Skip to main content

Forza Motorsport - gra dowolna, tryby i możliwości

Co oferuje tryb gry dowolnej.

Forza Motorsport (2023) zawiera rozbudowany tryb gry dowolnej, w którym możemy bardzo szybko rozpocząć rozgrywkę lub dostosować niemal każdy parametr wyścigu, jego zasad czy ograniczeń związanych z dopuszczonymi do zawodów autami.


Na tej stronie:


Gra dowolna - jak włączyć

Aby rozpocząć wyścigi w trybie dowolnym, należy w manu głównym gry wybrać opcję Wyścig, a następnie przejść do zakładki Gra dowolna. To jedyny tryb gry dostępny offline, czyli bez połączenia z internetem.

Tryb dowolny oferuje dwie opcje konfiguracji wyścigów, które opisujemy poniżej.


Szybka konfiguracja zawodów

Ten tryb pozwala szybko rozpocząć rozgrywkę. W zasadzie możemy po prostu wybrać samochód i zacząć się ścigać. Po wejściu w ten tryb zobaczymy najpierw menu wyboru auta, a gdy zdecydujemy już, czym chcemy się ścigać i przejdziemy dalej, zobaczymy uproszczony ekran ustawień wyścigu. Nie musimy nic zmieniać, możemy od razu przejść dalej. Dostępne opcje to:

  • Typ gry - możemy wybrać: wyścig na torze, wyścig na czas, jazda próbna;
  • Tor - losowy lub wybieramy ręcznie lokację wyścigu;
  • Układ toru - jeśli wybrany tor ma alternatywne układy, tu możemy wybrać interesującą nas trasę przejazdu;
  • Pora dnia - tu zmienimy porę dnia. Dostępne są wszystkie warianty od wschodu słońca po północ, a także tryb losowy;
  • Pogoda - zmienimy tu warunki atmosferyczne. Dostępne są wszystkie podstawowe rodzaje pogody od czystego nieba, przez rózne poziom zachmurzenia, mgły i opady po burzę z piorunami. Jest tez opcja zmiennej lub losowej pogody. Brak warunków zimowych i oblodzenia;
  • Liczba okrążeń - determinuje liczbę okrążeń wymaganych do ukończenia wyścigu;
  • Liczba drivatarów - determinuje liczbę przeciwników sterowanych przez komputer, z którymi będziemy się ścigać.

Zaawansowana konfiguracja zawodów

Drugi tryb gry dowolnej pozwala na znacznie większy poziom dostosowania zawodów. Tu również zaczynamy od wyboru auta, a także mamy dostęp do wszystkich opcji wymienionych w sekcji Szybka konfiguracja zawodów, ale dokonamy tu tez znacznie bardziej szczegółowych modyfikacji zasad. Edytor podzielony jest na trzy działy, poniżej ich zawartość:

  1. Konfiguracja
    • Tryb gry - możemy stworzyć zawody niestandardowe
    • Długość wyścigu
    • Tor
    • Układ toru
    • Liczba okrążeń
    • Czas wyścigu - konkretna godzina startu
    • Początkowa pora dnia
    • Niestandardowa godzina rozpoczęcia (godziny i minuty)
    • Upływ czasu - ruchomy lub stały
    • Skala czasu - x1 to czas rzeczywisty, x60 oznacza, że w minutę czasu rzeczywistego minie godzina czasu gry
    • Pogoda
    • Dynamiczna guma na torze - detrminuje, czy przy zakrętach w trakcie wyścigu kumuluje się guma pochodząca z opon hamujących aut, co wpływa na przyczepność
    • Początkowy poziom gumy
    • Poziom trudności drivatarów
    • Projekty drivatarów - czy widoczne są malowania aut stworzone przez graczy
    • Liczba drivatarów - od 0 do 23 kierowców SI
  2. Samochody
  3. W tej sekcji dostosujemy szczegóły dopuszczonych do wyścigu aut, na przykład ich grupę i klasę, indeks wydajności (IW), poziom samochodu, a nawet ograniczymy uczestników pod względem producenta, modelu, rocznika, napędy czy liczby cylindrów. Opcji jest multum, więc zachęcamy do zapoznania się z nimi.

  4. Zasady
  5. W tej sekcji ustalimy zasady wyścigu i kar. Możemy skorzystać z jednego z presetów lub stworzyć własny zestaw reguł.

    • Duchy na końcu stawki - dublowane auta będą miały wyłączoną kolizję
    • Poziom symulacji - pełne uszkodzenia i zużycie opon, tylko uszkodzenia kosmetyczne, tylko opony i paliwo
    • Zasady wyścigów Forza - dostosowujemy tu rodzaj kar czasowych znanych z kariery oraz wyścigów online
    • Dyskwalifikacja - determinuje, czy osiągnięcie limitu kary czasowej oznacza dyskwalifikację
    • Przewiń - determinuje czy dopuszcza się możliwość przewijania podczas wyścigu
    • Typ startu wyścigu - z miejsca lub z jazdy
    • Kolejność na linii startu - według indeksu wydajności lub losowo
    • Rosnąca kolejność na starcie
    • Opóźnienie startu w sekundach
    • Warunek końcowy - determinuje, co decyduje o wygranej - liczba okrążeń czy czas
    • Czas do końca wyścigu
    • Typ punktacji - na bazie uzyskanego czasu lub przebytej odległości
    • Porównanie wyników najlepszych okrążeń
    • Obowiązkowe pit stopy - liczba obowiązkowych zjazdów do boksu (wyścig musi mieć więcej niż 3 okrążenia, by opcja była dostępna)
    • Liczba zespołów - od 0 do 4
    • Rodzaj punktacji drużynowej
    • Zespoły na przemian
    • Opóźnienie startu zespołu 1-4
    • Liczba grup samochodów
    • Niezależne ocenianie grup
    • Uporządkuj według grup samochodów - kierowcy z danej grupy poustawiani sa na starcie w kolejności, jaką zajmują wewnątrz grupy

UWAGA: W trybie gry dowolnej możemy też dokonać konfiguracji zawodów z poziomu menu wyścigu, czyli już po wczytaniu toru. W tym celu należy przejść do zakładki Zawody i wybrać opcję Konfiguracja zawodów. Zmienimy tu rodzaj wyścigu, trasę, a nawet porę dnia i pogodę.

Następnie: Forza Motorsport - kwalifikacje: czy są

Spis treści: Forza Motorsport - poradnik i najlepsze porady

Poprzednio: Forza Motorsport - Forza Race Regulations, zasady i kary

Zobacz także