Skip to main content

Doom - Ustawienia i opcje grafiki na PC

Jak polepszyć jakość lub zwiększyć płynność. Plus dodatkowe opcje.

Na poniższej stronie przybliżymy wszystkie mniej i bardziej znaczące ustawienia graficzne dotyczące gry Doom na PC. Warto zapoznać się z informacją, które opcje mogą przyczyniać się do zmian w płynności gry, i wybrać te ustawienia, które odpowiadają nam najbardziej.

Nowy Doom na PC oferuje sporo zaawansowanych ustawień graficznych, a także kilka ustawień związanych ściśle z zastosowanym silnikiem graficznym, czyli id Tech 6. Mowa tu głównie o nietypowym teksturowaniu za pomocą techniki MegaTexture. W menu opcji graficznych interesujące są dwie zakładki: podstawowe „Wideo” oraz „Zaawansowane”, gdzie znajdziemy bardziej... zaawansowane opcje.


Zakładka „Wideo”

W tej zakładce znajdują się podstawowe ustawienia graficzne Dooma.

Tryb wyświetlania, monitor, proporcje ekranu, rozdzielczość: służą do odpowiedniego dobrania rozdzielczości do posiadanego monitora.

Synchronizacja pionowa: automatyczna synchronizacja liczby klatek na sekundę z częstotliwością odświeżania monitora. Warto zgrać ją z posiadanym ekranem, ale przy odpowiedniej wydajności: jeśli nasz komputer osiąga stałe 60 FPS, opcję tę najlepiej jest uruchomić, ponieważ zapewni płynniejszą rozgrywkę, bez nagłych skoków FPS.

Jeśli jednak zejdziemy poniżej 60 klatek na sekundę, na ekranie może pojawić się tearing. Dlatego też dobrym rozwiązaniem jest tryb „elastyczny”, wkraczający do akcji tylko, gdy pojawiają się problemy.

Antyaliasing: wygładzanie krawędzi jest ważne, ale może być wymagające. Doom oferuje szereg możliwości, w tym mniej wymagające metody w post-processingu, jak TXAA i SMAA, czy też bardziej wymagająca, lecz zapewniające lepsze efekty metody teporalna - TAA i TSSAA, poprawiające także wygląd obiektów w ruchu.

Tryb dla daltonistów: dostosowanie wyświetlanych kolorów w zależności od rodzaju ślepoty barw.

Gamma: jasność obrazu. Gdy demony są zbyt straszne, można podnieść wartość.

Rozmycie ruchu: tutaj zmieniamy intensywność efekty rozmycia, jego jakość jest w zakładce „Zaawansowane”.

Aberracja chromatyczna: efekt znany z fotografii, gdzie soczewka nie jest w stanie skupić całego spektrum światła w jednym miejscu, generując kolorowe obwódki (pomarańczowe i niebieskie) wokół ciemnych przedmiotów na jasnym tle. Kosmetyczni drobny dodatek - kwestia gustu.

Pole widzenia: mile widziana opcja, zmieniająca kąt widzenia postaci. Domyślne 95 wydaje się być optymalne, ale można zmienić wartość według własnych upodobań.


Zakładka „Zaawansowane”

Te opcje pozwalają dostosować zaawansowane ustawienia grafiki w grze Doom.

Jakość ogólna: pozwala szybko ustalić ogólną jakość ustawień.

Skala rozdzielczości: może wydatnie pomóc - lub bardzo przeszkodzić - w osiągnięciu żądanej rozdzielczości. Ustawienie poniżej 100% będzie skalować rozdzielczość w górę, do natywnego rozmiaru ekranu - niczym na konsolach. Ustawienie powyżej będzie renderować obraz powyżej ustawionej rozdzielczości - co możne znacznie poprawić jakość, ale i obciążyć komputer. Takie skalowanie jest też „naturalną” formą wygładzania krawędzi, więc przy wysokim skalowaniu można zmniejszyć antyaliasing w zakładce „wideo” i zaoszczędzić na mocach przerobowych.

Jakość świateł: ogólny wygląd generowanych w piekle i na Marsie świateł.

Jakość cieni: ogólny wygląd i filtrowanie cieni, czyli jedna z najbardziej wymagających opcji w każdej grze. Zmniejszenie jakości może znacząco poprawić wydajność.

Cień gracza: jeśli ktoś boi się własnego cienia, można go wyłączyć.

Jakość okluzji kierunkowej: metoda obliczania wystawienia określonych elementów sceny na światło.

Jakość wzorów: tutaj lepszym określeniem byłaby chyba angielska nazwa „decal quality”, czyli jakość rozbryzgów krwi, dziur po kulach czy efektów ognia. Wpływ na wydajność jest minimalny.

Filtrowanie wzorów: tutaj ujęto także bardzo istotne filtrowanie tekstur, co ponownie lepiej widać w angielskiej wersji („Decal / Texture Filtering”). Wpływ najwyższej opcji - Anizotropowe 16x - nie będzie zbyt wysoki, a sprawi, że tekstury na płaskich powierzchniach nie będą rozmyte nawet w dalszej odległości.

Rozmiar strony wirtualnego teksturowania: opcja związana z techniką MegaTexture, odpowiadająca za zakres danych przechowywanych w pamięci.

Jakość odbić: wygląd odbić świateł i innych elementów scen w okolicy.

Jakość cząstek: gęstość, wygląd i zachowanie efektów cząsteczkowych, takich jak iskry.

Compute shadery: włączone lub wyłączone obliczenia asynchroniczne, co wydaje się być interesującą opcją. Trzeba poeksperymentować: w przypadku kart Nvidii pomóc może nawet wyłączenie tej opcji, podczas gdy posiadacze sprzętu AMD - zwłaszcza tego nowszego - powinni zostawić ją włączoną.

Jakość rozmycia ruchu: jeśli już włączyliśmy rozmycie ruchu w zakładce powyżej, tutaj możemy ustalić jakość efektu. Wysoka opcja potęguje tempo akcji, przy niskim wpływie na wydajność.

Głębia ostrości, antyaliasing głębi ostrości: efekt symulujący różne skupienie soczewki. Może dotyczyć na przykład całych obiektów w dalszej odległości od postaci. Doom nie grzeszy liczbą przerywników filmowych, więc efekt nie jest zbyt szeroko stosowany.

HDR bloom: efekt świetlnego „oślepienia” przy wychodzeniu z ciemnego pomieszczenia na zewnątrz czy też przy patrzeniu na źródło światła.

Efekty flary: niczym w filmach J.J. Abramsa, choć nieco rzadziej. Efekt kosmetyczny, raczej rzadko stosowany.

Efekt kurzu: wirujące w powietrzu drobinki. Efekt kosmetyczny.

Tryb renderowania: dodatkowe filtry obrazu, w ramach ciekawostki.

Poziom ostrzenia: dodatkowe wyostrzanie obiektów. Może nieznacznie pomóc w wygładzaniu krawędzi.

Efekty ziarnistości: kosmetyczna nakładka obrazu dla fanów filmowych wrażeń. Może irytować.

Przezroczystość interfejsu: gdy interfejs coś nam zasłania.

Wyświetl statystyki: wbudowany licznik klatek na sekundę. Co ciekawe, im wyższe ustawienie, tym więcej danych na ekranie - od prostej informacji liczbowej, po pełny wykres.


Jak wyłączyć akcelerację myszy

Pewnym niedopatrzeniem twórców może być fakt, że akceleracja myszy jest w Doom domyślnie włączona, co może niekiedy przeszkadzać w celowaniu. Aby opcję wyłączyć, musimy skorzystać z parametru startowego na Steamie. W tym celu klikamy grę w bibliotece prawym klawiszem myszy, wybieramy „Właściwości”, po czym „Ustaw opcje uruchamiania...”. W oknie wpisujemy parametr:

+set m_smooth 0

Opcję połączyć można z poniższą. Nie dodawaj przecinków czy kropek, oddzielając je tylko spacją.


Jak pominąć filmy po włączeniu gry

Bethesda nie pozwala pominąć filmów z logo po włączeniu gry, co po kilkunastu uruchomieniach może irytować. Aby wyłączyć filmy, musimy skorzystać z parametru startowego na Steamie. W tym celu klikamy grę w bibliotece prawym klawiszem myszy, wybieramy „Właściwości”, po czym „Ustaw opcje uruchamiania...”. W oknie wpisujemy parametr:

+com_skipIntroVideo 1

Opcję połączyć można z powyższym wyłączeniem akceleracji myszy. Nie dodawaj przecinków czy kropek, oddzielając je tylko spacją.


Powrót do spisu treści: Doom - Poradnik, Solucja

Zobacz także