Final Fantasy Versus 13 zapowiedziano równo 10 lat temu
Premiera we wrześniu, jako FF15.
Interesujący wycinek z historii gier wideo - jak podaje serwis RPG Site, Final Fantasy Versus 13 zapowiedziano dokładnie dziesięć lat temu.
Krótki trailer zaprezentowano na targach E3 w 2006 roku, ujawniając produkcję wyłącznie na PlayStation 3. Reżyserem i scenarzystą był Tetsuya Nomura, a model walki zapożyczono z Kingdom Hearts, z naciskiem na bardziej zręcznościowe potyczki i kontrolę kilku postaci.
Szybko pojawiły się problemy. W 2008 roku prace podobno wstrzymano, by skoncentrować się na dokończeniu powstającego równolegle, bazowego Final Fantasy 13. Później tłumaczono się pomyłkami w tłumaczeniu i mówiono już tylko o „pomaganiu” nad FF13 w „wolnym czasie”.
W 2010 roku Nomura zapewniał, że zakończył główną fazę projektową, lecz samo Final Fantasy Versus 13 nadal znajdowało się w pre-produkcji, pięć lat po zapowiedzi. Produkcja ruszyła pełną parą dopiero we wrześniu 2011 roku.
Tytuł sugerował spin-off Final Fantasy 13, lecz rosnąca skala produkcji szybko modyfikowała założenia. W 2011 roku Square Enix miało też okazję zapoznać się z pierwszymi założeniami na temat PlayStation 4 i Xbox One, więc wydawca postanowił skupić się właśnie na tych platformach.
Przez pewien czas rozwijano jeszcze wersję PS3, lecz wkrótce zrezygnowano ze starszej konsoli, by ostatecznie zmienić tytuł na Final Fantasy 15 i rozpocząć prace w całkiem nowej formie - w lipcu 2012 roku.
Sporo elementów Versus 13 zachowało się po zmianie planów, lecz wiele trzeba było przygotować od podstaw. Coraz więcej modyfikacji wprowadzał Hajime Tabata, powoli przechodząc na stanowisko reżysera. Nomura wkrótce opuścił projekt, by zająć się tylko Kingdom Hearts 3.
W tym okresie - czyli w ostatnich latach - deweloperzy koncentrowali się już głównie na dotrzymaniu ustalonego harmonogramu i utrzymaniu budżetu pod kontrolą.
W końcu udało się - pod koniec marca ogłoszono, że data premiery Final Fantasy 15 to 30 września tego roku.