Fallout 4 - Poradnik, Solucja
Kompletny przewodnik, opis przejścia, zadania poboczne i mapy.
Witajcie! Przed wami poradnik do Fallout 4, czyli kolejnej odsłony popularnego i niezwykle lubianego cyklu, który zabiera nas do postapokaliptycznego USA.
Ta obszerna publikacja zabierze nas w świat pełen przygód, wyborów, walki i eksploracji. W naszym opracowaniu znajdziesz kompletny opis przejścia wszystkich misji i zadań pobocznych. Znajdą się tutaj także mapy, porady dotyczące rozwoju bohatera, sekrety świata gry i wiele, wiele więcej.
Wierzymy, że poradnik będzie wam towarzyszył przez całą grę. Życzymy więc przeżycia niesamowitych przygód w Fallout 4!
Spis treści poradnika - skocz do sekcji na tej stronie:
Mechanika i rozgrywka
Zaczynamy od podstawowych rzeczy, ale bardzo przydatnych na postapokaliptycznych pustkowiach. Warto zaznajomić się z podstawami, by łatwiej poradzić sobie z napotkanymi przygodami.
- Fallout 4 - Świat gry
- Fallout 4 - Tworzenie postaci
- Fallout 4 - Początek: Szybka podróż, VATS, Pip-Boy
- Fallout 4 - Broń, modyfikacje i ulepszenia
- Fallout 4 - Osada, rozbudowa i rozwój
- Fallout 4 - Hakowanie i otwieranie zamków
- Fallout 4 - Towarzysze i romanse
- Fallout 4 - Najczęściej zadawane pytania
- Fallout 4 - Kody: kapsle, nieśmiertelność, walka
- Fallout 4 - Ochłap, gdzie znaleźć psa
- Fallout 4 - rdzenie fuzyjne, gdzie znaleźć, ładowanie
- Fallout 4 - pancerz wspomagany, jak modyfikować, naprawa
- Fallout 4 - promieniowanie, RAD, jak się chronić
- Fallout 4 - najlepsze perki, atrybuty i profity na start
- Fallout 4 - punkty doświadczenia, jak szybko zdobyć
- Fallout 4 - większy udźwig, jak nosić więcej
- Fallout 4 - Curie, gdzie znaleźć robota
- Fallout 4 - kapsle, jak zarabiać
- Fallout 4 - spinki, wytrychy, gdzie szukać
- Fallout 4 - sztab Trasy, jak dotrzeć
- Fallout 4 - używki, stymulanty, uzależnienie
- Fallout 4 - pancerze wspomagane, lista wszystkich
- Fallout 4 - miejsca na osady, mapa i lista
- Fallout 4 - rzemiosło i wytwarzanie, warsztaty, profity
- Fallout 4 - rozkładanie przedmiotów, przetwarzanie
Opis przejścia - misje główne
Kampania fabularna w Fallout 4 to szereg misji i zadań w różnych zakątkach świata gry. Oczywiście, przed nami także sporo wyborów i ich konsekwencji.
- Fallout 4 - Prolog
- Fallout 4 - Powrót z przeszłości
- Fallout 4 - Gdy wzywa wolność
- Fallout 4 - Klejnot wspólnoty
- Fallout 4 - Detektyw o stalowym sercu
- Fallout 4 - W pogoni za tropem
- Fallout 4 - Dawni znajomi
- Fallout 4 - Niebezpieczne umysły
- Fallout 4 - Morze blasku
- Fallout 4 - Myśliwy czy ofiara?
- Fallout 4 - Poziom molekularny
- Fallout 4 - Krecia robota / Sieć informacji / Skryci, tajni i podziemni
- Fallout 4 - Człowiek i instytucja
Frakcje
W grze możesz dołączyć do jednej z czterech frakcji. Poniżej znajdziesz opis każdej z nich oraz zadania, które można wykonać w ramach konkretnej frakcji.
Minutemani - zadania fabularne
- Fallout 4 - Frakcja: Minutemani - zobacz jak dołączyć
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Sanktuarium
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Pierwszy krok
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Oczyszczanie lokacji
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Sprzątanie zamku
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Stare działa
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Wygnanie z Instytutu
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Formowanie szeregów
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Broń zamku
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Nuklearna alternatywa
Minutemani - zadania poboczne
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Niespokojne wody
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Prosto z płomieni
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Pięknym za nadobne
Bractwo Stali - zadania fabularne
- Fallout 4 - Frakcja: Bractwo Stali - zobacz jak dołączyć
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Wsparcie ogniowe
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Do broni!
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Semper Invicta
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Za czystość Wspólnoty
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Kwatermistrzostwo
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Zaginiony patrol
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Stalowy Cień
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Okres służby
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Bez litości
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Wewnętrzny wróg
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Powrót do służby
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Ślepa zdrada
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Zmysł taktyczny
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Wojenne łupy
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Ad Victoriam
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Nuklearna alternatywa
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Nowy świt
Bractwo Stali - zadania poboczne
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Powinność czy hańba
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Niedokończona sprawa
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Pozyskiwanie wiedzy
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Wyżywienie wojska
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Znajdź dokumentację, chłodziwo i próbki krwi
Trasa - zadania fabularne
- Fallout 4 - Frakcja: Trasa - zobacz jak dołączyć
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Droga ku wolności
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Nauka rzemiosła
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Spalona przykrywka
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Skryci, tajni i podziemni
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Na skraju wojny
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Operacja Czerwony Blask
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Nuklearna alternatywa
Trasa - zadania poboczne
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Boston po zmroku
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Kryjówka Mercer
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Lista kostuchy
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Lista kostuchy 2
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Dziura w pamięci
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Wynik równania
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Bingo
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Wiatrowskaz
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Kryjówka Randolph
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Zagubiona dusza
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Materace
Instytut - zadania fabularne
- Fallout 4 - Frakcja: Instytut - zobacz jak dołączyć
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Nadzór syntków
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Bitwa o Bunker Hill
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Nowe oblicze ludzkości
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Mass Fusion
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Przygwożdżenie
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Mocy, przybywaj
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Stacja końcowa
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Ostatni lot Bractwa
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Nuklearna rodzina
Instytut - zadania poboczne
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Podzielony dom
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Plony wyższego sortu
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Hipoteza
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Przeciekom stop
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Odzyskiwanie
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Przywłaszczenie
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Skłonności polityczne
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Dezynsekcja
Zadania dodatkowe
Fallout 4 aż kipi od rzeczy, które odwracają naszą uwagę od wątku głównego. Oprócz zadań dla frakcji, jest tu cała masa różnych misji pobocznych - to kwintesencja gry.
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Historia stulecia
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Zmutowany kwiat paproci
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Nie łam się, stary
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Zagrywka na lewe pole
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Więc chodź, pomaluj mi miasto
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Jak kamień w wodę
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Złocony pasikonik
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Srebrny Fantom
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Podkop stulecia
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Galeria Pickamana
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: HalluciGen dla Freda
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Cambridge Polymer Labs
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Dzieciak na zimno
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Owacje na stojąco
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Diabłu, co diabelskie
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: W wilczej skórze
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Smutki Diamond City
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Krypta 81
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Kici, kici
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Opowiadania
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Strzeż się potwora
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Błądzić jest rzeczą ludzką
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Dziura w ścianie
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Zależność
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Przesyłka specjalna
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Emogene bierze sobie kochanka
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Tajemnica domu Cabotów
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Tajemnicze mięso
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Wyciąganie wtyczki
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Zamówienie
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Tommy i Cait
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Dyrektor Galerii General Atomics
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Krypta 75
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Wiedza powszechna
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Nawarzone piwo
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Łagodna interwencja
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Ostatni rejs USS Constitution
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Najwyższy czas
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Oczyść ośrodek szkoleniowy z ghuli
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Zabij Zellera i uwolnij uwięzionych ludzi
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Ślad Brenta Savoldi
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Początek długiej drogi
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Aktywuj wieżyczki Barneya
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Garaż Atomowych Kotów
- Fallout 4 - Zadanie dodatkowe: Rozwój zachowania
Sekrety
Świat gry skrywa wiele sekretów, ale by je odnaleźć trzeba spędzić w grze wiele, wiele godzin. Nasz poradnik przyjdzie tutaj z pomocą - odkryjemy wszystkie tajemnice Fallouta 4!
- Fallout 4 - Figurki: lokalizacja i mapy
- Fallout 4 - Czasopisma: SPECJAŁ, Grognak Barbarzyńca, Niesamowicie niesłychane opowieści
- Fallout 4 - Czasopisma: Spluwy i kulki, Żyj i kochaj, Periodyk medyczny Massachusetts
- Fallout 4 - Czasopisma: Vademecum Amerykańskich Sił Specjalnych, Opowieści handlarza mięsem z Junktown, Nauka z Teslą
- Fallout 4 - Czasopisma: Magazyn ślusarski, Poradnik przetrwania na pustkowiach, Niezwyciężeni
- Fallout 4 - Czasopisma: Haker absolutny, Zabawa z RobCo, Hotrodowiec
- Fallout 4 - Czasopisma: Zakazane tatuaże, La Coiffe, Wymarzony dom
Mapy
Nasze mapy przedstawiają lokalizację kluczowych miejsc w świecie gry. Świetna ściągawka dla miłośników eksploracji, by nie przeoczyć czegoś interesującego.
- Fallout 4 - Mapa: Wraki, bunkry, domki, kościoły, cmentarze i stacje benzynowe
- Fallout 4 - Mapa: Fabryki, farmy, ośrodki przemysłowe, drapacze chmur
- Fallout 4 - Mapa: Budynki rządowe, szpitale, szkoła, metro
- Fallout 4 - Mapa: Bazy wojskowe, posterunki, tereny radioaktywne, wieże radiowe i Salem
- Fallout 4 - Mapa: Jaskinie, obozowiska, fort, Statek Konstytucja, pomosty, irlandzkie miejsca
- Fallout 4 - Mapy: Osady, kanały, ruiny, krypty, złomowiska
Rozszerzenia DLC
Ile jest dodatków i co zawierają.
- Fallout 4 - Wasteland Workshop DLC, jak zacząć, co zawiera
- Fallout 4 - Contraptions Workshop DLC, jak zacząć, co zawiera
- Fallout 4 - Vault-Tec Workshop DLC, jak zacząć, co zawiera
- Fallout 4 - Automatron DLC, jak zacząć, co zawiera
- Fallout 4 - Nuka-World DLC, jak zacząć, co zawiera
- Fallout 4 - Far Harbor DLC, jak zacząć, co zawiera
Opis przejścia rozszerzenia Far Harbor, wybory i dostępne zakończenia.
- Fallout 4 Far Harbor - Z dala od domu, Nakano, holotaśmy Kasumi
- Fallout 4 Far Harbor - Kaszka z mleczkiem, Longfellow, Łykacz
- Fallout 4 Far Harbor - Twoje miejsce na ziemi, DiMA, Arcadia
- Fallout 4 Far Harbor - Wizje we mgle, źródło, posążek, Richter
- Fallout 4 Far Harbor - Czasami lepiej nie pamiętać, Dzieci Atomu, terminal Faraday'a
- Fallout 4 Far Harbor - Takie powinno być życie, Avery, sąd
- Fallout 4 Far Harbor - Oczyszczanie ziemi, pociski nuklearne, elektrownia wiatrowa
- Fallout 4 Far Harbor - Reformacja, pokój
- Fallout 4 Far Harbor - Blisko domu, Kasumi Nakano, rodzice
Interfejs i wskazówki
HUD gry zawiera najważniejsze informacje, a jego kolor może zostać dostosowany w ustawieniach. Nieistotne elementy interfejsu znikają, gdy nie są używane.
- Nazwa i zdrowie przeciwnika (czaszka oznacza wroga o znacznie wyższym poziomie niż bohatera)
- Pasek wytrzymałości - inaczej, zdrowie
- Wskaźnik napromieniowania - czerwony pasek ogranicza maksymalne zdrowie
- Kompas i radar - wskazuje pobliskie punkty zainteresowań, oznaczone cele misji i pobliskich wrogów
- Punkty akcji - oznacza twoje zmęczenie. Pasek maleje podczas sprintu czy ataków wręcz
- Amunicja - górna liczba wskazuje aktualny magazynek, dolna zaś ilość amunicji do używanej broni, którą jeszcze masz w ekwipunku
Wskazówki na start:
- Nie bądź wybredny co do broni: zbieraj różne rodzaje uzbrojenia, dopóki masz problem ze znalezieniem amunicji. Najlepszą alternatywą na początek gry jest korzystanie z broni białych.
- Odblokuj umiejętności Ślusarstwa i Hakerstwa, by od początku móc otwierać zamki i sejfy, aby nie musieć powracać do przeszukanych już lokacji.
- Pociągnij na początku główną linię fabularną, aż dotrzesz do Diamond City i odblokujesz rozwój osady.
- Podróżuj z kompanem: nie ma żadnych argumentów, które stałyby za tym, aby pozostawić go w kryjówce. Pomoże ci w walce, może nosić za ciebie rzeczy, zaś kluczowi dla fabuły towarzysze nie mogą umrzeć.
- Nie ustalaj żadnego z atrybutów SPECIAL podczas tworzenia postaci na poziom 10. W grze odnajdziesz figurki, które podnoszą każdą ze statystyk o jeden punkt, zaś teoretyczne przekroczenie liczby 10 nie da większych korzyści lub zostanie pominięte przez mechanikę gry.
- Korzystaj ze wspomagaczy: 25% więcej obrażeń lub o tyle poprawiona obrona to niemało. Możesz w ten sposób manipulować także atrybutami, na przykład spożywając odpowiednie leki lub alkohol.
- Rzemiosło, w tym szczególnie ulepszanie broni i pancerzy odgrywa rolę niebagatelną w grze. Warto więc szybko odblokować odpowiednie profity dające dostęp do stołów warsztatowych oraz zbierać różne przedmioty: aluminiowe tacki, stare telefony czy puszki mogą być źródłem cennych materiałów.
- Nie nastawiaj się na początku na używanie broni energetycznych czy ładunków wybuchowych. Nie będą one łatwo dostępne na samym początku gry, dlatego nie musisz oszczędzać amunicji ani rozwijać poświęconych im profitów. Materiały wybuchowe za to sprzedaż za niezłą cenę u handlarzy.
- Warto posiadać przynajmniej jedną broń z tłumikiem: strzały z ukrycia zadają dwukrotnie większe obrażenia i nie raz możesz w taki sposób zabić nawet kilku przeciwników nim reszta dowie się o tobie.
- Strzelanie w kończyny przeciwników może doprowadzić do ich uszkodzenia: wrogów walczących wręcz osłabiaj strzelając im w nogi, by poruszali się wolniej. Tym korzystającym z broni możesz wytrącić ją z ręki lub całkiem uniemożliwić jej trzymanie.
- Poziom przeciwników wzrasta wraz z doświadczeniem bohatera. Stąd ciągle będziesz napotykał nowe wyzwania. Nie należy też zapominać o regularnej wymianie starego ekwipunku na nowy i nabywaniu profitów zwiększających odporność lub obrażenia.
Co warto wiedzieć przed rozpoczęciem gry
Można powiedzieć, że historia opowiadania w Fallout 4 zatoczyła koło, a w zasadzie nie tyle zatoczyła, co przetoczyła się przez jeszcze okrutniejszą jej alternatywę. Pewnego dnia, a dokładniej w październiku 2077 roku, dochodzi do wybuchu wojny, w której na początku uczestniczą Chiny i Stany Zjednoczone. Bomby atomowe spadają jedna za drugą, niszcząc wszystko to, co spowodowały lata względnego pokoju.
Ale akcja Fallouta rozpoczyna się dopiero sto lat po tej wojnie. W serii wcielamy się (najczęściej!) w osobę opuszczającą schron atomowy. Wydostajemy się na tzw. Pustkowie, gdzie okazuje się, że ludzie, którzy przeżyli wojnę, jakoś poukładali sobie życie. Pustkowie jest jednak bardzo niebezpiecznym miejscem, a wszędzie wokół widać skutki wojny jądrowej. To postapokalipsa, w której musimy się odnaleźć.
Ach, i są też Supermutanty. To zmutowani ludzie, których dotknął wirus FEV. Nie sposób ich zapomnieć: są okrutnie duzi, bardzo silni i zazwyczaj zaskakująco niemili. Pustkowie to dla nich doskonały dom, więc nie dziwmy się, że są odporni na promieniowanie i różne choroby, które dotykają ludzi.
W trakcie naszej przygody napotkamy różnych wrogów, ale też wielu towarzyszy, którzy wyciągną do nas pomocną dłoń: pomogą w walce, zlecą ciekawe zadania, a nawet pomogą tachać przedmioty. Każdy z towarzyszy to nieco inny charakter i wielu graczy preferuję przeprawę przez Pustkowia ze swoim ulubionym kompanem.