Dragon Age: Inkwizycja - wszystko, co wiemy
Fabuła, rozgrywka i materiały wideo.
Marka Dragon Age cieszy się wielką popularnością, przede wszystkim za sprawą pierwszej części cyklu, która w przemyślany sposób unowocześniła formułę tradycyjnych gier RPG. Uniwersum stworzone przez BioWare rozrosło się, powstała nie tylko druga - nieco mniej udana - odsłona serii, ale też dużo książek i komiksów.
Akcja trzeciej części jest związana z wydarzeniami z poprzednich produkcji. Gracze są świadkami wydarzeń, które mają miejsce niedługo po Dragon Age 2. Konflikt Magów i Templariuszy staje się coraz poważniejszy, a jakby tego było mało - mieszkańcy kontynentu Thedas są świadkami inwazji demonów z Pustki.
Gracze wcielają się w Inkwizytora, przywódcę tytułowej organizacji, powołanej, by odnaleźć odpowiedzialnego za atak sił zła i wyeliminować niebezpieczeństwo. Bohaterowi towarzyszą postacie znane z poprzednich odsłon - między innymi Varric, Leliana czy Cassandra. Dużą rolę odegra także wiedźma Morrigan - ulubienica fanów pierwszej części.
Eksploracja, walka i tworzenie postaci
Tworząc bohatera, gracze decydują się na jedną z trzech klas - maga, łotrzyka lub wojownika. Każda klasa to także trzy specjalizacje, rozwój postaci jest więc nieliniowy. Wojownik może szkolić się w używaniu broni dwuręcznych lub miecza oraz tarczy, a czarodziej skupi się na magii żywiołów bądź nekromancji.
Wybieramy także rasę Inkwizytora. Użytkownik może wcielić się w człowieka, elfa, krasnoluda lub przedstawiciela Qunari - ta ostatnia rasa odegrała dużą rolę w wydarzeniach przedstawionych w Dragon Age 2.
Rozgrywka opiera się głównie na eksploracji i wykonywaniu kolejnych misji. Świat nie jest zupełnie otwarty, lecz składa się z kilku dużych lokacji. Łączny obszar gry jest większy, niż w poprzednich tytułach. Większość czasu spędzamy na terenach państw Ferelden i Orlais.
Istotnym elementem zabawy jest oczywiście walka. Kierujemy drużyną, w skład której wchodzi maksymalnie czterech śmiałków. Podczas starć możemy wydawać polecenia albo przejąć bezpośrednią kontrolę nie tylko nad głównym bohaterem, ale także nad jego towarzyszami. Możliwe jest obserwowanie akcji zza pleców postaci lub też aktywowanie taktycznego widoku od góry i korzystanie z pauzy.
Wszystkich członków drużyny wyposażymy własnoręcznie w odpowiedni ekwipunek. Zdobywanie nowych broni i pancerzy, a także ich modyfikowanie czy własnoręczne wytwarzanie, to ważny aspekt zabawy. Z cennych materiałów pozyskiwanych w trakcie eksploracji wykonamy między innymi zestawy zbroi stylizowane motywami odpowiednimi dla różnych ras.
Przemierzając kolejne lokacje zajmiemy się między innymi zdobywaniem wrogich twierdz. Przejmując nad nimi kontrolę, zyskamy dostęp do nowych misji. Fortece można rozbudowywać i przydzielać do nich naszych agentów.
Życie Inkwizytora
Jako przywódca Inkwizycji zajmujemy się zarządzaniem organizacją z głównej siedziby - twierdzy Skyhold. Trafiamy do niej po kilku godzinach przygody. Na początku mamy do czynienia z zamczyskiem w niezbyt dobrym stanie, w miarę postępów dokonujemy jednak ulepszeń i remontujemy fortecę.
W głównej komnacie znajduje się stół, przy którym podejmujemy ważne decyzje i wysyłamy agentów na misje poboczne. W planowaniu działań pomagają nam doradcy specjalizujący się w różnych dziedzinach. Niektóre zadania mogą zakończyć się w inny sposób w zależności od tego, którego z konsultantów posłuchamy.
Rodzaje misji dla naszych agentów to między innymi wyprawy zwiadowcze i zakładanie nowych placówek Inkwizycji, budowanie struktur w krainach, które odwiedziliśmy wcześniej, zbieranie zasobów oraz zabójstwa. Nagrodami za wykonywanie takich operacji jest złoto, uzbrojenie, materiały do tworzenia przedmiotów lub nowi rekruci.
Często wdajemy się także w dyskusje z różnymi postaciami, nie tylko z doradcami. Dialogi i kształtowanie stosunków z sojusznikami pozostają ważnymi elementami przygody. W trakcie rozmów wybierzemy ogólne stwierdzenia z koła dialogowego.
Powrócą też możliwości nawiązywania romansów. Scenarzyści postarali się, bym tym razem wątki miłosne były bardziej dojrzałe.
Kooperacja
Inkwizycja to pierwsza odsłona Dragon Age, w której pojawia się tryb wieloosobowy. Podobnie jak w Mass Effect 3, mamy do czynienia z kooperacją maksymalnie czterech graczy.
Użytkownicy wybiorą jedną z dwunastu przygotowanych na potrzeby współpracy postaci i wezmą udział w specjalnych misjach. Celem zadań będzie zaatakowanie placówki wroga - twierdzy, zamku lub podziemi - zdobycie skarbów i pokonanie wszystkich przeciwników.
W trybie sieciowym występuje także aspekt rozwoju postaci i wzmacniania ich umiejętności, choćby poprzez wybieranie nowych talentów i pozyskiwanie lepszego uzbrojenia. Warto zaznaczyć, że kooperacja nie jest powiązana z wątkiem fabularnym. Niemożliwe jest przejście kampanii wspólnie ze znajomymi.
Premiera
Dragon Age: Inkwizycja to bez wątpienia najbardziej rozbudowana odsłona cyklu. Szczególnie interesujący wydaje się aspekt rozszerzania wpływów tytułowej organizacji. Eksploracja niemałego świata i dynamiczna walka stanowią natomiast porządną podstawę rozgrywki.
Premiera - 21 listopada na PC, PS3, PS4, X360 i Xbox One.
Poniżej umieszczamy najważniejsze opublikowane do tej pory oficjalne materiały wideo - w tym dwa filmy prezentujące w sumie kilkanaście minut rozgrywki oraz zwiastun trybu kooperacji.