Forza Motorsport - gra dowolna, tryby i możliwości
Co oferuje tryb gry dowolnej.
Forza Motorsport (2023) zawiera rozbudowany tryb gry dowolnej, w którym możemy bardzo szybko rozpocząć rozgrywkę lub dostosować niemal każdy parametr wyścigu, jego zasad czy ograniczeń związanych z dopuszczonymi do zawodów autami.
Na tej stronie:
Gra dowolna - jak włączyć
Aby rozpocząć wyścigi w trybie dowolnym, należy w manu głównym gry wybrać opcję Wyścig, a następnie przejść do zakładki Gra dowolna. To jedyny tryb gry dostępny offline, czyli bez połączenia z internetem.
Tryb dowolny oferuje dwie opcje konfiguracji wyścigów, które opisujemy poniżej.
Szybka konfiguracja zawodów
Ten tryb pozwala szybko rozpocząć rozgrywkę. W zasadzie możemy po prostu wybrać samochód i zacząć się ścigać. Po wejściu w ten tryb zobaczymy najpierw menu wyboru auta, a gdy zdecydujemy już, czym chcemy się ścigać i przejdziemy dalej, zobaczymy uproszczony ekran ustawień wyścigu. Nie musimy nic zmieniać, możemy od razu przejść dalej. Dostępne opcje to:
- Typ gry - możemy wybrać: wyścig na torze, wyścig na czas, jazda próbna;
- Tor - losowy lub wybieramy ręcznie lokację wyścigu;
- Układ toru - jeśli wybrany tor ma alternatywne układy, tu możemy wybrać interesującą nas trasę przejazdu;
- Pora dnia - tu zmienimy porę dnia. Dostępne są wszystkie warianty od wschodu słońca po północ, a także tryb losowy;
- Pogoda - zmienimy tu warunki atmosferyczne. Dostępne są wszystkie podstawowe rodzaje pogody od czystego nieba, przez rózne poziom zachmurzenia, mgły i opady po burzę z piorunami. Jest tez opcja zmiennej lub losowej pogody. Brak warunków zimowych i oblodzenia;
- Liczba okrążeń - determinuje liczbę okrążeń wymaganych do ukończenia wyścigu;
- Liczba drivatarów - determinuje liczbę przeciwników sterowanych przez komputer, z którymi będziemy się ścigać.
Zaawansowana konfiguracja zawodów
Drugi tryb gry dowolnej pozwala na znacznie większy poziom dostosowania zawodów. Tu również zaczynamy od wyboru auta, a także mamy dostęp do wszystkich opcji wymienionych w sekcji Szybka konfiguracja zawodów, ale dokonamy tu tez znacznie bardziej szczegółowych modyfikacji zasad. Edytor podzielony jest na trzy działy, poniżej ich zawartość:
- Konfiguracja
- Tryb gry - możemy stworzyć zawody niestandardowe
- Długość wyścigu
- Tor
- Układ toru
- Liczba okrążeń
- Czas wyścigu - konkretna godzina startu
- Początkowa pora dnia
- Niestandardowa godzina rozpoczęcia (godziny i minuty)
- Upływ czasu - ruchomy lub stały
- Skala czasu - x1 to czas rzeczywisty, x60 oznacza, że w minutę czasu rzeczywistego minie godzina czasu gry
- Pogoda
- Dynamiczna guma na torze - detrminuje, czy przy zakrętach w trakcie wyścigu kumuluje się guma pochodząca z opon hamujących aut, co wpływa na przyczepność
- Początkowy poziom gumy
- Poziom trudności drivatarów
- Projekty drivatarów - czy widoczne są malowania aut stworzone przez graczy
- Liczba drivatarów - od 0 do 23 kierowców SI
- Samochody
- Zasady
- Duchy na końcu stawki - dublowane auta będą miały wyłączoną kolizję
- Poziom symulacji - pełne uszkodzenia i zużycie opon, tylko uszkodzenia kosmetyczne, tylko opony i paliwo
- Zasady wyścigów Forza - dostosowujemy tu rodzaj kar czasowych znanych z kariery oraz wyścigów online
- Dyskwalifikacja - determinuje, czy osiągnięcie limitu kary czasowej oznacza dyskwalifikację
- Przewiń - determinuje czy dopuszcza się możliwość przewijania podczas wyścigu
- Typ startu wyścigu - z miejsca lub z jazdy
- Kolejność na linii startu - według indeksu wydajności lub losowo
- Rosnąca kolejność na starcie
- Opóźnienie startu w sekundach
- Warunek końcowy - determinuje, co decyduje o wygranej - liczba okrążeń czy czas
- Czas do końca wyścigu
- Typ punktacji - na bazie uzyskanego czasu lub przebytej odległości
- Porównanie wyników najlepszych okrążeń
- Obowiązkowe pit stopy - liczba obowiązkowych zjazdów do boksu (wyścig musi mieć więcej niż 3 okrążenia, by opcja była dostępna)
- Liczba zespołów - od 0 do 4
- Rodzaj punktacji drużynowej
- Zespoły na przemian
- Opóźnienie startu zespołu 1-4
- Liczba grup samochodów
- Niezależne ocenianie grup
- Uporządkuj według grup samochodów - kierowcy z danej grupy poustawiani sa na starcie w kolejności, jaką zajmują wewnątrz grupy
W tej sekcji dostosujemy szczegóły dopuszczonych do wyścigu aut, na przykład ich grupę i klasę, indeks wydajności (IW), poziom samochodu, a nawet ograniczymy uczestników pod względem producenta, modelu, rocznika, napędy czy liczby cylindrów. Opcji jest multum, więc zachęcamy do zapoznania się z nimi.
W tej sekcji ustalimy zasady wyścigu i kar. Możemy skorzystać z jednego z presetów lub stworzyć własny zestaw reguł.
UWAGA: W trybie gry dowolnej możemy też dokonać konfiguracji zawodów z poziomu menu wyścigu, czyli już po wczytaniu toru. W tym celu należy przejść do zakładki Zawody i wybrać opcję Konfiguracja zawodów. Zmienimy tu rodzaj wyścigu, trasę, a nawet porę dnia i pogodę.
Następnie: Forza Motorsport - kwalifikacje: czy są
Spis treści: Forza Motorsport - poradnik i najlepsze porady
Poprzednio: Forza Motorsport - Forza Race Regulations, zasady i kary