Forspoken pierwszą grą PC z błyskawicznym ładowaniem DirectStorage
Rezultaty są mieszane.
Po wielu miesiącach oczekiwań, technologia błyskawicznego ładowania gier z konsol Xbox Series X/S - DirectStorage - jest już dostępna na PC. Pierwszym przykładem jest Forspoken od Square Enix.
Tak jak i sam tytuł, rezultaty są jak na razie mieszane. Wstępne testy sugerują, że choć ekrany wczytywania faktycznie są dużo krótsze, to korzystanie z nowości może znacząco wpłynąć na wydajność. Serwis PC World przeprowadził test, w którym liczba klatek na sekundę spada o 10 procent - a mowa o karcie graficznej RTX 4090.
Dobre wieści są takie, że ładowanie jest faktycznie błyskawiczne. Materiały wideo publikowane na Twitterze pokazują niemal natychmiastowe wskoczenie do świata gry po wciśnięciu przycisku „Kontynuuj” w menu głównym. „Lepiej nie mrugać, bo można coś przegapić” - zauważa jeden z graczy.
Inni użytkownicy zauważają, że gra nieco „oszukuje”, ponieważ z takim tempem działania mamy do czynienia właśnie tylko w przypadku korzystania z ostatniego zapisu, a więc właśnie w przypadku „Kontynuowania”.
„Mam natychmiastowe ładowanie na ostatnim zapisie i ekran wczytywania na starszych save’ach. Z punktu widzenia standardowego gracza to nadal bardzo przydatne, ale warto mieć to na uwadze podczas testów” - opisuje niejaki „skipan” na Reddicie. Różnice uwiecznił nawet w filmie:
Obecnie bez odpowiedzi pozostaje jeszcze wiele pytań. Czy problemy z wydajnością związane są z działaniem samego DirectStorage, czy też z samą implementacją w Forspoken? Co więcej, Microsoft zapewnia, że technologia działa na Windows 10 i 11, lecz opisywany tytuł obsługuje ją tylko w tym nowszym systemie operacyjnym.
Potrzeba też szybkiej pamięci. Przedstawiciel Square Enix poinformował na Steamie, że w przypadku NVMe SSD czasy ładowania to zaledwie 1-2 sekunda, ale już na zwykłym SATA SSD - około 10 sekund.