Forza Motorsport - tuning i ulepszenia samochodu
Jak sprawić, by auto nie miało sobie równych.
Forza Motorsport (2023) w trybie kariery w dużej mierze skupia się na ulepszaniu i tuningowaniu aut. Na tej stronie wyjaśniamy założenia tuningu i tłumaczymy, jak montować nowe części.
Na tej stronie:
Menu montowania części i tuningu
Po wejściu do menu tuningu i ulepszeń zobaczymy kilka opcji oraz informacji:
- 1. Informacja o indeksie wydajności (IW) auta, jego aktualnej klasie mocy (na przykładzie jest to klasa A) oraz limicie klasy mocy dla danej serii wyścigowej (na przykładzie jest to klasa X);
- 2. Dostępne i wykorzystane punkty CP - punkty CP ograniczają to, ile ulepszeń możemy zamontować w danym aucie na danym etapie. Im wyższy poziom auta, tym wyższy limit punktów CP, a co za tym idzie - także większa liczba mocniejszych części;
- 3. Wydajność - tu zamontujemy nowe części;
- 4. Tuning - tu dostosujemy ustawienia poszczególnych części.
Forza Motorsport zaprojektowana jest w taki sposób, byśmy jak najczęściej zaglądali do warsztatu. Co wyścig zdobywamy kolejne poziomy auta, co odblokowuje nowe części oraz zwiększa nasz limit punktów CP, które odpowiadają za liczbę możliwych do zamontowania części. Nie ma sensu zwlekać z ulepszaniem samochodu, najlepiej robić to po każdym wyścigu w trybie kariery.
Wydajność - montowanie ulepszeń i części
Po wejściu do menu Wydajność zobaczymy ekran montowania części:
- 5. Ogólne kategorie części i ulepszeń - przełączamy się pomiędzy kategoriami, aby zobaczyć dostępne w ich ramach ulepszenia i części;
- 6. Szczegółowe kategorie części i ulepszeń - widzimy tu listę wszystkich dostępnych w ramach kategorii ogólnej elementów, na przykład wszystkie rodzaje części związanych z zawieszeniem;
- 7. Konkretne części i ich koszt w punktach CP - po wybraniu konkretnej podkategorii części, na przykład filtrów powietrza, w tym miejscu zobaczymy wszystkie dostępne części wybranego typu, np. wszystkie dostępne filtry powietrza oraz ich koszt w punktach CP;
- 8. Opis działania wybranej części i jej wpływ na wydajność auta.
Aby zamontować wybraną część, wystarczy ją zaznaczyć i potwierdzić wybór przyciskiem akcji (A na kontrolerze).
UWAGA: Łaczny koszt punktów CP zamontowanych części nie może przekroczyć maksymalnego limitu dostępnych punktów CP. Polecamy też uważnie czytać opisy części, aby lepiej zrozumieć ich działanie i wpływ na wydajność oraz prowadzenie auta.
Tuning - dostoswanie parametrów auta
Po zamontowaniu części warto zajrzeć do menu tuningu, gdzie precyzyjnie dostosujemy dodatkowe parametry auta, jak długość przełożeń skrzyni biegów czy ciśnienie oraz kąt nachylenia opon.
- 9. Lista kategorii parametrów - tu wybieramy kategorię części, które chcemy dostosować, czyli np. opony czy geometria kół;
- 10. Okno ze szczegółowymi informacjami o wydajności auta i jego osiągach;
- 11. Okno tuningu - w tym miejscu będą pojawiały się wszystkie modyfikowalne opcje związane z wybraną kategorią części;
- 12. Opis działania elementów oraz ich wpływu na wydajność i prowadzenie auta.
Oto co możemy dostosować w menu tuningu:
- Opony
- Ciśnienie w oponach przód/tył
- Skrzynia biegów
- Długość przełożeń skrzyni biegów
- Geometria
- Kąt pochylenia kół przód/tył
- Zbieżność przód/tył
- Geometria zawieszenia (kąt)
- Stabilizatory poprzeczne
- Stabilizatory miękkie/twarde z przodu/z tyłu
- Resory
- Resory miękkie/sztywne
- Wysokość zawieszenia
- Tłumienie
- Sztywność na wybojach przód/tył
- Sztywność podczas odbicia przód/tył
- Geometria zawieszenia
- Przesunięcie wysokości środka ciężkości przód/tył
- Procent antygeometrii anti-drive/anti-squat
- Aerodynamika
- Siła docisku przód/tył
- Hamulec
- Balans hamulców przód/tył
- Siła hamowania (ciśnienie)
- Mechanizm różnicowy
- Przyspieszenie przód/tył
- Zwolnienie przód/tył
- Kierownica
- Skala sprzężenia zwrotnego niskie/wysokie
- Zakres blokady sterowania niski/wysoki
UWAGA: Ikona kłódki obok danego ustawienia oznacza, że zamontowane części (najczęściej fabryczne) nie pozwalają na dostosowanie parametrów danego ustawienia. Odblokuj powiązane części i wymień je na elementy sportowe lub wyścigowe, aby edytować parametry.
Tuning automatyczny, pobieranie i udostępnianie konfiguracji
W przypadku tuningu manualnego trzeba znać się na samochodach i działaniu poszczególnych parametrów oraz części. Pomagają w tym opisy znajdujące się po prawej stronie ekranów tuningu i części, jednak nie musimy uczyć się zasad i reguł rządzących tuningiem, by zyskać przewagę na torze - mamy kilka alternatyw.
1. Szybkie ulepszenia - wciskając przycisk X na kontrolerze, gdy jesteśmy na ekranie Wydajność, pozwoli nam skorzystać z automatycznego ulepszenia samochodu. System sam wyliczy optymalne ulepszenia i przedstawi nam listę części, jakie zostaną zamontowane. Wystarczy potwierdzić wybór, aby cieszyć się lepszymi osiągami.
2. Pobieranie gotowych konfiguracji - możemy skorzystać z narzędzia Menedżer konfiguracji, aby wyszukać gotowe pliki konfiguracji tuningu dla naszego auta, które stworzyli inni gracze. W tym celu wybieramy opcję Znajdź tuning.
Na następnym ekranie zobaczymy listę dostępnych konfiguracji stworzonych przez graczy. Najczęściej są opisane w konkretny sposób i pozwalają zrozumieć, czy auto zyskuje przyspieszenie, czy raczej przyczepność. Na początku plików może nie być, ale w miarę upływu czasu od premiery, będzie pojawiało się ich coraz więcej.
UWAGA: Korzystając z Menedżera konfiguracji, możemy też zapisywać i wczytywać różne własne konfiguracje, na przykład dostosowane do konkretnego toru czy warunków pogodowych. W tym samym miejscu możemy też udostępnić swoje tuningi innym graczom, a gdy nasz plik zostanie przez kogoś pobrany - otrzymamy niewielką nagrodę pieniężną.
Następnie: Forza Motorsport - sesje treningowe: jak pominąć
Spis treści: Forza Motorsport - poradnik i najlepsze porady
Poprzednio: Forza Motorsport - Puchar Budowniczych, kariera