Skip to main content

Forza Horizon 4 - tuning, ustawienia samochodu

Zwiększamy osiągi samochodów i dostosowujemy je do wymagań trasy.

Forza Horizion 4, wzorem poprzednich odsłon cyklu, pozwala na modyfikację poszczególnych parametrów części auta, dzięki czemu możemy dostosować pojazd do warunków panujących na trasie. Choć początkowo poszczególne opcje mogą wydawać się niezrozumiałe dla osób nie mających wiele wspólnego z motoryzacją, to w rzeczywistości tuning nie jest aż tak skomplikowany.

Jeśli planujesz grać na wyższych poziomach trudności, tuning może okazać się konieczny do wygrywania wyścigów. Przede wszystkim warto pamiętać, że osiągnięcie odpowiednich wartości bywa czasochłonne i odbywa się metodą prób i błędów. Nie martw się więc, jeśli podczas jazdy samochód zachowuje się na drodze gorzej, niż przed modyfikacjami. Zawsze możesz przywrócić ustawienia domyślne za pomocą jednego przycisku.

Warto pamiętać, by modyfikując parametry unikać skrajnych wartości - to zawsze kończy się utratą kontroli nad pojazdem. Esencją tuningu jest odnalezienie odpowiedniego balansu. Pamiętaj również, że podczas dostosowywania samochodu pod konkretny rodzaj wyścigu i trasę, należy wziąć uwagę również aktualną porę roku. Auto z takimi samymi ustawieniami inaczej będzie się zachowywało wiosną gdy na drodze jest błoto i kałuże, a inaczej zimą, na skutych lodem ulicach.

Przełączając się między zakładkami (1-9 na poniższym obrazku), wybieramy poszczególne układy i elementy, które chcemy poddać tuningowi. Po lewej stronie ekranu znajduje się panel z aktualnymi osiągami tuningowanego pojazdu. Wartości w nim zawarte mogą się zmieniać wraz z wprowadzanymi przez nas modyfikacjami. Po prawej stronie widać opis poszczególnych elementów i ich wpływu na działanie pojazdu. Warto je przeczytać, bowiem zawierają podpowiedzi co do ewentualnych konsekwencji zmian wartości poszczególnych układów.

Możesz także skorzystać z gotowych szablonów tuningu przygotowanych przez społeczność Forza Horizon 4.

Opony (1) - w tej zakładce decydujemy o ciśnieniu zawartych w oponach. Niższe ciśnienie powoduje szybsze nagrzewanie się opon, a co za tym idzie - lepszą przyczepność. Podwyższone ciśnienie nieco zwiększa prędkość maksymalną pojazdu i reaktywność, ale odbywa się to kosztem mniejszej przyczepności. Unikaj zbyt dużej różnicy ciśnienia w tylnych i przednich oponach, by nie pokonywać zbyt ostro zakrętów.


Przełożenia (2) - opcja odblokowywana po zamontowaniu sportowych lub wyścigowych ulepszeń skrzyni biegów.

Jeśli zdecydujesz się zwiększyć wartość przełożenia, samochód zyska na przyspieszeniu. Zmniejszenie wartości poskutkuje lekkim podbiciem wartości prędkości maksymalnej osiąganej przez pojazd.


Geometria (3) - opcja odblokowywana po zamontowaniu wyścigowych ulepszeń resorów i amortyzatorów.

  • Kąt pochylenia - ujemne pochylenie kół zwiększa przyczepność na zakrętach i redukuje podsterowność, jednak może zmniejszać przyczepność samochodu na prostych odcinkach. Dodatnie pochylenie kół redukuje podsterowność, ale może odbyć się to kosztem stabilności auta. Pamiętaj, ze pochylenie kół zmienia się naturalnie podczas ruchu pojazdu.
  • Zbieżność - zbieżne ustawienie kół zwiększa stabilność pojazdu i ogranicza czas reakcji auta podczas wchodzenia w zakręt. Rozbieżne ustawienie działa odwrotnie. Skrajne ustawienia tych opcji przyczyniają się do szybszego zużycia opon.
  • Geometria zawieszenia - wyższa wartość tego ustawienia sprzyja efektywności przyspieszania i hamowania.

Stabilizatory (4) - opcja odblokowywana po zamontowaniu wyścigowego ulepszenia przedniego stabilizatora.

Stabilizatory poprzeczne zwiększają stabilność podczas pokonywania zakrętów. Tutaj opcje powinny być zrównoważone, bowiem zbyt duża sztywność stabilizatora może powodować unoszenie się wewnętrznej strony opon podczas pokonywania ostrych zakrętów.


Resory (5) - opcja odblokowywana po zamontowaniu wyścigowych ulepszeń resorów i amortyzatorów.

  • Resory - Sztywne resory przenoszą większą masę na daną część pojazdu, choć przy zbyt dużym obciążeniu, powodują utratę trakcji przez opony. Miękkie resory z przodu pojazdu redukują podsterowność, ale przy zbyt dużej wartości, pojazd może szurać podwoziem po nawierzchni podczas nagłego hamowania. Usztywnienie resorów przednich redukuje nadsterowność, ale ogranicza prędkość auta na zakrętach. Usztywnienie tylnych resorów zwiększa nadsterowność, zaś zmiękczenie - podsterowność.
  • Wysokość zawieszenia - niskie zawieszenie ułatwia pokonywanie zakrętów, ale zbyt nisko ustawione może powodować szuranie podwoziem auta o ziemię. Ustawienie to sprawdza się na trasach równych, pokrytych asfaltem. Podwyższone zawieszenie jest skuteczne w wyścigach off-roadowych.

Tłumienie (6) - opcja odblokowywana po zamontowaniu wyścigowych ulepszeń resorów i amortyzatorów.

  • Przód - sztywne tłumienie zwiększa przejściową podsterowność, ale auto może zachowywać się nieprzewidywalnie na nierównych powierzchniach. Miękkie zwiększa przejściową nadsterowność.
  • Tył - sztywne zwiększa przejściową nadsterowność, zaś miękkie - podsterowność.

Aerodynamika (7) - opcja odblokowywana po zamontowaniu wyścigowych ulepszenia przedniego zderzaka.

Większa siła docisku optymalizuje kontakt pojazdu z podłożem, usprawnia kierowanie i pomaga szybciej rozgrzać opony. Zbyt duża wartość tego parametru może zwiększyć opór, a co za tym idzie - zmniejszyć maksymalną prędkość auta oraz przyspieszyć zużycie opon.


Hamulec (8) - opcja odblokowywana po zamontowaniu wyścigowych ulepszeń hamulców.

Przeniesienie balansu na przednie i tylne koła decyduje, które z nich zablokują się wcześniej podczas nagłego hamowania, co ma wpływ na długość drogi hamowania. Jeśli koła nie blokują się w trakcie hamowania, warto zwiększyć ciśnienie. Należy robić to rozważnie, bowiem zbyt duże spowoduje zbyt częste blokowanie się kół i znacząco utrudni kierowanie samochodem.


Mechanizm różnicowy (9) - umożliwia uzyskanie różnej prędkości obrotowej kołom znajdujących się na jednej osi.

Przyspieszenie obrotu przednich kół jest istotne dla dużych pojazdów i zwiększa nadsterowność w samochodach z napędem na przednie i wszystkie koła. Warto pokombinować z ustawieniami w tej zakładce, jeśli tuningujemy samochód z myślą o driftingu, czyli jeździe kontrolowanym poślizgiem.


Zobacz także