Skip to main content

Gry na wyłączność PlayStation na celowniku amerykańskiego kongresu

Rynek mogą czekać ogromne zmiany.

Członkowie amerykańskiego Kongresu naciskają na administrację Joe Bidena, aby podjęła działania w sprawie konkurencji między konsolami Xbox i PlayStation na Japońskim rynku. Politycy twierdzą, że praktyki stosowane przez Sony naruszają umowy handlowe między Japonią a USA.

- Powiedziano mi, że Sony kontroluje monopol 98% rynku gier wysokiej klasy, a rząd Japonii pozwolił Sony na rażące antykonkurencyjne zachowanie poprzez przyzwalanie na umowy o wyłączność i płatności dla wydawców gier - powiedziała senator Maria Cantwell podczas przesłuchania w Senackiej Komisji Finansów.

Jak donosi portal Axios, kilku senatorów zarzuca japońskiemu rządowi, że nie kontroluje Sony, przez co przyzwala na stosowanie praktyk takich, jak kupywanie przez producenta PlayStation wyłączności oraz czasowej wyłączności na głośne tytuły pokroju Final Fantasy 16 czy remake Silent Hill 2. Zdaniem polityków stanowi to poważny cios dla amerykańskich firm takich jak Microsoft, które nie są w stanie uczciwie konkurować o klientów w Japonii.

Cantwell zarzuca też potencjalne naruszenie artykułu 8. amerykańsko-japońskiej umowy o handlu cyfrowym z 2019 r, który wzywa oba kraje do „niedyskryminacyjnego traktowania produktów cyfrowych”, czyli między innymi gier. Sam Microsoft jest zdania, że japoński urząd antymonopolowy powinien zająć się Sony oraz przeprowadzić dochodzenie. Przedstawiciele Sony dotąd nie ustosunkowali się do zarzutów.

Warto zaznaczyć, że senator Maria Cantwell w ciągu ostatnich 30 lat otrzymała od Microsoftu finansowanie w łącznej wysokości 526 943 dolarów (stan na 31 grudnia 2022 roku), czyli około 17,5 tys. dolarów rocznie i jest jedną z 98 lobbystów reprezentujących firmę z Redmond w amerykańskim Kongresie. Dla porównania Sony finansuje 13 lobbystów.

Jeżeli za namową amerykańskich senatorów dojdzie do wymuszenia na rządzie Japonii interwencji lub dochodzenia w sprawie praktyk stosowanych przez Sony, krajobraz na globalnym rynku gier może zmienić się nie do poznania. Niewykluczone, że w przyszłości tytuły na wyłączność - przynajmniej te od firm zewnętrznych niezwiązanych z producentami konsol - staną się reliktami przeszłości.


Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?

Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.

Pobierz darmowy fragment i zamów książkę „Legendy gier wideo” w przedsprzedaży »

Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.

Dowiedz się więcej teraz »

Zobacz także