Skip to main content

Forza Motorsport - asysty i ułatwienia, jak działają

Za co odpowiadają asysty kierowania.

Forza Motorsport (2023) oferuje szereg opcji dostosowania poziomu trudności oraz modelu jazdy. Możemy zarówno zwiększyć realizm, jak i ułatwić sobie kierowanie pojazdem. Na tej stronie znajdziesz wyjaśnienie asyst i tego, w jaki sposób wpływają na rozgrywkę.


Na tej stronie:


Ustawienia asyst - gdzie znaleźć

Ustawienia asyst kierowania możemy znaleźć w menu opcji. Aby się tam dostać, wybieramy Ustawienia z ekranu głównego gry, manu pauzy lub ekranu wyścigu. Asysty to pierwsza zakładka, jaką zobaczymy po otwarciu menu ustawień. W tym miejscu dostosujemy większość parametrów jazdy.


Wstępne konfiguracje globalne asyst

To presety, które automatycznie dostosowują pozostałe opcja ułatwień kierowania według naszych preferencji. Im wyższy poziom asyst, tym bardziej gra będzie pomagać nam w kierowaniu pojazdem. Asysty niestandardowe pojawia się, gdy sami zaczniemy dostosowywać ustawienia ułatwień.

  • Maksymalny poziom asyst
  • Ciężkie asysty
  • Umiarkowane asysty
  • Zrównowazone asysty
  • Lekkie asysty
  • Minimalne asysty
  • Niestandardowe

Sugerowana linia

Linia sugerowana pojawia się na nawierzchni toru podczas jazdy i pokazuje optymalny tor przejazdu przez daną trasę, a także sugeruje za pomocą koluru, jaką prędkość powinniśmy osiągnąć. Linia niebieska oznacza, że możemy jechać z pełnym gazem, linia żółta/pomarańczowa sugeruje, że powinniśmy nieco zwolnić, a linia czerwona oznacza miejsce, w którym powinniśmy hamować i nie dodawać gazu. Dostępne są trzy ustawienia:

  • Pełna - linia sugerowana jest widoczna na całej długości toru
  • Tylko hamowanie - linia sugerowana pojawia się tylko wtedy, gdy jedziemy zbyt szybko i powinniśmy zacząć hamować
  • Wyłączona - brak linii sugerowanej (polecamy tę opcję zawodowcom)

Hamowanie

W tej sekcji zmienimy ustawienia wsparcia hamowania - możemy zarówno zautomatyzować cały proces, jak i włączyć tylko system ABS lub całkowicie zrezygnować z wszelkich ułatwień.

  • Pełne wspomaganie - system automatycznie hamuje, gdy zbliżamy się do zakrętu lub istnieje ryzyko kolizji z innym autem; opcja może utrudnić wyprzedzanie
  • Częściowa asysta - system automatycznie hamuje przed zakrętem tak, by ułatwić jego pokonanie, ale nie powstrzymuje przed kolizjami
  • ABS wł. - system znany z prawdziwych aut zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania; ułatwia skręcanie podczas hamowania i sprawia, że nie musimy za bardzo skupiać się na kontrolowaniu siły, z jaką naciskamy przycisk hamulca
  • ABS wył. - wyłącza wszelkie wspomagania, w tym system ABS (polecamy tę opcję zawodowcom)

Gaz

Gra oferuje system wsparcia przyspieszenia, który ułatwia jazdę poprzez automatyczne dodawanie gazu w miejscach, w których nie jest konieczne hamowanie. Dostępne są dwie opcje:

  • Wspomagane - system automatycznie dodaje gazu w odpowiednich momentach
  • Bez wspomagania - brak jakiegokolwiek wsparcia; sami musimy sterować przyspieszeniem (polecamy tę opcję zawodowcom)

Sterowanie

Gra umożliwia kilka trybów wsparcia kierowania pojazdem, które wpływają na sposób skręcania pojazdu:

  • Pełna asysta - system znacznie pomaga utrzymanie samochodu przy linii sugerowanej i niemal niemożliwa przypadkowe opuszczenie toru
  • Częściowa asysta - system pomaga utrzymać auto na torze, ale tylko w sytuacjach, gdy jest to konieczne i daje nam większa kontrole nad autem
  • Normalny - standardowy system sterowania, który w niemal niezauważalny sposób pomaga kierować autem za pomocą kontrolera poprzez złagodzenie niektórych efektów fizycznych działających na samochód
  • Symulacja - brak jakiegokolwiek wsparcia oraz pełna symulacja fizyki, co zapewnia najbardziej realistyczne wrażenia z jazdy, ale wymaga też większych umiejętności i skupienia (polecamy tę opcję zawodowcom)

Zezwalaj na sterowanie ręczne przy zjeździe do boksu

Opcja ta dotyczy sytuacji, w której korzystamy ze wspomagania kierowania i odpowiada za sposób zjazdu do pit stopu.

  • Włączone - pozwala manualnie wjechać do boksu, nawet gdy korzystamy z pełnego wspomagania kierowania
  • Wyłączone - w tym przypadku przed zjazdem do boksu musimy nacisnąć przycisk „Asysta zjazdu do boksu” (na kontrolerze jest to przycisk VIEW)

Kontrola trakcji

System kontroli trakcji (TCS) odpowiada za zmniejszenie szansy na utratę przyczepności kół poprzez hamowanie korygujące oraz redukcję mocy w momencie wykrycia nadmiernego buksowania koła.

  • Włączona - ta opcja włącza TCS w każdym aucie, co znacznie zmniejsza szansę wpadnięcia w poślizg
  • Sport - to zrównoważone ustawienie, które częściowo zapobiega wpadnięciu w poślizg, jednocześnie umożliwiając wykonanie niewielkiego poślizgu kontrolowanego; system TCS uruchamia się nieco później niż w przypadku pełnego wsparcia
  • Wyłączona - całkowicie wyłącza system kontroli trakcji, co pozwala w pełni kontrolować auto i jego poślizg, ale zwiększa ryzyko niekontrolowanego poślizgu (polecamy tę opcję zawodowcom)

Kontrola stabilności

System zarządzania stabilnością ułatwia pokonywanie zakrętów i kierowanie pojazdem w trudnych warunkach oraz zmniejsza ryzyko wpadnięcia w niekontrolowany poślizg np. podczas jazdy w deszczu.

  • Włączona - uruchamia pełną kontrolę stabilności; gdy system wykryje nadsterowność (poślizg), uruchamia hamulce poszczególnych kół w celu zapobiegnięcia utracie kontroli nad autem;
  • Sport - to zrównoważone ustawienie, które częściowo zapobiega wpadnięciu w poślizg, jednocześnie umożliwiając wykonanie niewielkiego poślizgu kontrolowanego; system uruchamia się nieco później niz w przypadku pełnego wsparcia
  • Wyłączona - całkowicie wyłącza system kontroli stabilności, co pozwala w pełni kontrolować auto i jego poślizg, ale zwiększa ryzyko niekontrolowanego poślizgu (polecamy tę opcję zawodowcom)

Zmiana biegów

Te ustawienia odpowiadają za sposób zmiany biegów podczas jazdy.

  • Automatyczna - w tym trybie biegi zmieniają się automatycznie bez pomocy gracza, dzięki czemu możemy skupić się tylko na kierowaniu autem oraz dodawaniu gazu lub hamowaniu. Minusem tego ustawienia jest brak możliwości „przeciągania” biegów
  • Ręczna - manualna skrzynia biegów wymaga od gracza ręcznej zmiany biegów i pozwala na większą kontrolę nad autem i jego przyspieszeniem
  • Ręczna ze sprzęgłem - przed zmianą biegu wymagane jest wciśnięcie dodatkowego przycisku odpowiedzialnego za sprzęgło (polecamy tę opcję zawodowcom oraz graczom wyposażonym w kierownice z trzema pedałami)

Asysta zjazdu do boksu/ Resetowania na tor

Ustawienie to odpowiada za działanie przycisku VIEW na kontrolerze, który umożliwia zarówno włączenie asysty zjazdu do pit stopu, jak i zresetowanie auta (na przykład po dachowaniu).

  • Kontekstowe - naciśnięcie przycisku VIEW podczas jazdy w granicach toru włączy wspomaganie zjazdu do boksu. Naciśnięcie przycisku VIEW, gdy jesteśmy poza torem lub auto odwrócone jest pod prąd do kierunku jazdy pozwoli zresetować pozycje samochodu
  • Zależne od czasu trwania - krótkie naciśnięcie przycisku VIEW włączy asystę zjazdu do boksu, dłuższe przytrzymanie przycisku odpowiada za reset auta. Można też dostosować wymagany czas przytrzymania przycisku VIEW dzięki opcji Czas przytrzymania przycisku, która znajduje się poniżej

Ograniczenia toru

Aby zaliczyć czyste okrążenie, nie możemy wyjechać poza granice toru, jednak niektóre trasy pozwalają wyjechać dalej od innych. Opcja ta umożliwia włączenie znaczników, które pokazują, gdzie kończą się granice toru.

  • Włączone - pokazuje znaczniki ograniczenia toru cały czas podczas jazdy
  • Wyłączone - nie pokazuje żadnych znaczników (polecamy tę opcję zawodowcom)
  • Bliskość - pokazuje znaczniki graniczeń toru tylko, gdy za bardzo zbliżyli się do krawędzi jezdni

Styl ograniczeń toru

Ta opcja aktywna jest tylko, jeśli używamy ograniczeń toru Wł. lub Bliskość i pozwala wybrać styl wizualny znaczników ograniczeń toru.

  • Trasa - ciągłe linie po obu stronach toru
  • Znaczniki - stożki umieszczone na linii przerywanej po obu stronach toru

Następnie: Forza Motorsport - multiplayer: prywatny tryb wieloosobowy

Spis treści: Forza Motorsport - poradnik i najlepsze porady

Poprzednio: Forza Motorsport - multiplayer: wyróżniony tryb wieloosobowy

Zobacz także