Skip to main content

Final Fantasy 15 - walka: podstawy, MP, ataki, techniki, leczenie

Wszystko o: MP (punktach magii), ataku i obronie, współpracy zespołowej i technikach, miksturach i leczeniu, tryb active i wait mode.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że rozgrywka - podczas potyczek - przypomina slashery, ze względu na dużą szybkość wyprowadzanych ataków. Nic bardziej mylnego. Walka w Final Fantasy składa się z kilku mechanik. Dzięki wielu elementom uatrakcyjniającym walkę, które dodają jej głębi, starcia z wieloma przeciwnikami mogą być bardzo ciekawe i anmgażujące.

Poniżej zostaną omówione następujące zagadnienia:


MP (punkty magii)

Poniżej paska życia Noctisa (HP) znajdziemy pasek punktów magii (MP), odpowiedzialny za wykonywanie ataków specjalnych. Gdy, któryś z nich wykonamy, określona ilość MP uszczupli poziom punktów magii. Jeżeli spadnie do zera, postać znajdzie się w stanie Stasis, który uniemożliwi jej wykonywanie ataków specjalnych.

MP regenerują się samoczynnie podczas walki i po niej, ale trwa to dosyć wolno. Najlepszym sposobem odnowienia punktów magii, w trakcie trwania potyczki, jest wykorzystanie Point-warpów, dzięki którym punkty życia oraz MP regenerują się znacznie szybciej. Innym sposobem przywrócenia punktów magii jest wypicie mikstury (np. Elixir lub Hi-Elixir).


Podstawowe ruchy, ataki i obrona - Noctis

Noctis - jako postać, którą sterujemy - posiada szereg ruchów bojowych, jak ataki specjalne czy uniki, które wykorzystać można podczas walki. Ich odpowiednia kombinacja może być decydująca na polu bitwy. Dlatego warto zapoznać się ze wszystkimi ruchami, które ma w zanadrzu Noctis. Wyprowadzanie ataków w Final Fantasy 15 przypomina slashery, gdyż walka jest dynamiczna, a wręcz momentami chaotyczna.

Podczas walki dużo się dzieje.

Wszystkie ruchy i ataki Noctisa:

  • atak zwykły (na PC: lewy przycisk myszki / klawisz: E, na PS4: kółko, na XBO: B) - uderzenie wykonywamy za pomocą broni białej (np. miecza). Można wykonywać serię szybkich ciosów, przytrzymując przycisk ataku;
  • unik (na PC: prawy przycisk myszki, na PS4: kwadrat, na XBO: X) - standardowy rodzaj uników, który wywołujemy ręcznie. Za jego pomocą postać przetacza się na boki. Pojedyncze przyciśnięcie przycisku powoduje wykonanie jednego uniku;
  • phase (na PC: przytrzymać prawy przycisk myszki, na PS4: przytrzymać kwadrat, na XBO: przytrzymać X) - rodzaj uników, które wykonują się automatycznie, gdy przytrzymamy odpowiedni przycisk. Dzięki temu Noctis samoczynnie ucieka przed atakami wrogów. Zużywa MP;
  • warp - czyli rodzaj teleportacji, który przenosi Noctisa na bliskie odległości. Za pomocą klawisza: F (na PC), przycisku: trójkąt (na PS4) lub Y (XBO) możemy przenieść się szybko o kilka metrów w kierunku, który wskazuje wzrok bohatera. Zużywa MP;
  • warp-strike (na PC: Shift+F, na PS4: R1+trójkąt, na XBO: RB+Y) - połączenie ataku z teleportacją. Gdy namierzymy przeciwnika (Shift / R1 / RB), możemy zaatakować go z dystansu potężnym ciosem (F / trójkąt / Y), który zabiera znaczną ilość punktów życia, dzięki zastosowaniu mnożnika obrażeń. Zużywa MP;
  • blindside - atak w tył wroga (w plecy) zadaje większe rany aniżeli zwykły cios, dzięki zastosowaniu mnożnika obrażeń. Aby go wyprowadzić, musimy zaatakować przeciwnika, stojąc za nim. Ilość odbieranych punktów obrażeń zależy, między innymi, od posiadania zdolności: Stalker i Super Stalker;
  • blok i kontra - w niektórych sytuacjach, gdy przeciwnik zaatakuje nas zza pleców lub z boku, zobaczymy ikonę bloku. Jeśli szybko zareagujemy i wciśniemy odpowiedni przycisk odpowiedzialny za blok (na PC: prawy przycisk myszki, na PS4: kwadrat, na XBO: X), będziemy mieli możliwość wyprowadzenia kontrataku. Po udanym bloku, pojawi się ikona kontry (parry). Wówczas musimy nacisnąć przycisk odpowiedzialny za atak (na PC: lewy przycisk myszki / klawisz: E, na PS4: kółko, na XBO: B), by przełamać obronę przeciwnika i zadać mu znacznie większe obrażenia (niż standardowe ataki).

Walka zespołowa, ataki towarzyszy (techniki)

Drużyna składa się z czterech postaci - głównego bohatera, Noctisa, i jego trzech kompanów: Gladiolusa, Ignisa i Prompto. Choć sterujemy głównie Noctisem, to jego towarzysze odgrywają znaczącą rolę podczas walk. Możemy wydawać im komendy, które uruchamiają techniki (techniques), czyli ataki zespołowe.

Każdy z kompanów ma swoje własne techniki, które zdobywamy, wykupując je z drzewka umiejętności: techniques.

Są one związane z indywidualnymi cechami postaci i broniami, którymi walczą. I tak na przykład: Prompto zadaje zwiększone obrażenia strzelając z pistoletu, a Gladiolus wykonuje potężniejsze ataki wielkim mieczem.
Promto używający techniki: Recoil.

Po wybraniu techniki i odpowiadającej jej postaci (na PC: Ctrl+WAD, na PS4: L1+krzyżak, na XBO: LB+krzyżak) Gladiolus, Prompto lub Ignis rozpocznie swój atak. Część technik kończy się uderzeniem Noctisa. Wówczas należy w odpowiednim momencie nacisnąć przycisk odpowiedzialny za atak. Inne techniki, w szczególności Ignisa, są pasywne - wzmacniają na przykład uderzenia Noctisa.

Wraz z częstym korzystaniem z technik ich poziom będzie rósł. Każdy nowy poziom przyniesie wzrost trafienia krytycznego.

Każdy z towarzyszy Noctisa może mieć przypisaną jedną technikę. Można ją zmienić w menu głównym gry, opcja: Gear. Następnie wybieramy postać, by w polu Technique znaleźć wszystkie odblokowane techniki.

Menu wyboru techniki.

Leczenie, mikstury

Postacie leczy się za pomocą mikstur, które występują w kilku rodzajach. Ich działanie jest podobne. Najczęściej uzupełniają punkty życia (HP) i magii (MP). Gdy chcemy wyleczyć kogoś z czwórki towarzyszy, należy wywołać menu za pomocą klawisza: T (na PC), R2 (na PS4), RT (na XBO) i wybrać odpowiedni eliksir, a następnie postać, którą chcemy wyleczyć.

Mikstury lecznicze można zakupić w sklepach, znaleźć w świecie gry lub zebrać z łupów po walce. Poniżej opisaliśmy kilka podstawowych eliksirów:

  • Potion - regeneruje połowę punktów życia (HP);
  • Hi-Potion - regeneruje w pełni punkty życia (HP);
  • Phoenix Down - przywraca towarzysza do życia, jednocześnie uzupełniając jego punkty życia (HP) i magii (MP);
  • Hi-Elixir - przywraca do maksymalnego stanu punkty życia (HP) i magii (MP);
  • Antodote - leczy truciznę;
  • Muscle Stimulant - wzmacnia ataki.
Menu Items, gdzie możemy użyć mikstury.

Active mode i wait mode

To dwa tryby walki, które w gruncie rzeczy są do siebie podobne. Walka w jednym i drugim toczy się czasie rzeczywistym. Z tą różnicą, że w wait mode, gdy zatrzymamy się, czas przestanie płynąć. Wówczas mamy możliwość wydania polecenia do ataku, wybierając konkretnego wroga, sprawdzić słabości poszczególnych przeciwników czy ich rozmieszczenie na polu walki. Tryb walki można zmienić w opcjach gry.

Domyślnie włączonym trybem walki jest active mode. Aby przełączyć się na wait mode, należy wejść do opcji gry (Options), następnie wybrać polecenie: Combat i potwierdzić wybór trybu: wait.

W trybie wait mode łatwiej zaplanować kolejny ruch i zarządzać drużyną.


W trybie wait mode walka jest mniej dynamiczna, ale za to bardziej taktyczna. Mamy czas, by bez pośpiechu zaplanować kolejny ruch i namierzyć przeciwnika, którego chcemy zranić, np. atakiem warp-strike.

Tryb active jest przeznaczony dla bardziej zaawansowanych graczy, którzy potrafią sprawnie poruszać się po polu walki i w locie podejmować kluczowe decyzje. Nie bez znaczenia jest również znajomość sterowania i szybkiego reagowania na sytuacje, które mają miejsce podczas bitwy.

Zobacz także