Skip to main content

F1 24 - ustawienia kierownicy: martwa strefa, liniowość, czułość

Konfiguracja kontrolera.

Najlepszym kontrolerem do grania w wyścigowe gry symulacyjne jest bez wątpienia kierownica i produkcja F1 24 nie jest pod tym względem wyjątkiem. Dokładnie ustawienie kontrolera pod nasze preferencje znacznie poprawi ogólne wrażenia z gry. Na tej stronie wyjaśniamy najważniejsze parametry ustawień kierownicy.


Na tej stronie:


Martwa strefa

Martwa strefa oznacza, jak duży ruch musimy wykonać kierownicą lub pedałem, zanim zostanie on wykryty przez grę. Przy dobrze działającym urządzeniu, martwa strefa kierownicy, hamulców i gazu powinna wynosić zero.

Jeśli jednak czujemy, że nasz bolid jest zbyt czuły, na przykład, gdy ciężko nam utrzymać równą linię podczas jazdy prosto, możemy spróbować zwiększyć nieco ustawienia martwej strefy. To samo tyczy się ustawień pedałów - warto zwiększyć martwą strefę, gdy nawet lekkie oparcie nogi na dźwigni spowoduje niezamierzone hamowanie albo nadmiarowe dodanie gazu.


Liniowość

Liniowość z kolei pozwala dostosować czułość, z jaką gra odczytuje nasze ruchy na kontrolerze. Ustawienie wysokie ustawienie sprawi, że delikatny obrót kołem lub wciśnięcie pedała będzie bardziej precyzyjne, ale wykonanie np. większego obrotu szybciej obróci kierownicę w grze o maksymalną wartość.

To ustawienie jest przydatne, jeśli nie chcemy się zbytnio „nakręcić” kierownicą przy braniu zakrętów - wystarczy skręcić trochę bardziej, a gra sama wykona pełny obrót. Pomaga to też, jeśli mamy tańszy model kierownicy o ograniczonym zakresie ruchów np. tylko do 190 lub 200 stopni zamiast 360 lub 900. Z drugiej strony zmniejsza to precyzję i jeśli gramy z kamerą z pierwszej osoby może powodować dezorientację wizualną, gdy kierownica bolidu w grze obraca się inaczej niż nasza - w najlepszym wypadku ruchy „obu” kierownic powinny się pokrywać.


Czułość

Czułość to ustawienie, którego raczej nie powinniśmy ruszać, jeśli nasz kontroler jest dobrej jakości i działa poprawnie. Czułość stanowi swego rodzaju odwrotność omawianej wyżej martwej strefy - gdy dane wejściowe z naszego kontrolera są zbyt słabe, na przykład widzimy, że kierownica w grze obraca się znacznie wolniej od naszej, pomimo pozornie tego samego ruchu, możemy zwiększyć czułość, aby wzmocnić sygnały z kontrolera.


Sprzężenie zwrotne

Na koniec warto przejść do zakładki Wibracje i Siłowe Sprzężenie zwrotne. Jeśli nasza kierownica posiada system sprzężenia zwrotnego (Force Feedback), to warto nieco zwiększyć odpowiadający za to parametr - podczas jazdy kierownica powinna stawiać wyraźny opór przy skręcaniu, a wręcz niejako z nami „walczyć”, dzięki czemu łatwiej nam będzie wyczuć pojazd.

Najlepiej przejechać kilka okrążeń w trybie swobodnego wyścigu i spróbować znaleźć wartość idealną dla naszych preferencji - odpowiednio silną, by dobrze oddawała zachowanie pojazdu na torze, ale jednocześnie nie aż tak mocną, by powodowała dyskomfort.

Następnie: F1 24 - Bahrajn: najlepszy setup, ustawienia bolidu

Spis treści: F1 24 - poradnik i najlepsze porady

Poprzednio: F1 24 - jak jeździć szybciej

Zobacz także