GRID - wszystkie samochody i trasy: przewodnik po grze
Zawartość gry: auta i tory.
Witamy w szybkim przewodniku po GRID. W tym miejscu przedstawimy wam wszystkie samochody dostępne w grze, włączając w to podział na klasy i grupy. GRID to najnowsza część popularnej serii gier wyścigowych wyprodukowana przez Codemasters.
Mnogość dostępnych klas aut oraz wielu wariantów torów pozwala na stworzenie naprawdę wyjątkowych wyścigów, w których mierzymy się nie tylko ze sztuczną inteligencją, ale także innymi graczami za pośrednictwem rozgrywki sieciowej.
Przeczytaj także nasz werdykt - GRID - Recenzja.
To właśnie zabawa w sieci gwarantuje największe emocje, dlatego zachęcamy do bliższego zapoznania się z zawartością gry GRID.
Samochody w GRID - grupa Touring Cars
Jedną z pierwszych kategorii pojazdów dostępnych w grze jest Touring Cars. W imprezach tego typu mamy do czynienia z samochodami spotykanymi na ulicach, ale oczywiście w znacząco zmodyfikowanych wersjach. Oto auta dostępne w ramach klasy TC-2.
- Subaru WRX STI TC-2
- Ford Focus TC-2
- Volkswagen Golf GTI TCR
- Audi RS 3 LMS
Wszystkie z aut są dość podobne w prowadzeniu. My polecamy jednak postawienie na Subaru lub dozbieranie do najdroższego z tej grupy Audi. Kolejną klasą w ramach Touring Cars jest Super Tourers. To auta stosunkowo mocne i zdecydowanie trudniejsze w opanowaniu. Kosztują też sporo, ale gwarantują mnóstwo frajdy z jazdy.
- Ford Falcon FG-X Supercar
- Holden ZB Commodore Supercar
- Chevrolet Camaro Super Tourer
Wszystkie z wymienionych aut dysponują napędem na tylną oś, podobnie jak większość należących do klasy TC-1 Specials. Tylko pierwsze z nich, BMW, posiada napęd na wszystkie koła. Jest też najłatwiejsze w opanowaniu, ale największe emocje gwarantuje Porsche. Jest jednak przy tym najdroższe z całej trójki.
- BMW M1 Turbo Group 5
- Ford Capri Turbo Group 5
- Porsche 935/78 Group 5 „Moby Dick”
Grupa Stock Cars
Tym razem coś dla fanów przede wszystkim amerykańskiej motoryzacji i samochodów z wielkimi silnikami. Przechodzimy do klasy Muscle, w której znajdziemy sześć interesujących aut. Są to też jedne z najtańszych samochodów w grze, co nie oznacza, że nie zagwarantują emocji na torze.
- Dodge Challenger SRT Modified
- Chevrolet Camaro Z28 Modified
- Pontiac Firebird Modified
- Plymouth 'Cuda AAR Modified
- Ford Mustang Mach 1 Modified
- Chevrolet Camaro SSX Concept
Dobierając auto z tego segmentu warto kierować się jego wagą. Auta typu muscle są zwykle bardzo ciężkie, ale czasami warto postawić na konstrukcję lżejszą, nawet gdy posiada mniejszą moc. Podobnego problemu nie będziemy posiadać w klasie Pro Trucks, gdzie występuje tylko jedna konstrukcja.
- Dumont Type 37
To zresztą nie jedyna klasa, gdzie występują wyjątkowo szalone konstrukcje. Ostatni pojazd należący do grupy Stock Cars znajduje się w klasie Oval Stocks. Znajduje się tam fikcyjne auto inspirowane rozwiązaniami znanymi z zawodów typu NASCAR.
- Jupiter San Marino Oval Stock
Kategoria Tuner
Z Ameryki przenosimy się do dalekowschodniej Japonii, gdzie odnajdujemy pięć perełek w ramach klasy Modified. Wszystkie z wymienionych aut są bardzo tanie, ale z racji na tylny napęd, gwarantują świetną zabawę na torach - zwłaszcza tych najbardziej krętych. Najłatwiejszy do opanowania jest jednak ostatni z wymienionych, czyli BRZ ze stajni Subaru. Możemy go spotkać także na ulicach, choć częściej pod postacią bliźniaczego modelu Toyoty, czyli GT86.
- Honda S2000 Modified
- Datsun 240Z (S30) Modified
- Nissan Skyline 2000GT-R (KPGC10) Modified
- Nissan 300ZX (Z32) Modified
- Subaru BRZ Modified
Pozostajemy w Japonii, gdzie zgłębiamy kolejną klasę, tym razem o nazwie Super Modified. Niektóre z tych aut, oczywiście bez sportowych modyfikacji, możemy również oglądać na naszych ulicach. Nie dajmy się jednak zwieść pozorom - to naprawdę potężne maszyny, których opanowanie może chwilę potrwać, zwłaszcza w przypadku tylnonapędowej Mazdy.
- Honda Civic FD2
- Mazda RX-7 Panspeed
- Auto Gallery Nissan Skyline GT-R (R32)
- Subaru Impreza WRX Tomei Cusco
- Mitsubishi Lancer Evolution VI Time Attack
Największe emocje, jeśli chodzi o grupę Tuner, czekają nas za to w ramach klasy World Time Attack. Mamy tu do czynienia z pięcioma „potworami” o wysokiej mocy, a także relatywnie niskiej mocy. To zabójcze kombo sprawia, że prowadzenie niżej wymienionych aut może okazać się wyzwaniem nawet dla najbardziej doświadczonych kierowców.
- Mitsubishi Lancer Evolution IX Time Attack
- MCA Hammerhead Nissan Silvia (S13)
- Nissan Silvia Time Attack Spec (S15)
- Honda CRX MightyMouse
- Audi R8 1:1
Grupa GT
Pierwszą klasą w ramach grupy Grand Tourer - bo tak właśnie rozwijany jest skrót GT - to GT Group 2. Auta te już w wersjach cywilnych mogą pochwalić się dużymi osiągami, ale tym razem mamy do czynienia z wersjami sportowymi, do użytku na zamkniętych torach. W zasadzie każdy wybór spośród niżej wymienionej piątki będzie świetny. Ceny tych samochodów są zresztą bardzo podobne.
- Ford Mustang GT4
- Nissan 350Z (Z33) Gr.2
- Chevrolet Camaro GT4.R
- Aston Martin Vantage GT4
- Porsche 911 GT4 (997)
Jeśli interesujesz się motorsportem, nie powinien zaskoczyć cię fakt, że drugą klasą w ramach kategorii GT jest GT Group 1, czyli po prostu Grupa 1. Dostępne samochody są nieziemsko szybkie, ale zanim zarobisz na którykolwiek z nich, czeka cię sporo odkładania. Niemal każdy z nich kosztuje bowiem ponad 200 tysięcy wewnętrznej waluty gry.
Podobnie jak w przypadku Grupy 2, tak i tutaj mamy do czynienia z autami produkowanymi w różnych zakątkach świata: Anglii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech czy we Włoszech. Wszystkie wymienione poniżej modele posiadają tylko napęd na tylną oś.
- Aston Martin Vantage GTE
- Chevrolet Corvette C7.R
- SRT Viper GTS-R
- Ford GT GTE
- Porsche 911 RSR
- Ferrari 488 GTE
Ostatnią klasą jest Prototype. Jak sama nazwa wskazuje, są to samochody, których nie spotkasz w cywilnej wersji. Wybór nie jest zbyt duży, ale zanim zdecydujesz się na któryś z dwóch aut, musisz uzbierać ponad milion gridowej waluty. Wydatek jest jednak tego warty - przypływ adrenaliny za kierownicą jednego z tych monstrów gwarantowany!
- Acura DPi
- Cadillac Dpi-V.R
Kategoria Invitational
Jest to odrębna grupa, w której znajdują się samochody z imprez specjalnych. Jeśli bawisz się w trybie kariery GRID, stosowne wyścigi są przedstawione na samym dole drzewka imprez. Aby otrzymać do niektórych z nich dostęp, musisz spełnić określone warunki. Znajduje się tu wiele zróżnicowanych maszyn. Pierwszą z nich jest „mały, ale wariat”, czyli Mini w ramach klasy Classic Mini Cup - nie dajcie się zwieźć pozorom, jest to naprawdę ciekawie prowadzące się auto.
- Mini Miglia Challenge
Kolejną klasą jest Classic Touring Car - tym razem mamy w czym wybierać. Dostępne są tu bowiem cztery samochody, a każdy z nich jest do kupienia za około 50 tysięcy gridowej waluty.
- Ford Sierra RS500 Cosworth
- Alfa Romeo 155 TS
- Volvo 850 Estate Touring Car
- BMW M3 Touring Car
Również cztery auta znajdziemy w ramach klasy Classic GT. To prawdziwy powrót do przeszłości, gdzie auta cechowały się niesamowitymi osiągami i posiadały duży pierwiastek szaleństwa. Wystarczy tu bowiem wspomnieć choćby o Lancii Stratos, otwierającej poniższą listę.
- Lancia Stratos
- Alpine A110 1800 Group 4
- Porsche 911 Carrera RSR 3.0
- Ferrari 365 GTB4 Competizione
W ramach aut dostępnych w imprezach specjalnych znajdziemy też te przypisane do następujących imprez: Classic Ferrari Cup, Ferrari Cup, F1000, Heritage Super Tourers, Historic GT, Group 7 Specials i Renault R26. Wśród wszystkich wyszczególnionych klas znajdziesz takie pojazdy:
- Ferrari 512 BB LM
- Ferrari F430 Challenge
- Jedi F1000 - SPEC
- Ford Sierra RS500 Cosworth Group A
- Nissan Skyline GT-R Group A (R32)
- Ford GT40
- Ferrari 330 P4
- Porsche 917/30
- McLaren M8D
- Renault R26
Wszystkie trasy w GRID
GRID oferuje aż 13 lokacji, w których możemy się ścigać. W większości przypadków są to tory zamknięte - czasami w warunkach miejskich, innym razem wirtualne odpowiedniki najbardziej znanych na świecie miejsc, gdzie cały czas trwają imprezy motorsportowe różnego typu. Znalazło się też miejsce dla kilku tras z punktu A do B, bez okrążeń.
Poniżej prezentujemy spis wszystkich tras dostępnych w GRID. W nawiasach obok nazw lokacji znajduje się liczba odpowiadająca wariantom danego toru. Czasami jest to po prostu inna część trasy, innym razem na przykład odwrócona wersja standardowego toru. Łącznie mamy więc do dyspozycji aż 81 wariantów tras.
- Barcelona (7)
- Brands Hatch (4)
- Crescent Valley (5)
- Havana (7)
- Indianapolis (8)
- Okutama GP (4)
- Okutama Sprint (6)
- San Francisco (6)
- Sepang International Circuit (6)
- Shanghai (6)
- Silverstone Circuit (8)
- Sydney Motorsport Park (8)
- Zhejiang Circuit (6)
Trasy w Barcelonie powinny być już dobrze znane miłośnikom serii. Katalońskie miasto pojawiało się już choćby w odsłonie Autosport. Gra debiutowała pięć lat temu, ale tory nie zmieniły się aż tak - wciąż charakteryzują je całkiem długie proste i sporo ciasnych zakrętów, stanowiących wyzwanie przy wyprzedzaniu.
Miłośnicy sportów z autami w roli głównej, a także gracze, z pewnością dobrze kojarzą brytyjki Brands Hatch. To bardzo szybki, pozornie prosty tor z dwoma wariantami: krótszym (2 km) i dłuższym (4 km) - oba występują w grze w dwóch wariantach, każdorazowo proponując inny kierunek jazdy.
Z kolei Crescent Valley to trasy wymyślone na potrzeby gry. Są tu warianty szybkie jak i nieco bardziej techniczne, każde o stosunkowo szerokim poboczu, na które łatwo wypaść. Wielbiciele NASCAR znajdą tu także coś dla siebie - trasę w wariancie Oval Circuit. Nie jest to jednak typowy owal.
Kubańskie trasy Havany to zamknięte, miejskie i momentami bardzo ciasne tory w stylu Barcelony. Bardzo wymagające zakręty Havany charakteryzują się także bandami na całej długości. Łatwo więc tu o kontakt nie tylko z przeciwnikami, ale właśnie elementami otoczenia.
Indianapolis to nie tylko popularny, owalny tor, znany choćby z zawodów NASCAR. To jeden z największych obiektów tego typu, a w GRID posiada także wersje nieowalne. Charakteryzują się szerokimi poboczami w niektórych miejscach, gdzie łatwo wypaść poza trasę. Oprócz tego to bardzo szybkie, a jednocześnie techniczne tory.
Następnie odwiedzamy Japonię, a konkretnie malownicze trasy Okutama w wersji GP i Sprint. Pierwsze z nich to szybkie i zamknięte tory, które częściowo korzystają z fragmentów tras w stylu Sprint. Pobocza są dość wąskie lub nie ma ich wcale, a niektóre warianty torów są jednymi z najtrudniejszych w całej grze.
Tęskniliście za Stanami? W takim razie koniecznie wybierzcie się do kalifornijskiego San Francisco, gdzie nie będziesz miał okazji na podziwianie piaszczystych plaż, ale raczej drapaczy chmur. Tory tu są charakterem bardzo zbliżone do tych znanych z Barcelony i Havany.
Sepang International Circuit to prawdziwy malezyjski tor, który jest także jednym z najnowszych obiektów. Został bowiem oddany do użytku w 1999 roku. Dalekowschodni tor jest dość szybki, a przy tym posiada mnóstwo pułapek z piasku na szerokich poboczach. Pełna pętla ma długość pięciu i pół kilometra.
Pozostajemy w azjatyckim klimacie. Szanghaj oferuje najciekawsze doznania wizualne w całej grze. Polecamy tu jazdę zwłaszcza nocą i w desczu, a to ze względu na wszędobylskie neony. Trasa jest bardzo techniczna i oferuje wiele ciekawych utrudnień, jak choćby szykany w ciasnym tunelu.
Kolejną prawdziwą lokacją jest Silverstone Circuit, dobrze znane przede wszystkim wielbicielom Formuły 1. Brytyjski tor jest znany w kilku wariantach, które oczywiście przedstawiono w GRID. To bardzo szybki tor, a ze względu na dużą szerokość, łatwo jest tu wypaść za pobocze.
Tym razem czas na wycieczkę do Australii. Właśnie tam, w 1990 roku powstał Sydney Motorsport Park - bardzo szybki i o otwartej strukturze tor. Wypaść z niego jest tym łatwiej, że szerokość trasy w tym przypadku jest niewielka, co stanowi także wyzwanie przy wyprzedzaniu, zwłaszcza dużymi autami.
Ostatnim, bardzo szybkim i technicznym torem, jest chiński Zhejiang Circuit. Obiekt został otwarty zaledwie trzy lata temu i choć posiada wiele prostych ułatwiających wyprzedzanie, tak przede wszystkim czyha na zuchwałych - ciasne i wąskie zakręty gwarantują, że jest tu co robić.