Skip to main content

Frostbite nas spowalniał - były szef BioWare krytycznie o silniku EA

"To niesamowita technologia, ale trudna do opanowania”.

Silnik Frostbite od szwedzkiego DICE jest obecnie wykorzystywany w większości gier wydawanych przez EA. Krytycznie o rozwiązaniu wypowiedział się były szef BioWare.

Aaryn Flynn, który do 2017 roku pełnił funkcję menedżera generalnego studia, wziął niedawno udział w kanadyjskiej konferencji Reboot Develop Red. Podczas swojego wystąpienia poruszył temat technologii znanej między innymi z serii Battlefield.

- Frostbite jest wewnętrznym silnikiem EA, bardzo potężnym, szybkim, pięknym, przeznaczonym do tworzenia wspaniałych rzeczy. Jest jednocześnie niezwykle delikatny i wymaga sporego zespołu do obsługi - tłumaczy.

Frostbite powstał początkowo z myślą o serii Battlefield

Były szef BioWare porównał rozwiązanie do bolidu Formuły 1 - pojazdu, który osiąga bardzo wysokie prędkości i jest szczytowym osiągnięciem technologicznym, ale gdy się rozpędzi, jest trudny do opanowania i generuje problemy, jakie rozwiązać mogą tylko grupy specjalistów.

Flynn przyznaje, że Frostbite znacznie przyspiesza tworzenie określonych elementów gry, ale podkreśla, że kłopoty z obsługą sprawiają, że w rzeczywistości tempo rozwoju danej produkcji znacznie spada.

Stworzona na Frostbite gra Mass Effect: Andromeda zmagała się z problemami technicznymi

- Przygotowywanie treści, które chcieliśmy, a także realizowanie kolejnych etapów projektu stawało się coraz trudniejsze. Mimo że mieliśmy więcej ludzi i zespołów, nad tytułami pracowaliśmy wolniej - tłumaczy.

Według Flynna, narzędzia do obsługi silnika wykreowanego przez DICE występowały w różnych wariantach, a BioWare otrzymało wersję, która nie była zbyt intuicyjna i członkowie zespołu nie mogli się w nich odnaleźć.

Kłopoty pojawiły się też w pracach nad Anthem

Z pomocą Frostbite studio stworzyło trzy duże produkcje, czyli Dragon Age: Inkwizycja, Mass Effect: Andromeda i Anthem. W przypadku każdej z gier - szczególnie tych dwóch ostatnich - deweloperzy natykali się na znaczne problemy.

EA używa silnika w większości swoich tytułów, w tym serii FIFA. Niewykluczone jednak, że firma zmieniła strategię, jako że niedawne Star Wars Jedi: Upadły Zakon i Apex Legends powstały odpowiednio na Unreal Engine 4 i Source - za obie pozycje odpowiada Respawn Entertainment.

Źródło: GamesIndustry

Następnie: Half-Life: Alyx to prequel drugiej części serii. Jest pierwszy trailer nowej gry Valve

Zobacz także