Google odpowiada na zarzuty użytkowników Stadii o złamaniu obietnic przedpremierowych
Dotyczących wydajności usługi w grach.
Google wydało oświadczenie, w którym odpowiada na zarzuty użytkowników, dotyczące wydajności usługi streamingowej Stadia. Producent oczekuje, że osiągi z czasem się poprawią i twierdzi, że to zadanie należy do twórców gier.
W ubiegłym tygodniu strona 9to5google oskarżyła Google o kłamstwo. Firma obiecała przed premierą, że użytkownicy uruchomią wszystkie gry w rozdzielczości 4K, jednak teraz w przypadku najważniejszych tytułów jest to właściwie niemożliwe. Producent wyjaśnia sprawę ze swojej perspektywy:
„Stadia streamuje w 4K i 60 FPS - tak dzieje się na całej drodze od gry, aż do ekranu (...) przy odpowiedniej przepustowości łącza. Deweloperzy tworzący gry na Stadię ciężko pracują, by dostarczyć najlepsze doświadczenie dla każdej produkcji. Tak jak na każdej platformie, to wymaga sięgnięcia po wiele technik, by osiągnąć najlepszą jakość” - tłumaczy Google.
„Dajemy deweloperom wolność tego, jak chcą osiągnąć najlepszą jakość obrazu i najwyższą liczbę klatek na sekundę i jesteśmy pod wrażeniem, co osiągnęli na premierę usługi. Oczekujemy, że wielu twórców może, a w większości przypadków będzie, kontynuować ulepszanie swoich gier na Stadii”.
Google twierdzi więc, że wydajność poszczególnych gier jest związana z optymalizacją zastosowaną przez deweloperów i najprawdopodobniej poprawi się z czasem.
Aktualnie Destiny 2, dla przykładu, wyświetla się w natywnym 1080p, a potem rozdzielczość jest skalowana, by poprawić jakość, ale nigdy nie osiąga 4K.
To samo tyczy się Red Dead Redemption 2, które według testów redakcji Digital Foundry renderuje się w 1080p lub 1440p, w zależności od przepustowości łącza, a potem jest skalowane do 4K na urządzeniu Chromecast Ultra. Nasi koledzy z brytyjskiej redakcji dowiedli więc, że Stadia w trybie 4K w przypadku gry Rockstara wyświetla na ekranie mniej pikseli niż PS4 Pro.
„Wygląda na to, że Stadia nie spełniła kluczowych obietnic marketingowych, a na pewno nie ich główną istotę. Obiecywano, że GPU Stadii ma moc grafiki Xbox One X i PS4 Pro, ale w przypadku RDR2 usługa osiąga zaledwie 44 procent renderowanej rozdzielczości konsoli Microsoftu, a więcej pikseli generuje nawet jednostka graficzna PS4 Pro” - tłumaczy Digital Foundry.