Final Fantasy 16 - poradnik i najlepsze porady
Mechanika gry oraz najważniejsze walki.
Witajcie! Przed wami poradnik do Final Fantasy 16. To kolejna odsłona kultowej serii japońskich gier RPG, tym razem po raz pierwszy dostępna w polskiej wersji językowej.
Twórcy ze studia Square Enix mocno postawili na aspekty zręcznościowe, całkowicie rezygnując z tur czy aktywnej pauzy w trakcie walki. Do dyspozycji oddano spory świat z półotwartymi lokacjami przepełnionymi zadaniami i wrogami. Gra oferuje też bardzo długi wątek fabularny.
Życzymy opanowania wszystkich mocy Eikonów i dobrej zabawy w Final Fantasy 16!
Spis treści poradnika - skocz do sekcji:
Rozgrywka i mechanika
Choć gra rozkręca się bardzo wolno, to z czasem odsłania cały wachlarz różnych ciekawych rozwiązań i pomysłów. Oto przewodnik po najważniejszych systemach i mechanikach.
Podstawy
- Final Fantasy 16 - czy jest polska wersja językowa
- Final Fantasy 16 - długość, ile godzin trwa
- Final Fantasy 16 - szybka podróż i obeliski
- Final Fantasy 16 - zdrowie, leczenie: jak się leczyć
- Final Fantasy 16 - akcesoria „w czas”, czyli jak ułatwić sobie grę
- Final Fantasy 16 - Tysiąc Ksiąg i Sytuacja w krainie, czyli jak nie pogubić się w fabule
- Final Fantasy 16 - zakończenie: co się wydarzyło, wyjaśnienie
Walka
- Final Fantasy 16 - walka: co warto wiedzieć
- Final Fantasy 16 - żółty pasek, wola i oszołomienie
- Final Fantasy 16 - pies Torgal, rozkazy i polecenia
- Final Fantasy 16 - Eikony i zdolności: wybieranie, ulepszanie i używanie
- Final Fantasy 16 - czy w grze jest blok
- Final Fantasy 16 - Przełamanie Limitu
Świat i ekwipunek
- Final Fantasy 16 - sklep, kupowanie i sprzedawanie przedmiotów
- Final Fantasy 16 - tworzenie i ulepszanie przedmiotów, kuźnia
- Final Fantasy 16 - Kamień Mistrzostwa, trening, tryb arcade
- Final Fantasy 16 - wierzchowiec Chocobo: jak zdobyć
- Final Fantasy 16 - raporty sojusznicze
Walki z bossami
Starcia z wrogami, których paski życia zajmują pół szerokości ekranu, to jeden z głównych elementów gry - w trakcie jednej misji możesz spotkać się nawet z kilkoma bossami! Jeśli ich nie pokonasz, nie przejdziesz dalej, więc sprawdź nasze wskazówki taktyczne. Uwaga na potencjalne spoilery w nazwach stron.
- Final Fantasy 16 - Morbol, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Rycerz Oślepiającego Świtu, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Dominantka Sziwy, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Fafnir, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Północny Kruk, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Chirada i Suparna, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Benedikta, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Garuda, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Rycerz Umierającego Słońca, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Żelazny gigant, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Piekielny Eikon, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Piekielny Cień, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Cesarski kanonier, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Smok akasz, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Typhon, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Pantera bojowa Republiki, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Morbol akasz, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Ognista jaszczurka, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Płynny płomień, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Coeurl, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Hugo Kubka, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Grabarz, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Tytan, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Biały smok, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Nekrofob, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Bahamut, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Sleipnir, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Barnabas, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Moduł kontroli, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Gigant aurum, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Barnabas, druga walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Behemot, walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Ultima, pierwsza walka z bossem - kliknij, by przejść
- Final Fantasy 16 - Ultima, druga walka z bossem - kliknij, by przejść
Interfejs i wskazówki
Zanim zanurzysz się w tym świecie i wsiąkniesz w fabułę i eksplorację, warto wiedzieć, z czego składa się interfejs.
- Aktualnie wybrany Eikon
- Ikony przedmiotów wsparcia, czyli pierścieni „w czas”. Jeśli masz założony jakiś pierścień tego typu, odpowiadająca mu ikona będzie oznaczona na biało
- Pasek zdrowia (zielony) i segmenty Przełamania Limitu (pomarańczowe). Nad nimi jest też poziom postaci i liczba PZ (punktów zdrowia)
- Przedmioty jednorazowe przypisane do skrótów (naciśnij strzałkę w lewo, jeśli to menu jest schowane)
- Polecenia dla Torgala (naciśnij strzałkę w lewo, jeśli to menu jest schowane)
- Ataki, zdolności i atut aktualnie wybranego Eikona
- Status naładowania zdolności Eikonów (pełna kropka to zdolność gotowa do użycia)
- Śledzone zadania i cele poboczne
Porady na start
- Gdy wprowadzisz dużego przeciwnika w stan częściowego oszołomienia (zbijesz jego żółty pasek do połowy), szybko przełącz się na zielonego Eikona i naciśnij kółko, by przewrócić wroga. Przedłużysz w ten sposób stan, w którym jest wystawiony na atak
- Doskok Feniksa (czerwony Eikon, przycisk kółko) nie jest unikiem ani w ogóle zdolnością defensywną - podczas Doskoku możesz otrzymać obrażenia. Używaj go tylko, gdy masz czas na atak
- Zaglądaj w każdy kąt, bo twórcy poukrywali w nich skrzynie z cennymi przedmiotami
- Wytworzone przedmioty zazwyczaj są lepsze od tych dostępnych w sklepach
- Znane potwory to przeciwnicy trudniejsi niż bossowie fabularni - dobrze się przygotuj przed walką
- Różne mikstury przywracają różną część paska zdrowia. Najwydajniejsze są Eliksry, jednak kosztują aż 10 tys. Gili
- Przejrzyj sklep w poszukiwaniu ciekawych i mocnych akcesoriów, które będą pasowały do twojego stylu gry
- Będąc na ekranie Zdolności (tam, gdzie kupuje się nowe umiejętności), naciśnij trójkąt, aby dowiedzieć się, co da ci ulepszenie i wykupienie mistrzostwa danej zdolności
- Każdy Eikon może mieć aktywowane tylko dwie zdolności, ale możesz je zmieniać w dowolnym momencie poza walką
- Warto mieć w zanadrzu zdolności Eikonów zarówno o obszarowym działaniu, jak i takie skierowane na pojedynczy cel. Tych pierwszych używaj, by szybciej pozbywać się grup słabszych wrogów
- Niektóre zdolności Eikonów potrafią leczyć - warto mieć przynajmniej jedną taką umiejętność
- Niektórzy wrogowie potrafią leczyć sojuszników - musisz się nimi zająć w pierwszej kolejności. „Medyków” poznasz po poświacie, którą emitują
- W grze nie ma sprintu ani bloku. Sprint aktywuje się sam po dłuższym biegu w niektórych lokacjach
- Przytrzymaj touchpad na kontrolerze, by otworzyć tzw. Informacje o bieżącym czasie. Znajdziesz tu podpowiedzi fabularne dotyczące kluczowych aktualnie miejsc, wydarzeń i postaci
- Komenda „Zniszcz” dla Torgala ma nieco mylącą nazwę, ale chodzi w niej o to, że pies atakuje wroga i wyrzuca go w powietrze (nie dotyczy to jednak dużych przeciwników)
- Pamiętaj, by wyposażyć się w stworzony niedawno przedmiot
- Maksymalna kombinacja zwykłych ataków mieczem wynosi 4
- Kombinacje można jednak łączyć, używając atutów (kółko na kontrolerze) i zdolności różnych Eikonów
- Kontratak to jeden z najprzydatniejszych ruchów w grze. Wykonasz go, naciskając kwadrat lub trójkąt tuż po idealnym uniku
- Idealny unik to taki, którego wykonałeś tuż przed otrzymaniem ciosu
- Jeśli nie wiesz, gdzie iść, zawsze możesz przytrzymać lewą gałkę analogową, by gra pokazała ci odpowiedni kierunek
- Naładowany atak mieczem (przytrzymanie kwadratu) w swojej bazowej postaci nie jest zbyt skuteczny, bo długo się ładuje. Po ulepszeniu staje się jednak ciekawą opcją ofensywną, którą warto kończyć kombinacje
- Zwracaj uwagę na ruchy bossów i naucz się ich. Niektórzy bossowie mają ataki „na drugie tempo”, czyli najpierw robią zmyłkę, a potem dopiero wykonują cios. Jeśli dasz się nabrać i wykonasz unik za wcześnie, prawdopodobnie otrzymasz obrażenia
- W trakcie podróży znajdziesz sporo Eikonów, ale możesz mieć wyposażone tylko trzy jednocześnie. Warto wypróbować każdego, nawet wydając punkty na zdolności - można je potem zwrócić