Skip to main content

Forza Horizon 5 to prawdziwy spektakl na Xbox Series X i S - wrażenia Digital Foundry

"Widowisko nowej generacji".

Nasi koledzy z redakcji Digital Foundry podzielili się wrażeniami z pierwszej godziny rozgrywki w Forza Horizon 5. Okazuje się, że kolejna odsłona serii jest nie tylko przyjemną grą wyścigową, ale też pokazem technologicznych możliwości nowych konsol Microsoftu.

Na Xbox Series X i S gra działa w jednym z dwóch trybów: wysokie detale i 30 klatek na sekundę lub uproszczone detale i 60 FPS. Dziennikarze zauważają, że chociaż większa liczba FPS-ów wydaje się właściwsza dla gry wyścigowej, to w trybie wysokich detali tytuł działa bardzo responsywnie, nie obniżając komfortu zabawy.

Zobacz także: Forza Horizon 5 - poradnik i najlepsze porady

Zobacz na YouTube
Xbox Series X - tryb jakości
Xbox Series X - tryb wydajności
Xbox Series S - tryb jakości
Xbox Series S - tryb wydajności
Cztery typy wrażeń graficznych w Forza Horizon 5 - typ jakości i wydajności porównany na Series X i S.
Xbox Series X - tryb jakości
Xbox Series X - tryb wydajności
Xbox Series S - tryb jakości
Xbox Series S - tryb wydajności
Cztery typy wrażeń graficznych w Forza Horizon 5 - typ jakości i wydajności porównany na Series X i S.
Xbox Series X - tryb jakości
Xbox Series X - tryb wydajności
Xbox Series S - tryb jakości
Xbox Series S - tryb wydajności
Cztery typy wrażeń graficznych w Forza Horizon 5 - typ jakości i wydajności porównany na Series X i S.
Xbox Series X - tryb jakości
Xbox Series X - tryb wydajności
Xbox Series S - tryb jakości
Xbox Series S - tryb wydajności
Cztery typy wrażeń graficznych w Forza Horizon 5 - typ jakości i wydajności porównany na Series X i S.
Xbox Series X - tryb jakości
Xbox Series X - tryb wydajności
Series X - porównanie trybów jakości i wydajności w jednym z pierwszych przerywników filmowych. Tryb wydajności wciąż jest bogaty w detale, ale widać też kompromisy w kwestii roślinności.
Xbox Series X - tryb jakości
Xbox Series X - tryb wydajności
Series X - porównanie trybów jakości i wydajności w jednym z pierwszych przerywników filmowych. Tryb wydajności wciąż jest bogaty w detale, ale widać też kompromisy w kwestii roślinności.

Jeśli chodzi o różnice między Series X i S, jedyną zauważalną zmianą jest natywna rozdzielczość obrazu: odpowiednio 3840x2160 lub 1920x1080. Trudno stwierdzić, czy gra korzysta z dynamicznego skalowania rozdzielczości, ale jeśli tak, to zmiany są bardzo subtelne i praktycznie niemożliwe do zauważenia.

Grywalne wprowadzenie do Forza Horizon 5 zrobiło na Digital Foundry duże wrażenie. Intro to m.in pokaz zaawansowanego systemu oświetlenia i efektów cząsteczkowych. Poszczególne sceny obejmują np. zjazd po zboczu aktywnego wulkanu pośród płonącej magmy i gęstego dymu, rajd przez słoneczną pustynię w czasie burzy piaskowej czy wyścig w sercu gęstej dżungli, której drzewa rzucają widowiskowe cienie.

Tryb jakości na Xbox Series X (RT włączony)
Tryb wydajności na Xbox Series X (RT wyłączony)
Ray Tracing jest dostępny tylko w trybie jakości w garażu. Bazowa technika odbić jest w tym przypadku rozszerzona przez odbicia stworzone przez śledzenie promieni. Subtelna, ale warta uwagi opcja.
Tryb jakości na Xbox Series X (RT włączony)
Tryb wydajności na Xbox Series X (RT wyłączony)
Ray Tracing jest dostępny tylko w trybie jakości w garażu. Bazowa technika odbić jest w tym przypadku rozszerzona przez odbicia stworzone przez śledzenie promieni. Subtelna, ale warta uwagi opcja.
Tryb jakości na Xbox Series X (RT włączony)
Tryb wydajności na Xbox Series X (RT wyłączony)
Ray Tracing jest dostępny tylko w trybie jakości w garażu. Bazowa technika odbić jest w tym przypadku rozszerzona przez odbicia stworzone przez śledzenie promieni. Subtelna, ale warta uwagi opcja.
Tryb jakości na Xbox Series X (RT włączony)
Tryb wydajności na Xbox Series X (RT wyłączony)
Ray Tracing jest dostępny tylko w trybie jakości w garażu. Bazowa technika odbić jest w tym przypadku rozszerzona przez odbicia stworzone przez śledzenie promieni. Subtelna, ale warta uwagi opcja.

Dziennikarze chwalą też dynamiczny system rysowania obiektów i zmiany poziomu detali, działający inaczej w zależności od aktualnej sceny. Obiekty na otwartych przestrzeniach są wyświetlane z wyprzedzeniem, niwelując efekt „wyskakiwania”. Technologia nie działa jednak idealnie, ponieważ np. w lesie zmieniający się poziom szczegółowości obiektów jest zauważalny.

Gra obsługuje śledzenie promieni w trybie wysokich detali, jednak jest ono ograniczone jedynie do wirtualnego garażu Forza Vista, oferując niemal fotorealistycznie odwzorowane pojazdy. Chociaż we właściwej rozgrywce ray tracingu nie doświadczymy, to redakcja uważa, że uproszczony system odbić świetlnych i tak wygląda zjawiskowo.

Forza Horizon 5 zadebiutuje 9 listopada na Xbox Series X/S, Xbox One oraz PC - także w usłudze Game Pass.

Zobacz także