Fallout 4 - Tworzenie postaci
Porady, jak odpowiednio stworzyć własnego bohatera.
Fallout 4 rozpoczyna się od konwersacji głównego bohatera ze współmałżonkiem. To właśnie w tym momencie określasz wygląd oraz cechy prowadzonej przez siebie postaci. Poniżej znajdziesz informacje związane z tworzeniem nowego bohatera.
Pierwszym aspektem, o którym decydujemy, jest wygląd postaci. W tym miejscu masz wpływ między innymi na szczegóły związane z włosami i uczesaniem, a także detalami twarzy - kolorem oczu, brodą i wąsami czy różnego rodzaju „upiększaczami", w postaci tatuaży lub blizn.
Chociaż istnieje możliwość edytowania zarówno mężczyzny, jak i kobiety (przełączasz się między nimi wciskając przycisk związany z płcią), to finalnie i tak będziesz grał jedną postacią. Kiedy będziesz gotów, zatwierdź wprowadzone zmiany na postaci, którą chcesz sterować w grze.
S.P.E.C.J.A.Ł. - czym jest i co jest ważne
Po wybraniu wyglądu postaci przyjdzie czas na rozwój osobowości. W pewnej chwili usłyszysz dzwonek do drzwi, a po ich otworzeniu natkniesz się na pracownika firmy Vault-Tec, który przygotował dla ciebie specjalną ankietę.
Na początku musisz podać swoje imię, a następnie rozdzielić 21 punktów między siedem głównych atrybutów: siłę, percepcję, wytrzymałość, charyzmę, inteligencję, zwinność oraz szczęście.
System nazwany został przez autorów właśnie S.P.E.C.J.A.Ł. (od angielskich nazw atrybutów S.P.E.C.I.A.L.). Punkty możesz rozdzielić w dowolny sposób - pamiętaj jednak, że zależy od tego, w jaki sposób twoja postać będzie funkcjonowała w postapokaliptycznym świecie.
Profity - czyli zdolności (perki)
Po wybraniu atrybutów będziesz musiał jeszcze zdecydować, z jakich Profitów (dawne perki), czyli zdolności specjalnych, będzie korzystała twoja postać.
Każdy z nich jest szczegółowo opisany, więc warto poświęcić nieco czasu, aby dopasować je do własnego stylu gry. Od tej pory będzie istniała jeszcze jedna możliwość dokonania zmian u twojej postaci, ale potem nie będziesz mógł już nic zmieniać. Warto więc dobrze przemyśleć wybory podejmowane przy tworzeniu bohatera.
Profity (perki) są bezpośrednio związane z atrybutami z systemu S.P.E.C.I.A.L., których poziom określasz na początku gry w momencie rozmowy z agentem Vault-Tecu. Przykładowo, jeśli nie będziesz posiadał przynajmniej trzech punktów siły, to nie będziesz mógł odblokować profitu „Zbrojmistrz", który umożliwia dokonywanie modyfikacji pancerza. Jeśli chcesz sprawdzić listę profitów, to przejdź do komputera Pip-Boy i wciśnij klawisz widoczny na dole ekranu, opisany jako „Wykaz profitów".
Warto w tym miejscu dodać, że profity posiadają różne stopnie rozwoju. Przykładowo podstawowy profit związany z pierwszym punktem siły nazywa się „Żelazna pięść" i pozwala zadawać w walce wręcz o 20% więcej obrażeń. Na drugim poziomie (który możesz odblokować po zdobyciu 9 poziomu doświadczenia), liczba obrażeń wzrośnie do 40%, natomiast na kolejnym poziomie rozwoju będziesz zadawał 60% więcej obrażeń, a dodatkowo będziesz mógł okaleczyć kończyny przeciwnika. Na ostatnim poziomie rozwoju istnieje nawet szansa na sparaliżowanie wroga. Profity, które możesz rozwinąć występują jako rysunki. Te, które są obecnie niedostępne dla twojej postaci przybierają postać kreskowanych konturów.
Poniżej znajdują opisy poszczególnych profitów. Są one ogólne i mają służyć, jako szybki przewodnik po dostępnych zdolnościach. Bardziej szczegółowe informacje każdy gracz może sprawdzić w Pip-Boyu.
Profity siły
- Poziom 1: Żelazne pięści - zadajesz większe obrażenia w trakcie walki wręcz.
- Poziom 2: Pierwsza liga - zadajesz większe obrażenia w trakcie korzystania z broni białej.
- Poziom 3: Zbrojmistrz - otrzymujesz zdolność modyfikacji pancerza.
- Poziom 4: Kowal - otrzymujesz zdolność modyfikacji broni białej.
- Poziom 5: Ciężkozbrojny - broń ciężka zadaje wrogom większe obrażenia.
- Poziom 6: Mocny grzbiet - zwiększasz wartość maksymalnego udźwigu.
- Poziom 7: Pewna ręka - oddajesz szybsze strzały w trakcie strzelania bez celowania.
- Poziom 8: Tłuczek - uderzając wrogów bronią zadajesz im większe obrażenia.
- Poziom 9: Zakorzenienie - jeśli w trakcie walki się nie poruszasz, to zwiększasz zdolności obronne i siłę ataku.
- Poziom 10: Pociąg bólu - w trakcie noszenia pancerza wspomaganego możesz z rozpędu ranić i przewracać niektóre rodzaje przeciwników.
Profity percepcji:
- Poziom 1: Kieszonkowiec - ułatwia okradanie innych osób.
- Poziom 2: Karabinier - karabiny nieautomatyczne zadają wrogom więcej obrażeń.
- Poziom 3: Spostrzegawczość - w systemie VATS zostaną zaznaczone odporności wrogów na różne rodzaje obrażeń.
- Poziom 4: Ślusarz - potrafisz otwierać zamki o średniej trudności.
- Poziom 5: Bombowo - zyskujesz możliwość produkcji materiałów wybuchowych, a ich używanie zadaje wrogom większe obrażenia.
- Poziom 6: Dziecko nocy - między godziną 6.00, a 18.00 otrzymujesz dwa dodatkowe punkty percepcji i inteligencji.
- Poziom 7: Rozpraszacz - uzyskujesz dodatkową obronę przed broniami energetycznymi.
- Poziom 8: Snajper - możesz dłużej wstrzymać powietrze w trakcie celowania ze snajperki.
- Poziom 9: Siła przebicia - w systemie VATS możesz strzelać w części ciała wrogów, które są ukryte za osłoną.
- Poziom 10: Skoncentrowany ostrzał - celność w systemie VATS wzrasta stopniowo po każdym strzale w ten sam punkt.
Profity wytrzymałości:
- Poziom 1: Twardziel - zwiększona obrona przed atakami fizycznymi.
- Poziom 2: Brzuch z ołowiu - ogranicza promieniowanie w trakcie spożywania napromieniowanych pokarmów.
- Poziom 3: Życiodajna moc - zwiększa liczbę punktów życia.
- Poziom 4: Chemioodporność - ogranicza możliwość uzależnienia się od środków chemicznych.
- Poziom 5: Wodnik - nie działa na ciebie promieniowanie w wodzie. Zyskujesz też możliwość oddychania pod wodą.
- Poziom 6: Promienioodporność - zwiększa twoje zdolności obrony przed promieniowaniem.
- Poziom 7: Szkielet z adamantytu - zwiększona odporność kończyn na ataki przeciwnika.
- Poziom 8: Kanibal - regenerujesz zdrowie jedząc ciała wrogów.
- Poziom 9: Ghulowatość - promieniowanie odnawia twoje życie.
- Poziom 10: Zasilanie słoneczne - między godzinami 6.00, a 18.00 otrzymujesz dwa dodatkowe punkty siły i wytrzymałości.
Profity charyzmy:
- Poziom 1: Zbieracz kapsli - pozwala uzyskiwać korzystniejsze ceny sprzedaży i kupna.
- Poziom 2: Kobieciarz - zadajesz kobietom większe obrażenia w walce, a podczas rozmowy łatwiej przekonujesz je do swoich racji.
- Poziom 3: Samotny wędrowiec - samotne podróżowanie sprawia, że otrzymujesz mniejsze obrażenia, a twój maksymalny udźwig wzrasta.
- Poziom 4: Pies bojowy - towarzyszący ci pies może przytrzymywać wrogów, co ułatwia celowanie w systemie VATS.
- Poziom 5: Przyjaciel zwierząt - po wycelowaniu w niektóre zwierzęta możesz sprawić, że zaczną ci towarzyszyć.
- Poziom 6: Burmistrz - możesz ustanawiać linie zaopatrzenia między warsztatami.
- Poziom 7: Imprezowicz - sprawia, że nie popadniesz w alkoholizm.
- Poziom 8: Ku pokrzepieniu serc - sprawia, że twój towarzysz zadaje wrogom więcej obrażeń i nie rani cię w trakcie walki.
- Poziom 9: Poskramiacz pustkowi - jeśli wycelujesz bronią w istotę z pustkowi słabszą od ciebie, to masz szansę na jej okiełznanie.
- Poziom 10: Zastraszanie - spróbuj wycelować bronią w człowieka słabszego od ciebie, dzięki czemu może udać ci się go zastraszyć.
Profity inteligencji:
- Poziom 1: V.A.N.S. - droga do celu jest wyświetlana w systemie VATS.
- Poziom 2: Sanitariusz - stimpaki przywracają więcej zdrowia, a AntyRad usuwa skuteczniej efekt promieniowania.
- Poziom 3: Znawca spluw - możesz modyfikować broń palną.
- Poziom 4: Haker - możesz włamywać się do lepiej zabezpieczonych terminali.
- Poziom 5: Złomiarz - rozbierając broń i pancerze możesz zyskać nietypowe komponenty.
- Poziom 6: Nauka - daje dostęp do zaawansowanych modyfikacji w nowoczesnych technologiach.
- Poziom 7: Chemik - zażywane środki chemiczne działają dłużej.
- Poziom 8: Ekspert robotyki - możesz hakować roboty, aby walczyły z wrogami lub wybuchały.
- Poziom 9: Fizyk jądrowy - bronie energetyczne zadają więcej obrażeń, a rdzenie energetyczne działają dłużej.
- Poziom 10: Szał kujona - przy małej wartości zdrowia otrzymujesz bonusy związane z odpornością i atakiem. Prowadzi to również do spowolnienia czasu.
Profity zwinności:
- Poziom 1: Rewolwerowiec - pistolety nieautomatyczne zadają więcej obrażeń.
- Poziom 2: Komandos - broń automatyczna zadaje większe obrażenia.
- Poziom 3: Skradanie się - polepsza twoje zdolności skradania się.
- Poziom 4: Piaskowy dziadek - od razu zabijasz śpiące postacie, a broń wyciszająca zadaje dodatkowe obrażenia.
- Poziom 5: Człowiek czynu - punkty akcji regenerują się szybciej.
- Poziom 6: Ruchomy cel - w trakcie szybkiego biegu zyskujesz dodatkowe odporności na wrogie ataki.
- Poziom 7: Ninja - w trakcie ataków z zaskoczenia zadajesz większe obrażenia.
- Poziom 8: Zimne rączki - szybciej przeładowujesz broń.
- Poziom 9: Natarcie - zasięg broni białej w systemie VATS jest zwiększony.
- Poziom 10: Gnat-Fu - w systemie VATS zadajesz więcej obrażeń drugiemu i kolejnym celom.
Profity szczęścia:
- Poziom 1: Poszukiwacz skarbów - znajdujesz więcej kapsli w pojemnikach.
- Poziom 2: Towar z odzysku - znajdujesz większe ilości amunicji.
- Poziom 3: Krwawa jatka - możesz doprowadzić do krwawej eksplozji wrogów.
- Poziom 4: Tajemniczy nieznajomy - towarzysz włączający się czasem do walki w trakcie korzystania z systemu VATS.
- Poziom 5: Sawant - czasami otrzymujesz kilka razy więcej doświadczenia. Im mniejsza jest twoja inteligencja, tym częściej to występuje.
- Poziom 6: Człowiek demolka - obrażenia krytyczne zadają więcej obrażeń.
- Poziom 7: Krytyczny bankier - zwiększa możliwość trafień krytycznych w systemie VATS.
- Poziom 8: Pośpiech kostuchy - zabójstwo w systemie VATS może zregenerować punkty akcji.
- Poziom 9: Czterolistna koniczyna - każde trafienie w systemie VATS może odnowić wskaźnik trafień krytycznych.
- Poziom 10: rykoszet - im mniej masz życia, tym większa szansa na odbicie pocisku, który może ranić przeciwnika.
Jak stworzyć najlepszą postać?
Oczywiście nie ma na to jednej odpowiedzi. Ogromna liczba profitów i możliwości rozwoju sprawia, że każdy z graczy może modyfikować postać według własnego sposobu podejścia do rozgrywki. Poniżej przedstawiamy jednak jeden ze schematów, z którego być może skorzystacie, jeśli nie macie koncepcji na rozwój bohatera.
Na początek warto zainteresować się profitem o nazwie „Zbrojmistrz", który jest dostępny na trzecim poziomie siły. Dzięki niemu będziesz w stanie modyfikować i ulepszać zdobyte pancerze. To samo dotyczy zdobycznej broni, którą możesz ulepszać po odblokowaniu profitu „Znawca spluw" (trzeci poziom inteligencji). Następnie zainteresuj się zdolnością „Ślusarz" (czwarty poziom percepcji), dzięki czemu będziesz w stanie rozprawiać się z zamkniętymi zamkami i dostawać się do niedostępnych miejsc, które często skrywają interesujące rzeczy.
Następnym godnym polecenia profitem jest „Złomiarz" z piątego poziomu inteligencji. Dzięki temu możesz rozbierać znalezione przedmioty na nietypowe, a często przydatne komponenty pokroju śrub, aluminium oraz miedzi. Warto przy tym pamiętać też o naszych zdolnościach przeżycia. Tutaj bardzo pomocny może okazać się zwłaszcza profit „Życiodajna moc" (trzeci poziom wytrzymałości), dzięki któremu możemy zwiększyć ilość punktów życia od 20 do 60 procent.
Postać stworzona według powyższego wzoru będzie nie tylko w stanie przetrwać spotkania z niebezpiecznymi przeciwnikami, ale także dostać się do wielu interesujących miejsc oraz produkować pancerze i broń ze znalezionych przedmiotów. Jednocześnie zachęcamy do eksperymentów we własnym zakresie.
Następnie: Fallout 4 - Początek: Szybka podróż, VATS, Pip-Boy
Powrót do spisu treści: Fallout 4 - Poradnik, Solucja - kompletny przewodnik po grze