Skip to main content

Doom Eternal - premiera i najważniejsze informacje

Gameplay, świat, zmiany - co warto wiedzieć.

Nieustraszony pogromca demonów powraca. Doom Eternal to sequel ciepło przyjętej gry id Software i Bethesdy. Tak jak inne tytuły z serii, nadchodząca produkcja to pierwszoosobowa strzelanka, w której sterujemy bohaterem walczącym z wysłannikami piekieł.

Eternal korzysta z autorskiego silnika o nazwie id Tech 7. W grze zobaczymy dynamiczną destrukcję wszystkich wrogów. Piekielni wysłannicy rozpuszczą się, wybuchną lub po prostu się rozpadną. Starcia umili ścieżka dźwiękowa od Micka Gordona, który stworzył soundtrack do Dooma z 2016 roku.

Doom Eternal ma wykorzystać maksymalny potencjał obecnych konsol i komputerów. Gra obsłuży także rozdzielczość 4K i 60 klatek na sekundę na Xbox One X oraz PlayStation 4 Pro.

  • Premiera: 20 marca 2020
  • Platforma: PC, PlayStation 4, Xbox One (później także na Nintendo Switch)
  • Gatunek: strzelanka, FPS, akcja
  • Wersja językowa: polska
  • Producent: id Software
  • Wydawca: Bethesda Softworks
  • Wydawca PL: Cenega

Data premiery

Doom Eternal zadebiutuje 22 marca 2020 roku i trafi na PC, PlayStation 4 oraz Xbox One. Wersja na konsolę Nintendo Switch ukaże się później.

Obecnie można zamówić grę w trzech wersjach: standardowej, Deluxe Edition oraz kolekcjonerskiej. Przy przedpremierowym zakupie wersji standardowej oraz Deluxe tytułu otrzymamy pakiet Walcz i zabijaj, skórkę broni oraz odświeżoną wersję gry Doom 64.

Wersja Deluxe Doom Eternal zawiera przepustkę sezonową, w ramach której otrzymamy dostęp do przyszłych dwóch dodatków fabularnych, a także demoniczną skórkę Slayera oraz klasyczne odgłosy broni. W skład edycji kolekcjonerskiej wchodzą: gra w wersji Deluxe, stillbox, pełnowymiarowy hełm Doom Slayera, kaseta magnetofonowa, kody do pobrania kopii oryginalnej ścieżki dźwiękowej Doom Eternal i jego poprzednika, księga wiedzy Domm oraz specjalna litografia.

Zobacz: Doom Eternal - cena, edycje i preorder


Fabuła i lokacje

Doom Eternal do bezpośredni sequel poprzedniej odsłony. Ziemia zostaje zaatakowana przez demony, a Slayer musi stanąć w obronie ludzkości. Nie trafimy jednak tylko na zniszczoną powierzchnię naszej planety, ale też do innych - pozaziemskich - lokacji.

Tym razem bohater dysponuje bazą główną, czyli kosmicznym statkiem orbitalnym. Za pomocą portali przemieszcza się do różnych obszarów i wymiarów, by walczyć z siłami piekieł. Takie rozwiązanie pozwoliło twórco wprowadzić o wiele bardziej różnorodne lokacje niż w Doomie z 2016 roku.

Zwiedzimy więc nie tylko oblane lawą korytarze i szare lokacje z opuszczonych placówek badawczych, ale nawet ośnieżone tereny i starożytne świątynie.


Rozgrywka, gameplay

Walcz i zwyciężaj nad hordami z piekieł - tak w skrócie można opisać mechanikę rozgrywki serii Doom. Jako protagonista-komandos mierzymy się z demonami i innymi stworzeniami z piekieł. W stosunku do edycji z 2016 roku, id Software postawiło na większą zwinność bohatera. Uniki i sprytne zagrania specjalnym hakiem-przyciągarką stanowią uzupełnienie walki z kolejnymi falami przeciwników.

Wśród arsenału pogromcy demonów znajdziemy laserową balistę, wyrzutnię rakiet, specjalne działko naramienne strzelające granatami, a także miecz-piłę. Wrogów wyeliminujemy również za pomocą nowych strzelb lub działa Gaussa, wystrzeliwującego eksplodujące pociski.

Nowością jest doczepiany do strzelby hak (ang. meat hook), będący odpowiednikiem przyciągarki. Z jego pomocą przeniesiemy się błyskawicznie przed oblicze przeciwnika i zadamy mu np. śmiertelny cios. W tym celu wystarczy wystrzelić hak w stronę wroga i dać się przyciągnąć. Demon może być także środkiem ciężkości, od którego się „wybijemy” i wskoczymy na wyższe poziomy planszy.

W stosunku do poprzedniej części, Doom Eternal zaoferuje jeszcze więcej rodzajów przeciwników. Wśród nich zobaczymy zarówno kreatury z poprzednich części, jak i nowe stworzenia z piekła rodem. Wrócą wszędobylskie kakodemony, impy, baronowie piekieł czy arachnotrony, czyli piekielne pająki.

Dzięki nowemu silnikowi, id Engine 7, ciała przeciwników zareagują w różny sposób na zadawane im obrażenia. Pokonane demony rozpadną się, wybuchną albo rozpuszczą się. Twórcy wzbogacili zabójstwa chwały (ang. glory kills) o nowe, jeszcze bardziej krwawe animacje.

Zobacz: Doom Eternal - Poradnik, Solucja

W materiałach od twórców widzieliśmy także mapę lokacji. Zwraca uwagę wskaźnik „demonicznej deprawacji” (ang. demonic corruption), który zapewne wskazuje, jaki obszar planszy oczyściliśmy z wrogów. W trakcie eksploracji natrafimy także na specjalne znajdźki z np. dodatkowymi punktami życia, które prawdopodobnie na stałe zmieniają statystyki naszego bohatera.

Zobacz na YouTube

Wiadomo także, że Doom Eternal pożegna się z trybem tworzenia map w grze. Id Software zrezygnowało z implementacji tego rozwiązania na rzecz większego zaangażowania w pozostałe prace deweloperskie. Wiadomo także, że w momencie premiery gra nie będzie wspierać modów.

Zobacz także