Forza Horizon 5 - ustawienia grafiki na PC, więcej FPS
Gra wolno chodzi? Zalecamy, co zrobić.
Na tej stronie opisujemy wszystkie ustawienia graficzne Forza Horizon 5 i podpowiadamy, które warto obniżyć, żeby mieć więcej FPS, a gra działała płynniej.
Niektóre opcje są pogrubione - właśnie na nie powinieneś zwrócić szczególną uwagę, bo w największym stopniu wpływają na liczbę wyświetlanych na sekundę klatek lub są ważne z innych powodów.
W kontekście grafiki interesują nas dwie sekcje w ustawieniach. Najpierw zajmiemy się sekcją Obraz:
- HDR - ładniejszy obraz na monitorach obsługujących tę technikę. Nie wpływa na FPS
- Rozdzielczość - domyślnie zalecamy ustawienie wartości natywnej dla twojego monitora. Obniżenie jej to jednak jeden z najszybszych sposobów na zwiększenie płynności gry, ale wiąże się to z dużym spadkiem jakości obrazu. Zastosuj, gdy inne metody zawiodą
- Liczba wyświetlanych klatek - ustaw wartość, którą w większości przypadków osiąga twój komputer. Lepiej mieć płynność ograniczoną np. do 60 FPS, niż wahać się w granicach 65-75 - w tym drugim przypadku jest to nieprzyjemne dla oka i sprawia wrażenie mniej płynnego obrazu. Samo ustawienie nie wpływa na wydajność gry
- Skalowanie rozdzielczości - kilka FPS więcej przy trybach Jakościowych, nieco więcej przy niższych, ale obraz staje się zdecydowanie mniej wyraźny. Zalecamy opcję Wył., chyba że bardzo zależy ci na kilku klatkach więcej
- Synchronizacja pionowa - zalecamy opcję Wł., co wyeliminuje nieprzyjemny efekt „rozrywania się” obrazu w poziomie
- Pełny ekran - wybierz Wł.
- Pokaż FPS - bez wpływu na FPS
- Rozmycie ruchu - według preferencji. Nie wpływa na FPS, ale opcja Długie może sprawić, że obraz będzie wydawał się płynniejszy przy niskich FPS-ach
- Skala interfejsu użytkownika - według preferencji, nie wpływa na FPS
- PW różnych typów kamer - wyższe wartości mogą nieco zmniejszyć FPS, ale o marginalne wartości
Teraz przechodzimy do sekcji Grafika:
- Ustawienia - wstępne, predefiniowane ustawienia, wpływające na wszystkie poniższe. Rekomendujemy jednak ręczną zmianę opcji
- Filtrowanie anizotropowe - obniżenie doda kilka FPS, ale na opcji Niska drzewa i krzewy wyglądają zdecydowanie gorzej
- Jakość cieni - obniżenie doda kilka FPS więcej, ale nie warto schodzić aż do Niskich czy tym bardziej Wył. - świat wygląda wtedy niezwykle „płasko”
- Cienie w nocy - dość znaczące spadki w pewnych momentach po zmroku. Radzimy opcję Wył.
- Jakość rozmycia ruchu - można bez obaw zwiększyć, niewielki wpływ na płynność Jakość tekstur otoczenia - bardzo duży wzrost FPS po obniżeniu tej opcji, ale spora utrata jakości obrazu. Optymalne ustawienie to Średnia lub Wysoka
- Jakość geometrii otoczenia - obniżenie tej opcji doda ci kilka FPS, ale nie zalecamy tego robić, bo świat wygląda potem dość „płasko”
- MSAA - drobne różnice w FPS przy zmianie ustawień. Zalecamy optymalne opcje 2X lub 4X
- FXAA - spory spadek płynności przy włączeniu, ale ładniejsze krawędzie obiektów na ekranie. Mimo wszystko zalecamy wyłączyć
- Jakość SSAO - zalecamy optymalne ustawienie Wysoka, zapewniające odpowiednio ładne cieniowanie przy niskim spadku FPS
- Jakość odbić - drobne zmiany w FPS przy zmianie. Obniż, jeśli zależy ci na jeszcze kilku klatkach
- Poziom szczegółów samochodów - kilka FPS więcej przy ustawieniu Niska. Nie zalecamy jednak schodzić poniżej Średnia, bo samochody wyglądają wyraźnie gorzej
- Jakość odkształcania terenu - bardzo niski wpływ na FPS
- Jakość SSR - zalecamy ustawienia Wysoka
- Efekty soczewki - według preferencji, brak wpływu na FPS
- Jakość cieniowania - dla kilku FPS więcej warto obniżyć. Optymalna opcja to Wysoka
- Jakość efektów cząsteczkowych - marginalny wpływ na FPS, można ustawić na wysokie
- Jakość ray tracingu - dotyczy tylko trybu Forza Vista, w którym oglądamy samochody z bliska. Jeżeli zależy ci na większej płynności w tym wariancie, możesz wyłączyć tę opcję
Następnie: Forza Horizon 5 - tablica rejestracyjna: jak zmienić
Spis treści: Forza Horizon 5 - poradnik i najlepsze porady