Skip to main content

FIFA 23 - premiera, najważniejsze informacje, nowości i zmiany

Wszystko, co trzeba wiedzieć o nowej odsłonie serii.

Najbardziej rozpoznawalna seria piłkarska powraca i w tym roku. FIFA 23 to kolejna część cyklu rozwijanego przez Electronic Arts. Twórcy jak zwykle przygotowali nieco nowości, a najważniejsze poznasz na tej stronie.

FIFA 23 zadebiutuje w dwóch wersjach: na poprzednią i aktualną generację. Właściciele PC mogą świętować, bo edycja komputerowa została zrównana z PS5 i Xbox Series X/S, więc otrzymają najbardziej imponujące nowości.

  • Premiera: 30 września (wczesny dostęp 27 września)
  • Platformy: PC, PS5, Xbox Series X/S, PS4, Xbox One, Switch
  • Gatunek: sportowa
  • Wersja językowa: polska (menu i komentarz)
  • Producent: EA Sports
  • Wydawca: Electronic Arts

Data premiery

Zgodnie z tradycją, FIFA 23 debiutuje na przełomie września i października - tym razem 30 września.

Gra jest dostępna zarówno na poprzedniej generacji konsol, jak i PC, PS5 i Xbox Series X/S. Najbardziej poszkodowani ponownie są posiadacze Switcha, którzy ponownie otrzymają wersję Legacy - od lat bez większych zmian.

Mimo że gra debiutuje 30 września, to można w nią zagrać trzy dni wcześniej, 27 września. Na naszej stronie o wczesnym dostępie FIFA 23 dowiesz się, jak to zrobić.


Gameplay i najważniejsze zmiany

Zmian w FIFA 23 jest naprawdę sporo, dlatego skupimy się na tych najważniejszych. Podzieliliśmy je na sekcje, aby łatwiej było przyswoić informacje.

Piłka klubowa kobiet i mistrzostwa świata

  • Po raz pierwszy w historii serii dodano kobiece kluby z lig Barclays FA Women's Super League i Division 1 Arkema
  • Wszyscy nabywcy FIFA 23 będą mieli darmowy dostęp do Mistrzostw Świata 2022 w Katarze oraz Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej Kobiet w Australii i Nowej Zelandii 2023. Aktualizacje zostaną dodane bliżej tych wydarzeń

Więcej możliwości i fizyka

  • Gracze mogą teraz wykonać mocny strzał. Piłka zostanie posłana bardzo szybko, ale trzeba ją wycelować ręcznie
  • Całkowicie zmieniono stałe fragmenty gry. Przykładowo łatwiej trafić strzał z rzutu karnego, a podczas rzutu rożnego kamerę ustawiono za plecami zawodnika
  • Lepsza fizyka siatki w bramce i poprawiona fizyka uderzeń (np. palce bramkarza wyginają się, gdy muśnie je piłka)
  • Więcej animacji strzału. Pojawia się np. niska, opadająca czy podskakująca piłka, a także główki szczupakiem
  • Więcej animacji obrony, szczególnie u piłkarzy wysokiej klasy
  • Więcej możliwości podań, np. podania zewnętrzną częścią stopy

Tryb kariery

  • Grywalne najważniejsze akcje pozwalają grać zawodnikiem tylko w akcjach, które mają kluczowe znaczenie, a resztę pominąć
  • Dynamiczne chwile to przerywniki filmowe, przypominające Drogę do sławy
  • W karierze menedżera można grać jako prawdziwy menedżer. Przygotowano 350 postaci, przy czym 30 ma zeskanowane głowy
  • Analityk transferowy i raport budżetowy pozwolą dokonywać trafniejszych decyzji
  • Gra jako zawodnik sprawia, że zdobywamy punkty osobowości. Zostaną one przypisane do jednego archetypów i wpłyną na zachowanie piłkarza
  • Nowe możliwości wydawania pieniędzy. Można np. zatrudnić trenera osobistego, przekazać datek na szkoły czy kupić sobie luksusowy zegarek

Wirtualne kluby i Volta

W tym roku postępy w ramach wirtualnych klubów i Volty są połączone. Oznacza to, że grając w dowolny tryb, rozwijamy wirtualną gwiazdę w obu wariantach jednocześnie. Zdobywamy też dla niej nowe nagrody sezonowe, a więc przedmioty do personalizacji.

Ultimate Team (FUT)

  • Momenty FUT to seria wyzwań w krótkich scenariuszach z poziomem trudności do wyboru (przykład to „W ostatnich minutach wygraj mecz przy wyniku 2:0”)
  • Przebudowany system zgrania i uproszczony system połączeń
  • Zawodnicy mogą mieć maksymalnie trzy pozycje drugorzędne
  • Bohaterowie FUT to specjalnie zaprojektowane karty, które ukazują piłkarzy jako superbohaterów Marvela
  • Więcej możliwości personalizacji stadionu

Grafika i dźwięk

Jedną z najciekawszych zmian wizualnych są powtórki z rozszerzoną rzeczywistością. Wykorzystują dynamiczną kamerę i nakładki graficzne, które informują np. o sile strzalu, procentowej szansie na wpadnięcie piłki do bramki, odległości od bramki itp.

Przed spotkaniami pojawią się nowe filmy wprowadzające, ukazujące sytuację na stadionie i poza nim. EA zaprojektowało też całkiem nowe, „hiperrrealistyczne boisko” z odkształcającą się w trakcie meczu murawą.

Widownia zna więcej przyśpiewek i jest bardziej różnorodna dzięki nowym ubraniom. Ponadto, gracz może odtwarzać muzykę nie tylko w menu, ale też podczas gry na boisku.

Hypermotion 2

  • Technologia napędzająca system animacji w FIFA powraca. Tym razem twórcy nagrali dwa pełne mecze piłki nożnej. Na ich podstawie gra wyświetla i łączy animacje, korzystając z uczenia maszynowego
  • Liczba animacji wynosi teraz ponad 6000. EA obiecuje „szybsze i lepsze poruszanie się zawodników”
  • Piłkarki mają naturalniejsze, bardziej kobiece animacje
  • Bardziej responsywny techniczny drybling
  • Każdy zawodnik otrzymuje jeden z trzech typów sprintu. Zwykły to znana wersja, wybuchowy to bardzo szybki start, a stopniowy sprawia, że piłkarz rozpędza się powoli
  • Zderzenia bramkarzy łapiących piłkę z napastnikami próbującymi strzelić z główki są znacznie bardziej realistyczne

Crossplay, czyli rozgrywka międzyplatformowa

FIFA 23 poszerza możliwości crossplayu, jednak system wciąż ma istotne ograniczenia.

Grać mogą ze sobą właściciele tej samej wersji gry, a więc:

  • Razem zagrają osoby na PC, PS5 i Xbox Series X/S
  • Razem zagrają osoby z PS4 i Xbox One
  • Stara generacja nie może grać z nową generacją

Funkcja crossplay obsługuje jednak tylko tryby 1v1, więc nie będzie przykładowo dostępna w wirtualnych klubach.

Oto, w jakich trybach zagramy międzyplatformowo już od dnia premiery:

  • FUT Division Rivals (poza trybem współpracy)
  • Mistrzostwa FUT
  • FUT Ultimate Draft online
  • mecze towarzyskie FUT online (poza trybem współpracy)
  • FUT Graj ze znajomym
  • mecze towarzyskie online
  • sezony online (poza sezonami współpracy)

PS4, PS5, Xbox One i Xbox Series X/S będą miały wspólny rynek transferowy FUT. Osobne rynki dostaną wersje PC i Switch.

Zobacz także