Skip to main content

Frostpunk 2 - ludność, siła robocza, choroby

Jak unikać plag i powiększać populację miasta.

Podobnie jak w wielu innych grach ekonomicznych, w Frostpunk 2 naszym celem jest stabilny rozwój głównego miasta oraz jego kolonii. Jego wyznacznikiem jest wzrost liczby ludności oraz siły roboczej. Dlatego warto wiedzieć jak unikać chorób i plag, aby populacja miasta powiększała się.

Statystyki związane z liczbą ludności, siłą roboczą oraz liczbę chorych sprawdzamy w lewym górnym rogu ekranu. Najeżdżając na liczbę po lewej, zweryfikujemy czy nasza populacja zwiększa się czy zmniejsza. Zmiany następują okresowo, w trakcie tzw. spisów ludności.

Środkowa liczba oznacza siłę roboczą. Są to mieszkańcy, których możesz przypisać do wykonania konkretnej akcji np. budowy dzielnicy, rozwoju idei czy odkuwania lodu. Jeżeli liczba będzie bliska zeru, twoje możliwości podejmowania działań będą ograniczone. Liczba ta jest oczywiście mocno uzależniona od ogólnej liczby populacji.

W tym miejscu możesz również sprawdzić w co zaangażowana jest aktualnie twoja społeczność. Na przykład ile osób pracuje w danych dzielnicach czy jak dużo ludzi skupia się na badaniu nowej idei. Jeżeli chcesz zwiększyć siłę roboczą, bo koniecznie potrzebujesz wykonać jakieś działanie, to możesz:

  • poczekać aż dotychczasowe zadania zostaną ukończone.
  • poczekać na przyrost populacji w mieście (przyspieszając czas).
  • zmniejszyć wydajność poszczególnych dzielnic. Dzięki temu uzyskasz dostęp do części pracowników.
  • zniszczyć niepotrzebne lub nadmiarowe dzielnice.

Trzecia liczba, na prawo od siły roboczej, oznacza bieżącą liczbę chorych i rannych. Choroby się szerzą w wyniku braku dbałości o potrzeby mieszkańców. Jeżeli nie zapewnisz im wystarczającej liczby schronień lub pożywienia, możesz spodziewać się pogarszającej sytuacji higienicznej. Liczba chorych będzie się zmniejszać dopiero, gdy będziesz posiadać nadwyżki w liczbie schronień oraz nadmiar pożywienia, ale powrót chorych do zdrowia odbywa się stopniowo, nigdy od razu.

Na podobnej zasadzie wracają do zdrowia ranni, z tym że ich nieobecność wynika raczej z decyzji i działań które podejmujesz w trakcie gry. Często absencje tych osób są związane z wyborami moralnymi i zdarzeniami losowymi.


Następnie: Frostpunk 2 - ciepłowniki, waluta, jak zwiększyć przychód

Spis treści: Frostpunk 2 - poradnik

Poprzednio: Frostpunk 2 - rada, ustawy, jak wygrać głosowanie

Zobacz także