Duże zmiany na Steamie: spersonalizowana strona główna i „kustosze”
Zakupy dostosowane do graczy.
Valve wprowadziło duże zmiany w systemie dystrybucji cyfrowej Steam, oferując nową, „inteligentną” stronę główną, dostosowaną do upodobań każdego użytkownika.
Firma dodała także szereg innych, znaczących modyfikacji, takich jak przeprojektowana strona produktu, kolejne narzędzia dla deweloperów czy system „kustoszy”, umożliwiający graczom proponowanie najciekawszych ich zdaniem tytułów.
Zmiany mają na celu ułatwić graczom dotarcie do interesujących produkcji w obliczu lawinowo rosnącej liczby pozycji. Tylko w tym roku oferta zwiększyła się już o 1300 gier, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 2013 rokiem. Wielu twórców i użytkowników informuje jednak o trudnościach w odnalezieniu wartych uwagi produktów.
Teraz na stronie głównej usługi znajdą się rekomendacje, bazujące na naszych wcześniejszych zakupach, ostatnio uruchamianych grach i propozycjach znajomych. W wyszukiwarce pojawi się kilka pomocnych filtrów, a system „kustoszów” umożliwi dowolnemu użytkownikowi proponowanie wybranych przez siebie pozycji na specjalnej stronie.
„Dzielenie się opiniami z graczami o podobnych zainteresowaniach jest po prostu sensowne”
Alden Kroll z Valve
Valve zapewnia, że zmiany ułatwią wyszukiwanie interesujących tytułów, ale więcej narzędzi dostaną także deweloperzy. Twórcy sprawdzą między innymi, gdzie na Steamie wyświetlane są ich tytuły i ile odsłon mają ich produkcje.
Producent z Seattle rekomenduje jednak, by autorzy gier nie rezygnowali z marketingu. Nie zmienia się także polityka dotycząca promocji - deweloperzy nie mogą zapłacić za większą liczbę wyświetleń czy lepszą pozycję na Steamie.
Możliwość wcielenia się w kustosza ma natomiast przenieść część obowiązków Valve bezpośrednio na użytkowników usługi. Każda osoba z własną grupą Steam Community może oferować rekomendacje. Po wybraniu dziesięciu pozycji inni gracze będą mogli śledzić naszą listę, jeśli uznają ją za pomocną.
- W ostatnich dziewięciu miesiącach na Steamie pojawiło się ponad 1300 nowych tytułów i tempo nie zwalnia - wyjaśnia Alden Kroll z Valve w rozmowie z Eurogamerem. - Stary format nie oferował wystarczającego miejsca na prezentowanie klientom rosnącej oferty. Poza zwiększeniem samej liczby miejsc na reklamy gier, przygotowaliśmy także „inteligentne” algorytmy i parametry dla użytkowników.
- Marketing szeptany to potężne narzędzie, a dzielenie się opiniami z graczami o podobnych zainteresowaniach jest po prostu sensowne - dodaje deweloper w temacie kustoszy.
- Trudności z dotarciem do tytułów są dla nas oczywiście dużym problemem, a te zmiany są wynikiem rozmów z deweloperami, wydawcami i konsumentami. Prezentowanie większej liczby dostosowanych rekomendacji powinno przełożyć się na większą sprzedaż.
Jeśli użytkownik dopiero założył konto na Steamie, na stronie głównej zobaczy połączenie najpopularniejszych tytułów, nowych premier oraz rekomendacji, eliminujących także gry, które są już w naszej biblotece. Następnie witryna sklepowa będzie dostosowywać się automatycznie na podstawie zakupów, preferencji znajomych i innych czynników.
W przyszłości Valve chce zastosować podobne podejście także do większych promocji, choć standardowe oferty weekendowe i codzienne nie zmienią się w większym stopniu.