FIFA 23 i Nintendo Switch liderami sprzedaży w Europie w 2022 roku
Rynek nieco się skurczył.
W 2022 roku w Europie sprzedano 159 milionów gier na PC i konsole, co stanowi spadek o 7,1 procent w porównaniu z 2021 rokiem - wynika z podsumowania firmy GSD.
Dane, cytowane przez serwis GamesIndustry, obejmują większość krajów (w tym Polskę), a także sprzedaż zarówno pudełkową, jak i cyfrową. Zestawienie jest więc całkiem wiarygodne - główny brak to cyfrowa sprzedaż Nintendo.
Na wspomniane 159 mln gier składa się 76,6 mln pudełek oraz 82,5 mln cyfrowych kopii. Najlepiej sprzedawała się FIFA 23, przed Call of Duty: Modern Warfare 2, Elden Ring, Grand Theft Auto 5 oraz... Fifą 22.
FIFA 23 sprzedawała się o 3 procent lepiej niż FIFA 22 w zeszłym roku, a Call of Duty: Modern Warfare 2 - aż o 73 proc. lepiej niż Call of Duty: Vanguard. Pokémon Scarlet oraz Violet - gdyby je połączyć - byłyby szóste w zestawieniu - i to w obliczu braku informacji na temat sprzedaży cyfrowej.
Świetnie radziło sobie także Sony, w pierwszej dziesiątce umieszczając God of War Ragnarok (miejsce 7), Horizon: Forbidden West (9) oraz Gran Turismo 7 (10). Na ósmej lokacie jest LEGO Star Wars: The Skywalker Saga.
Jeśli mowa o krajach, największym rynkiem w Europie jest Wielka Brytania (gdzie sprzedaż gier spadła o 6 proc. w zestawieniu z 2021 rokiem), przed Niemcami (-13 proc.) i Francją (-3 proc.). Łączna sprzedaż gier spadła o wspomniane 7,1 proc., lecz wzrosło zainteresowanie nowymi grami (wydanymi w 2022 r.), o 16 proc.
W sferze konsol dane są już mniej dokładne (brakuje danych z Niemiec, UK czy z Polski), lecz mowa o sprzedaży 5,3 mln urządzeń, co stanowi spadek o 25 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. Na pierwszym miejsce - ze sporą przewagą - jest Nintendo Switch (spadek o 15 proc.), przed PS5 (spadek o 35 proc.) oraz Xbox Series S/X (jedyne konsole notujące wzrosty, o 4 proc.).