Frostpunk 2 - rozdział 1: Chwytając się brzytwy
Zdobywamy węgiel i zakładamy kolonię.
Po ukończeniu prologu, faktyczną rozgrywkę w Frostpunk 2 rozpoczynamy od rozdziału pierwszego noszącego tytuł Chwytając się brzytwy. Polega on na zebraniu wystarczającej ilości węgla oraz uzyskaniu dostępu do nowych kolonii we Frostlandzie.
Na tej stronie:
- Zdobądź węgiel, powiększ schronienie
- Chwytając się brzytwy, instytut badawczy, drzewko idei
- Miejsce rozwiązywania sporów, rada, wotum zaufania
- Nowe źródło paliwa, dzielnica logistyczna, stary punkt postoju
- Czarne złoto, załóż kolonię, wysyłanie ropy
- Wskazówki ułatwiające ukończenie rozdziału
Zdobądź węgiel, powiększ schronienie
Na początek, warto zaplanować sobie rozkład dzielnic w Nowym Londynie:
- zaraz po starcie przebij się lodołamaczami do zasobów węgla [1] na wschodzie i zbuduj tam dzielnice wydobywcze.
- następnie kliknij w dzielnicę centralną [2] i uruchom tam generator.
- dzielnice mieszkalne [3] zacznij budować od zachodniej strony, a następnie buduj je obok siebie, aby ogrzewały się nawzajem.
- na dalszym etapie stwórz dzielnice spożywcze [4] na północ od miasta, a dystrykty przemysłowe [5] na południu, z dala od centrum, aby nie zanieczyszczały obszarów miejskich. Na południu znajdziesz również dostęp do depozytów z materiałami.
Chwytając się brzytwy, instytut badawczy, drzewko idei
Gdy wykonasz pierwsze cele misji, rozbuduj dowolną dzielnicę mieszkalną o parę pól. Następnie postaw w niej instytut badawczy.
Uzyskasz dostęp do drzewka idei. Kliknij w jego ikonkę w prawym dolnym rogu i zbadaj koncepcję kopalnia pyłu węglowego.
Po uzyskaniu dostępu do tej technologii, wybierz ją z zakładki budynki i umieść co najmniej jedną taką kopalnię w dzielnicach wydobywających węgiel na wschód od miasta.
Miejsce rozwiązywania sporów, rada, wotum zaufania
Teraz wybierz z zakładki centrum budynek Rady i postaw go w dzielnicy centralnej.
Musimy uzyskać wotum zaufania, czyli potwierdzenie, że możemy nadal władać miastem. Do tego potrzebne jest pozyskanie poparcia ponad połowy radnych (51 głosów). Przed głosowaniem warto zadbać o poprawienie satysfakcji mieszkańców. Dokonasz tego zaspokajając potrzeby miasta.
Gdy jesteś gotowy, kliknij w ikonkę rady w lewym dolnym rogu, aby po raz pierwszy udać się na obrady. Przed głosowaniem zwróć uwagę na trzy kategorie radnych: popierający ciebie, twoi przeciwnicy oraz radni niepewni swojego zdania. Ta ostatnia grupa jest kluczowa.
Jeżeli jesteś ogólnie lubiany, większość niezdecydowanych będzie głosować na twoją korzyść. Jeżeli liczba twoich zwolenników jest bliska liczbie 51, to możesz zaryzykować i od razu przejść do głosowania. Jeżeli obawiasz się o wynik, możesz również negocjować z niektórymi frakcjami. Składając obietnice wyborcze, możesz przekonać niektórych radnych do głosowania na ciebie. Przed głosowaniem zapisz grę i uzyskaj wotum zaufania.
Nowe źródło paliwa, dzielnica logistyczna, stary punkt postoju
Czas rozszerzyć nasze wpływy poza Nowy Londyn. Przebij się lodołamaczami do jednego z trzech starych punktów postoju na obrzeżach mapy i wybuduj tam dzielnicę logistyczną.
Otrzymasz dostęp do zwiadowców (ekip frostlandowych) i samego Frostlandu, czyli regionu otaczającego miasto. Musisz teraz wysyłać ekipy frostlandowe na ekspedycje, aby odnaleźć stałe źródło paliwa (ropy). Aby przyspieszyć poszukiwania, warto powiększyć grono naszych zwiadowców. Zrobisz to budując kolejne dzielnice logistyczne (możesz je również rozbudować) lub zapraszając osadników odnalezionych na pustkowiach do swojego miasta.
Jedno ze stałych źródeł paliwa znajduje się w regionie Samotne Wybrzeże na zachód od Nowego Londynu.
Czarne złoto, załóż kolonię, wysyłanie ropy
Na miejscu musimy założyć kolonię. Będziesz musiał na początek zdecydować czy pozbyć się ciał dawnych osadników, czy uszanować zmarłych. Pozbycie się zwłok oznacza, że będziesz miał dostęp do większej ilości ropy.
Żeby założyć w tym miejscu osadę, najpierw musisz ją połączyć drogą z miastem. Kliknij ikonkę w prawym dolnym rogu i wytycz trasę dopinając do mapy pinezki na zakropkowanym obszarze. Im mniej punktów kontrolnych, tym mniejszy koszt i czas budowy.
Teraz wyślij kolonistów do nowej osady. Pamiętaj, że to wiąże się z przekazaniem części surowców oraz populacji głównego miasta. Do założenia kolonii potrzebne są również rdzenie. Te zdobędziesz przeszukując depozyty we Frostlandzie.
Gdy kolonia już powstanie, udaj się tam i zbuduj kilka dzielnic wydobywających ropę [6] i [7]. Pamiętaj, że w kolonii również musisz uruchomić generator i zapewnić podstawowe potrzeby dla mieszkańców osady.
Ludzi oraz zasoby możesz wysyłać pomiędzy koloniami i stolicą. Zrobisz to klikając w odpowiednią ikonkę w prawym górnym rogu. Aby zakończyć ten rozdział, wyślij 75 jednostek ropy do Nowego Londynu. Wówczas płynnie przejdziesz do rozdziału drugiego.
Wskazówki ułatwiające ukończenie rozdziału
Poniżesz znajdziesz kilka przydatnych porad, które ułatwią ci ukończenie tego etapu kampanii:
- Na początku skup się na zapewnieniu podstawowych potrzeb mieszkańców. Zbuduj dzielnice wydobywające materiały na południe od centrum, a farmy ulokuj na północy.
- Niech część dzielnic przemysłowych tworzy dobra konsumpcyjne. Dzięki temu mieszkańcy będą zadowoleni i będziesz pozyskiwać więcej ciepłowników potrzebnych do budowy nowych obiektów.
- Jeżeli będzie brakować ci ciepłowników, możesz poprosić frakcje o dodatkową zbiórkę.
- Nie buduj nowych dzielnic, jeżeli nie rozszerzyłeś tych wcześniej zbudowanych. Rozbudowa jest tańsza od tworzenia nowych dystryktów.
- Budując dzielnice wydobywcze lub farmy staraj się pokryć nimi jak najwięcej pól ze złożami, aby dzielnice były efektywniejsze.
- Postaraj się uzyskać jak najszybciej dostęp do drzewka idei. Zbuduj instytut badawczy i opracowuj nowe koncepcje. Na początek skup się na tych związanych z pozyskiwaniem węgla, jedzenia i innych surowców np. tartaki umożliwiające pozyskiwanie zamrożonego drewna.
- W powiększonych dzielnicach możesz stawiać dodatkowe budynki np. nowe technologie w kopalniach, które zwiększą ich wydajność lub wydłużą ich żywotność.
- Gdy twoje miasto będzie już rozwinięte, załóż jak najwięcej dzielnic logistycznych w starych stacjach postoju na granicy dostępnego obszaru. Dzięki temu odblokujesz Frostland i dodatkowe ekipy zwiadowców.
- We Frostlandzie znajdziesz również grupy osadników, które możesz zaprosić do miasta, ale nie rób tego pochopnie jeżeli nie posiadasz wystarczającej infrastruktury. Nadmiar populacji nie jest wskazany.
- Twoi zwiadowcy mogą również pozyskiwać pomniejsze złoża i zasoby odnajdywane w różnych regionach. Dzięki temu możesz zyskać na czasie odnajdując np. dodatkowe depozyty węgla.
- Pamiętaj o dbaniu o więcej niż jedną frakcję w Nowym Londynie, aby móc przegłosować wybrane ustawy w radzie, gdy już wybudujesz ratusz.
Następnie: Frostpunk 2 - rozdział 2: Ambicje
Spis treści: Frostpunk 2 - poradnik
Poprzednio: Frostpunk 2 - prolog, Tułacze