Forza Horizon 5 - premiera i najważniejsze informacje
Świat gry i gameplay.
Forza Horizon 5 to nowa część wyścigowej serii rozgrywającej się w otwartych światach. Tym razem studio Playground Games przenosi nas do Meksyku.
Deweloperzy twierdzą, że mapa jest nie tylko największa, ale i najbardziej różnorodna w historii cyklu. Formuła rozgrywki nie ulega drastycznym zmianom, ale zadbano o dodanie nowości.
Tak jak poprzednie części, gra ominie PlayStation - będzie dostępna tylko na PC i konsolach Microsoftu.
- Premiera: 9 listopada 2021
- Platformy: PC, Xbox Series X/S, Xbox One
- Gatunek: gra sportowa, wyścigowa
- Wersja językowa: polska
- Producent: Playground Games
- Wydawca: Xbox Game Studios
Data premiery i edycje
Forza Horizon 5 zadebiutuje 9 listopada 2021 roku i będzie dostępna zarówno na PC, jak i Xbox Series X/S oraz Xbox One. Właściciele mocniejszej konsoli mogą oczywiście liczyć na graficzne usprawnienia.
Kupując grę na konsole Xbox, otrzymamy wersję dostosowaną do sprzętu, a „przesiadka” na mocniejszą maszynę nie wymaga nabycia nowego wydania.
Jak wszystkie gry typu first-party wydawane przez Microsoft, Forza Horizon 5 w dniu premiery trafi do biblioteki Xbox Game Pass, zarówno na konsolach, jak i PC.
Tytuł można też oczywiście nabyć na własność, w tym składając zamówienie przedpremierowe. Do wyboru są trzy wersje:
- Edycja standardowa (299 zł) - bez bonusów
- Edycja Deluxe (349 zł) - z Przepustką Samochodową, zapewniającą dostęp do 42 dodatkowych samochodów (34 auta po jednym co tydzień i 8 Samochodów Dryfujących Formuły na start)
- Edycja Premium (439 zł) - z Przepustką Samochodową, dostępem do dwóch rozszerzeń, które ukażą się w przyszłości, Pakietem Powitalnym (5 fabrycznie tuningowanych samochodów, dom gracza, jednorazowy bon na zakup dowolnego pojazdu w salonie i 3 bony na zakup dowolnego zwykłego lub rzadkiego przedmiotu), a także pakietem VIP (3 ekskluzywne samochody Forza Edition - Crown Flair, Vanity Items, Emote i Car Horn - dom gracza, 2x nagrody za wyścig kredytowy, cotygodniowe bonusowe super wheelspins i inne)
Świat i grafika
Jak już wspomnieliśmy, tym razem w ramach serii Forza Horizon wyruszymy na wycieczkę po Meksyku, a mapa będzie większa i bardziej zróżnicowana w porównaniu do poprzednich odsłon. Nie znamy dokładnych wymiarów, ale według deweloperów, obszar jest niemal półtora raza większy niż w Forza Horizon 4.
Świat ponownie jest całkowicie otwarty, więc możemy nie tylko wykonywać serie różnych zadań i opcjonalnych aktywności, ale też po prostu eksplorować, przy czym niektóre obszary będą dostępne tylko w określonych porach roku. Za odwiedzanie najważniejszych punktów widokowych zostaniemy wynagrodzeni.
Na świat składają się między innymi góry, dżungla, pustynie czy kolorowe miasteczka - w tym Guanajuato - a za kierownicą zobaczymy też starożytne świątynie Inków. Playground Games mocno stawia na odpowiednie przedstawienie meksykańskiej kultury, czego przejawem jest współpraca z tamtejszymi artystami, muzykami, aktorami i scenarzystami.
Autentyzm wykracza jednak poza warstwę stylistyczną i tyczy się też grafiki - twórcy są w stanie wymodelować „pojedyncze kolce kaktusów” na pustyni. Skorzystano też z techniki fotogrametrii, skanując wybrane lokacje na miejscu i przenosząc je wprost do gry. Przechwycono też 400 godzin materiału prezentującego meksykańskie niebo i oświetlenie, by odpowiednio dobrać paletę barw.
Jeśli chodzi o tryby graficzne, prezentują się one następująco:
- Xbox Series X - 4K, 30 FPS (opcjonalny tryb 60 FPS)
- Xbox Series S - 1080p, 30 FPS (opcjonalny tryb 60 FPS)
- Xbox One - 1080p, 30 FPS
Na nowych konsolach i odpowiednio mocnych PC gracze mogą się też cieszyć większym obszarem „rysowania” obiektów, obsługą HDR, szybszym wczytywaniem i bardziej szczegółowymi teksturami aut i świata.
Na platformach, które obsługują technikę, gra zaoferuje też raytracing, ale wyłącznie w trybie ForzaVista, służącego do oglądania modeli samochodów z bliska.
Gameplay i nowości
Fabuła i główna oś zabawy ponownie obraca się wokół Festiwalu Horizon, czyli serii wyścigów i wyzwań, którymi stopniowo zapełniamy całą dostępną mapę. Poznajemy organizatorów oraz innych wspólników i wykonujemy dla nich szereg zadań, związanych oczywiście zawsze z jazdą.
To schemat dobrze znany z poprzednich części, jednak tym razem misje mają być mocniej związane z bohaterami, aby lepiej opowiadać ich historie. Trudno oczywiście liczyć, że fabuła zdominuje radość z jazdy, ale twórcom zależy, by festiwal był ciekawy i zachęcał do poznania poszczególnych wątków. Swoimi działaniami wpłyniemy podobno na zakończenia pewnych zadań.
Powraca oczywiście nacisk na aspekty społecznościowe i funkcje online. Deweloperzy przekonują, że wszystkie samochody, które ujrzymy na mapie, będą prowadzone przez prawdziwych graczy. Do zabawy w grupie zachęci system LINC, który wykryje wspólne zainteresowania między kilkoma osobami i zaproponuje im aktywności pasujące do ich preferencji.
Ponownie zobaczymy też świat w regularnie zmieniających się porach roku, przy czym niektóre lokacje będą dostępne tylko w czasie trwania konkretnych sezonów.
Twórcy przygotowali nie tylko mnóstwo wyścigów, ale też innych - czasem nieco szalonych i zabawnych - aktywności czy minigier. Niektóre rozgrywają się na głównej mapie, a inne na specjalnie przygotowanych arenach czy torach. Wśród propozycji chociażby ogromne kręgle, które należy zbijać samochodem.