Final Fantasy 16 - walka: co warto wiedzieć
Najważniejsze elementy systemu walki.
W Final Fantasy 16 znaczną część gry spędzisz na walce. W tej odsłonie postawiono na jej dynamiczny charakter i całkowicie zrezygnowano z tur czy aktywnej pauzy. Walka przypomina więc raczej typowe gry akcji - z unikami, kontratakami, kombinacjami i mocami specjalnymi.
System walki jest całkiem złożony, więc opisujemy jego najważniejsze elementy, abyś nic nie przeoczył.
Wola przeciwników i Oszołomienie
System Woli to prawdopodobnie najważniejsza rzecz, jaką musisz przyswoić, by skutecznie pokonywać kolejnych wrogów. Złamanie Woli powoduje bowiem, że przeciwnik jest przez chwilę podatny na ataki i nie może się bronić - czyli wchodzi w stan Oszołomienia.
Pasek woli (1) przeciwników znajduje się pod paskami ich życia - zarówno w przypadku mniejszych wrogów, jak i bossów. Najprostsi do pokonania wrogowie nie mają paska Woli.
Niektóre ataki w Final Fantasy 16 skupiają się na zadawaniu obrażeń, a inne na zbijaniu paska Woli - jeszcze inne zachowują balans. Więcej o tym temacie przeczytasz na naszej stronie o żółtym pasku Woli i Oszołomieniu.
Unik, kontratak i parada
Nie licząc niektórych umiejętności specjalnych, Clive ma do dyspozycji trzy ruchy defensywne - unik, kontratak i paradę. W grze nie ma bloku.
Unik i kontratak są ze sobą ściśle powiązane, bo jeśli wykonasz unik przed ciosem w ostatnim momencie, to będziesz mógł wykonać kontratak. Aby kontratakować, naciśnij kwadrat lub trójkąt (odpowiednio: atak wręcz lub dystansowy) zaraz po idealnym uniku.
Kontratak to jeden z najprzydatniejszych ruchów w grze, więc zawsze powinieneś czekać z unikiem do samego końca - wymaga to niezłego opanowania i cierpliwości.
Parada jest jeszcze potężniejszym ruchem, ale niestety jest bardzo trudna do wykonania, a także ryzykowna. Musisz nacisnąć kwadrat tuż przed otrzymaniem ciosu - Clive odbije atak, a czas spowolni, dając ci kilka sekund „darmowego” obijania wroga.
Eikony i ich zdolności
Clive ma też do dyspozycji ataki i ruchy specjalne, dostepne dzięki Eikonom. Na początku masz tylko Eikona ognia, ale z czasem zyskujesz kolejne.
Każdy Eikon ma atut (2), który nie ma czasu odnowienia, a także dwie wybrane przez ciebie zdolności (3), które mają czas odnowienia.
- Atuty wspierają cię w walce, pozwalając np. na tworzenie ciekawych kombinacji. Już od początku gry masz dostęp do potężnego atutu Doskok Feniksa, który pozwala ci w mgnieniu oka znaleźć się przy wrogu. Atutów nie można wymieniać ani ulepszać
- Zdolności zadają konkretne obrażenia, są też w stanie zbijać paski woli. Zdolności można wymieniać i ulepszać
Doskok Feniksa to nie unik
Z początku gry może ci się wydawać, że skoro podczas wykonywania Doskoku Feniksa (Eikon ognia, przycisk kółko) Clive znika i niejako się teleportuje, to jest w tym czasie niewrażliwy, ale wcale tak nie jest - jeśli zostaniesz zaatakowany podczas tego ruchu, otrzymasz obrażenia. Pamiętaj więc, że ta umiejętność nie jest zamiennikiem uniku (mimo że w grach akcji to właśnie kółko bardzo często odpowiada za unik).
Doskok Feniksa służy bowiem ofensywie, a nie defensywie. Pozwala w mgnieniu oka doskoczyć do wroga, który znajduje się na bliskim lub średnim dystansie. Jeśli podczas „lotu” naciśniesz kwadrat, to wykonasz całkiem mocny ognisty cios.
Przez wiele godzin gry Doskok Feniksa będzie jednym z twoich najważniejszych sprzymierzeńców. Korzystaj z niego, by znaleźć się obok wroga, który przez chwilę nie atakuje. Doskok świetnie sprawdza się też, jeśli unikniesz szarży wroga, ale spóźnisz się z naciśnięciem kwadratu, więc Clive nie skróci dystansu i nie wykona kontrataku - zamiast biec do przeciwnika, wykonaj Doskok!
Przełamanie Limitu
W trakcie przygody zyskujesz też dostęp do specjalnej mocy Przełamania Limitu. To odpowiednik podobnych zdolności z wielu innych gier akcji - Clive zmienia postać, na chwilę stając się bardziej nieustępliwym i zadając większe obrażenia.
Wskaźnik Przełamania Limitu (4) znajduje się pod paskiem życia. Napełnia się on w trakcie walki - kiedy zadajesz lub otrzymujesz obrażenia, a także wykonujesz inne ruchy ofensywne i defensywne.
Przełamanie Limitu aktywuje się poprzez wciśnięcie dwóch drążków analogowych. Najlepiej zostawiać tę moc na trudniejszych wrogów, ale pamiętaj, by nie przesadzać - pasek ładuje się dość szybko.
Przełamanie Limitu możesz włączyć już przy jednym zapełnionym segmencie, ale wtedy będzie on trwał krócej.
Blokujący wrogowie i cele priorytetowe
W trakcie gry spotkasz wrogów, którzy blokują zwykłe twoje ataki, co jest symbolizowane przez niebieski rozbłysk po trafieniu ich ciosem.
Aby przebić się przez ich defensywę, musisz zaatakować od tyłu, użyć zdolności lub Przełamania Limitu.
Na polu walki znajdziesz też kilka innych specjalnych jednostek wśród zwykłych wrogów. Zwróć uwagę, kto leczy przeciwników (5) lub jest w trybie Okrzyku Wojennego (6) (zwiększonych obrażeń) - i pozbądź się ich w pierwszej kolejności.
Blokuj celownik na wrogach
Tzw. lockowanie celownika nie we wszystkich grach się sprawdza, ale w Final Fantasy 16 będzie twoim dobrym przyjacielem. Korzystaj z niego szczególnie, gdy walczysz z bossem. Blokadę celownika wykonujesz za pomocą L1.
Nie dość, że wszystkie twoje ataki będą wymierzone w zaznaczonego przeciwnika, to jeszcze kamera będzie podążać za nim, pozwalając ci się skupić na wszystkim innym.
Blokada celownika zostaje czasami zdjęta, np. gdy przeciwnik wchodzi na chwilę pod ziemię, szykując się do jakiegoś ataku.
Nie lekceważ ataków dystansowych
Ataki dystansowe Clive'a (wywoływane przez trójkąt na padzie) mogą zniechęcać, bo zadają niewielkie obrażenia, ale nie warto ich lekceważyć.
Podczas walk z bossami i innymi silnymi przeciwnikami często zdarza się, że musisz zwiększyć od nich dystans lub omijać ich ataki dystansowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w tym czasie regularnie posyłać w ich stronę ataki dystansowe. Różnica będzie niewielka, ale może potem zadecydować o tym, czy wygrasz potyczkę.
Ponadto, istnieje pewna prosta kombinacja ciosów z trójkątem, która świetnie sprawdza się w zbijaniu paska woli przeciwników. Naprzemiennie naciskaj kwadrat i trójkąt, by Clive dokładał do ciosów mieczem uderzenia pięścią i szybciej łamał wolę wrogów.
WSKAZÓWKA: ta kombinacja wymaga odpowiedniego wyczucia czasu, co może być trudne. Zacznij od naciśnięcia kwadratu, a potem naciśnij trójkąt w momencie, w któym miecz styka się z wrogiem - i powtarzaj tę sekwencję
Następnie: Final Fantasy 16 - akcesoria „w czas”, czyli jak ułatwić sobie grę
Spis treści: Final Fantasy 16 - poradnik i najlepsze porady
Poprzednio: Final Fantasy 16 - czy w grze jest blok