Skip to main content

Far Cry 3: czy można przeżyć piekło i pozostać sobą?

Rozwój postaci, doświadczenie i spójna fabuła w nowej odsłonie serii Far Cry.

Far Cry 2 pamiętamy jako grę z otwartym światem i luźnymi wątkami fabularnymi. W trzeciej odsłonie świat pozostanie otwarty, ale fabuła jest teraz osią gry. Pojawią się też nowe rozwiązania w mechanice i rozgrywce.

Fabuła Far Cry 3 skupi się na młodym mężczyźnie - Jasonie Brodym, który wraz ze znajomymi pragnie odpocząć na pięknej tropikalnej wyspie. Po suto zakrapianej nocy główny bohater budzi się i z przerażeniem odkrywa, że dobry kumpel leży obok zastrzelony przez grupę psychopatów, którymi dowodzi niejaki Vaas. Jasonowi udaje się uciec z niewoli, ale z powodu braku łodzi nie może opuścić wyspy. Bohater postanawia stawić czoła niedawnym prześladowcom i pomóc znajomym.

Początkowo Jason jest jedynie przestraszonym młodym człowiekiem, który znalazł się w złym miejscu o nieodpowiedniej porze. W wywiadzie dla serwisu Thesixthaxis.com opowiadał o tym Dan Hay, producent gry. - Jason i jego znajomi nie podchodzą do życia zbyt poważnie. Są beztroscy i dużo podróżują, więc gdy dowiadują się o wyspie, od razu postanawiają poskakać tam na spadochronach - wyjaśnia Hay. - Ryzykują, ponieważ wydaje im się, że świat jest bezpieczny i wszyscy podzielają ich wartości. Bardzo szybko nauczą się jednak, że warto się zastanowić przed podjęciem pewnych działań.

Zdesperowanemu Jasonowi nie pozostaje nic innego, jak wziąć broń i rozpocząć walkę na śmierć i życie. Problem w tym, że Brody jest zwyczajnym facetem, dla którego pociągnięcie za spust i zabicie człowieka nie jest sprawą prostą.

O użyciu broni przez głównego bohatera i kryjącymi się za tym konsekwencjami, wypowiedział się z kolei Mark Thompson, główny projektant poziomów. - Prawda jest taka, że aby przeżyć, trzeba zabijać, a Jasonowi zaczyna się to w pewnym momencie podobać. I to jest właśnie interesujące - pokazanie, jak rozpoczyna się jego fascynacja zabijaniem - mówi Thompson. - Dlatego, kiedy zaczniesz ratować swoich przyjaciół, zobaczysz, w jaki sposób reagują na zmiany w Jasonie. Zapamiętali go jako Jasona z Kalifornii, a będą mieli przed oczami Jasona z karabinem AK, tatuażami na ciele i krwią na rękach, który zaczyna to wszystko lubić.

„Prawda jest taka, że aby przeżyć, trzeba zabijać, a Jasonowi zaczyna się to w pewnym momencie podobać”
- Dan Hay, producent gry

Wyspa to kilka tysięcy lat bogatej historii

Projektant poziomów wspomniał o tatuażach nieprzypadkowo. Będą one symbolizować umiejętności specjalne głównego bohatera. Twórcy wprowadzą rozwój postaci, bazujący na systemach znanych z gier RPG. Za wykonywanie zadań otrzymamy punkty doświadczenia, które pozwolą odblokowywać kolejne zdolności. Każda z nich pojawi się na ciele Jasona w postaci innego tatuażu.

W rozmowie z dziennikarzem serwisu Atomicpc.com szczegóły wyjaśnia Andrea Zanini, producentka gry. - W grze pojawi się warstwa RPG, definiująca to, w jaki sposób grasz i jak zamierzasz przetrwać na wyspie - mówi Zanini. - Musisz się rozwinąć, by ulepszyć drzewko zdolności. Zaprezentowaliśmy to na E3, gdzie pokazaliśmy rzut nożem. Na początku gry nie będziesz w stanie wykonać tej prostej czynności.

Punkty doświadczenia zdobędziemy na wiele różnych sposobów, niekoniecznie ograniczając się do wypełniania misji głównych i pobocznych. - Wokół są rośliny i zwierzęta, które możesz zebrać, upolować i zrobić z nich coś pożytecznego - opowiada Jamie Keen, główny projektant gry. - Niemal w każdym miejscu da się znaleźć pieniądze, skrzynie ze skarbami czy przedmioty zwiększające liczbę punktów doświadczenia. Pojawi się również wiele innych możliwych do wykonania czynności czy minigier. Będziecie zdziwieni, jak wiele takich rzeczy udało się umieścić w grze.

Projektant wypowiedział się też o otwartym świecie gry. - Z jednej strony, jest główny wątek poświęcony Jasonowi, próbującemu odbić znajomych. Z drugiej, w każdej chwili możesz zatrzymać się i rozpocząć eksplorację tego, co nazywam historią wyspy, którą podzielono na dwie części - wyjaśnia Mark Thompson w wywiadzie dla Ausgamers.com.

Pierwsza jest związana ze światem i otoczeniem. Wyspa to kilka tysięcy lat bogatej historii. Znajdują się tu ruiny oraz pozostałości po Japończykach, którzy okupowali ją w trakcie II wojny światowej. Odwiedzanie takich lokacji pozwoli lepiej zrozumieć przeszłość wyspy. Na drodze znajdziemy wioski, w których można podjąć się zadań opcjonalnych, związanych z ludźmi zamieszkującymi okoliczne tereny. W ten sposób poznamy osoby, radzące sobie z szaleństwem, jakie zafundował im Vaas.

„W grze pojawi się warstwa RPG, definiująca to, w jaki sposób grasz i jak zamierzasz przetrwać na wyspie” - Andrea Zanini, producentka gry

Thompson zaznaczył również, że gra jest opracowana w taki sposób, żeby każdy mógł prowadzić rozgrywkę w swoim tempie. Autorzy nie zamierzają narzucać stylu gry z góry i tylko od nas ma zależeć, czy będziemy preferować otwartą walkę czy też zabijanie przeciwników po cichu.

Podobna swoboda ma panować w przypadku przemieszczania się. Na miejsce misji można będzie dojść pieszo lub skorzystać z wielu środków transportu.

Na tropikalną wyspę zawitamy z Jasonem i jego znajomymi 29 listopada, kiedy Far Cry 3 trafi do sprzedaży. Gra pojawi się na PC, Xboksie 360 i PlayStation 3 w polskiej, kinowej wersji językowej.

Zobacz także