Fallout 4 zmienia system perków
Szybsze awansowanie na kolejne poziomy, brak umiejętności.
Fallout 4 wprowadza gruntowne zmiany do systemu perków i rozwoju postaci, rezygnując na przykład z osobnych umiejętności.
Powraca moduł atrybutów SPECIAL: Siła, Percepcja, Wytrzymałość, Charyzma, Inteligencja, Zręczność i Szczęście. Na początku zabawy mamy 28 punktów do rozdzielenia na poszczególne cechy.
Tutaj nie ma większej rewolucji, ale - co ciekawe - twórcy pozwolą zmienić przydział „gdy już trochę pogramy” - napisano na oficjalnym blogu.
Tak jak i w Fallout 3, do awansowania na kolejne poziomy potrzebna jest określona liczba punktów doświadczenia. Stoi to w sprzeczności z serią The Elder Scrolls, bazującą na korzystaniu z umiejętności.
Jednak samo tempo awansowania ma już być „zbliżone do Skyrima”, więc szybsze niż w Fallout 3. Zwłaszcza w początkowej fazie gry da to więcej okazji do wybierania perków. Nowa odsłona serii nie będzie też miała maksymalnego pułapu doświadczenia.
Wracając do perków: te wybieramy po każdym awansie, ze specjalnego schematu (po prawej). Każda cecha SPECIAL i każdy jej poziom ma przypisany własny perk. Jeśli zdecydujemy na samym początku zacząć na przykład z 10 punktami Charyzmy, bardzo wcześnie będziemy mogli manipulować postaciami niezależnymi.
Bethesda zapewnia, że wiele czasu poświęcono na to, by takie podejście nie zrujnowało balansu rozgrywki, a poszczególne perki można dodatkowo rozwinąć na kolejne poziomy.
Perk dla dziesiątego poziomu Zręczności to Gun Fu, zwiększający obrażenia w zależności od liczby wybranych w systemie VATS celów. Gunslinger wraz z kolejnymi poziomami zwiększa zasięg pistoletów, dodając też szansę na rozbrojenie wrogów.
Aby zbalansować takie podejście, rozwój samych perków będzie już wymagał określonego poziomu postaci. Część perków z poprzednich odsłon serii to teraz etapy rozwoju innych. Dla przykładu: paraliżujący cios Paralyzing Palm to teraz piąty poziom perka Iron Fist. Aby go wybrać, musimy awansować na 46. poziom postaci i odblokować cztery wcześniejsze.
Są też inne nowości: wyższe poziomy Strong Back pozwolą korzystać z szybkiej podróży nawet przy przeciążeniu ekwipunku lub biegać - kosztem punktów akcji.
Deweloperzy przygotowali 70 bazowych perków, ale możliwość ich dalszego rozwoju oznacza, że ostateczna liczba opcji wynosi więc ponad 270.
W Fallout 3 wiele perków podnosiło poziomy umiejętności. Jak Gun Nut, który w nowej odsłonie serii będzie odpowiadał za ograniczenia w dostępnie do systemu rzemiosła. Równie Skradanie zamieniono teraz na perk, stopniowo utrudniający możliwość wykrycia postaci.
Co więcej, znajdywane w świecie gry magazyny i komiksy (ponad sto) odblokują osobne perki lub awansują inne. Dla przykładu, dziesięcioczęściowa saga przygód Grognaka daje i rozwija perk Barbarian, zwiększający obrażenia krytyczne w walce wręcz.
Fallout 4 debiutuje 10 listopada na PC, PlayStation 4 i Xbox One.
Poniżej znaleźć można materiał wideo, wyjaśniający wprowadzane zmiany:
Nudzisz się? Zobacz także: