możemy zmienić rozmiar księżyca? Deweloper wyjaśnia
Dwie dekady po premierze gier poznaliśmy odpowiedź.
Jednym z najbardziej ikonicznych sekretów z klasycznej trylogii GTA jest możliwość zmiany rozmiaru księżyca poprzez strzelanie w niego z karabinu snajperskiego. Po latach jeden z deweloperów postanowił wyjaśnić jak to się stało, że osobliwy easter egg trafił do gry.
O nietypowym zachowaniu księżyca opowiedział na łamach swojego bloga były dyrektor techniczny Rockstara Obbe Vermeij. Autor kilka dni temu skasował oryginalne posty na prośbę studia, jednak internauci zdążyli zachować kopię w bazie Web Archive. Okazuje się, że sekret powstał z powodu kilku niezdecydowanych artystów.
„Artyści dali mi teksturę księżyca do GTA 3. Umieściłem ją na niebie, upewniłem się, że jest widoczna w nocy i ma odpowiedni rozmiar. Kilka dni później czterech artystów przyszło do mojego biurka prosząc o zmianę rozmiaru księżyca. Odpowiedziałem, że nie ma problemu” - wspomina deweloper. „Nie mogli jednak zdecydować, jaki rozmiar ma mieć księżyc. Dwójka chciała, żeby był mały i realistyczny, a pozostali, żeby był duży i filmowy”.
„Sprzeczka trwała przez dłuższy czas, więc zasugerowałem, żeby rozmiar księżyca dało się zmienić w grze. W ten sposób będą mogli zobaczyć, jak każdy rozmiar wygląda w praktyce i po namyśle dadzą mi znać. Ponieważ pracowałem nad snajperką, dodałem kod przełączający rozmiar księżyca pomiędzy kilkoma rozmiarami, kiedy gracz strzela do niego z karabinu. Artyści nigdy nie wrócili do mnie z podjętą decyzją, więc po prostu zostawiłem kod w grze. Pozostawał tam aż do wydania San Andreas” - czytamy.
Co ciekawe, jak zauważa serwis Kotaku, przez lata gracze uważali, że sekret ze zmiennym rozmiarem księżyca był nawiązaniem do gry Terminator: Future Shock z 1995 roku, gdzie strzelanie w naturalnego satelitę ziemi sprawiało, że wydawał on odgłosy bólu. Inni internauci natomiast interpretowali go jako część większej tajemnicy, być może pozwalającej odkryć kosmitów w grze.