Gracze wolą PlayStation - były pracownik Rockstara o opóźnieniu GTA 6 na PC
Kwestie biznesowe, ale nie tylko.
Mike York - były animator ze studia Rockstar Games, pracujący m.in. przy GTA 5 oraz Red Dead Redemption 2 - podzielił się swoimi przemyśleniami na temat tego, dlaczego szósta odsłona serii najpierw pojawi się na konsolach, a dopiero w późniejszym czasie na PC. Okazuje się, że wypuszczanie gry na platformach Sony jest najbardziej dochodowe.
„Jednym z głównych powodów, jakie chcę poruszyć w temacie tego, dlaczego porty na PC pojawiają się później jest to, że dla deweloperów priorytetem jest platforma, na której gry sprzedają się najlepiej” - mówi York w filmie opublikowanym na YouTube. „Przez większość czasu PlayStation było gigantem sprzedaży. Każdy chciał PlayStation, każdy miał PlayStation, a gry na PlayStation sprzedawały się najlepiej”.
Następnie twórca wyjaśnia, że podczas jego kariery w Rockstarze, to sprzęt Sony zawsze był główną platformą, na jaką przygotowywało się gry. Dopiero w dalszej kolejności deweloperzy myśleli o wersjach na Xboxa oraz komputery. „Tworzyliśmy GTA 5 na PS3 i Xboxa, ale głównie wyciskaliśmy ostatnie soki z PS3. Było wówczas pod wieloma względami lepszym sprzętem i optymalizowaliśmy grę głównie pod tę platformę” - tłumaczy mężczyzna.
„Następnie poniekąd na bieżąco portowaliśmy wersję z PS3 na Xboxa i sprawdzaliśmy, jak to działa. W tym czasie wersja na PC cały czas istnieje w tle i jest wypadkową obu tych portów. Wersja gry na PC istnieje bez przerwy, po prostu nie jest dopracowana i stanowi podstawę dla innych wydań” - kontynuuje York. „Nie można też zapominać o tym, a jest to najważniejsza rzecz, że komputery mogą mieć różne podzespoły i twórcy muszą zoptymalizować grę z myślą o najróżniejszych konfiguracjach”.
Jednocześnie deweloper zauważa, że wersja PC zawsze ma pewną przewagę nad wydaniami konsolowymi. Komputery zwykle przewyższają mocą konsole, dlatego deweloperzy mogą skorzystać z tego usprawnienia, żeby rozbudować grę o dodatkowe elementy, np. dodać nowe efekty cząsteczkowe, zwiększyć liczbę NPC w konkretnych scenach, albo poprawić jakość roślinności.