DLSS3 do Starfield tylko za opłatą. Mod wywołał kontrowersje
Oraz reakcję piratów.
Mod ze wsparciem DLSS w Starfield pobrano już niemal 300 tysięcy razy. Za obsługę technologii w najnowszej wersji trzeba jednak zapłacić, a twórca modyfikacji przygotował nawet system DRM.
Mod o nazwie „Starfield Upscaler” jest dostępny do pobrania za darmo w serwisie Nexus. „Autor obiecywał pierwotnie, że wyda projekt wyłącznie za opłatą, ale - jak widać - zmienił zdanie” - informowaliśmy kilka dni temu. Okazuje się, że zdania do końca nie zmienił, ponieważ dostęp do DLSS3 otrzymamy po wsparciu twórcy w serwisie Patreon za minimum 5 dolarów.
Wygląda więc na to, że oryginalna odsłona - ta z DLSS2 oraz XeSS od Intela - była swego rodzaju „zachętą”. Jeśli chcemy najnowszego rozwiązania Nvidii, z „wstrzykiwaniem” klatek wygenerowanych przez sztuczną inteligencję, musimy dopłacić.
„To jednak tylko mod, ktoś pewnie zaraz wrzuci go do sieci” - można pomyśleć. Tutaj sprawa nieco się komplikuje, ponieważ autor przygotował nawet system DRM, który zweryfikuje, czy posiadamy dostęp na odpowiednim poziomie w serwisie Patreon.
Nie jest to pierwszy przypadek tego typu, by przypomnieć choćby mody wprowadzające VR do gier, tworzone przez Luke’a Rossa. Projekt z DLSS dla Starfield jest jednak dużo głośniejszym i „potrzebnym” dodatkiem, więc obecność płatnej wersji wywołuje spore kontrowersje.
„Zapłaciłem za mod DLSS3, jest naprawdę niesamowity. Podwoił wydajność na RTX 4090, który był ograniczany procesorem, teraz mam średnio ponad 130+ FPS” - komentuje jeden z graczy, który ma jednak sprzeczne emocje. „Twórca zasługuje na pieniądze za swoją pracę, ale nie podoba mi się ten DRM. Mam nadzieję, że ludzie będą wspierać jego pracę i inne gry, które modyfikuje”.
Doszło więc do sytuacji, w której Starfield jest pozbawiony Denuvo, ale piraci zabrali się za... mod do gry. W sieci można już bowiem znaleźć crack poświęcony właśnie modyfikacji wprowadzającej obsługę DLSS3 w produkcji Bethesdy.
Alternatywą jest na szczęście dzieło innego twórcy. Niejaki „LukeFZ” przygotował bowiem własne rozwiązanie z DLSS3, tym razem w pełni za darmo.