GT Sport na PS4 Pro: 4K imponuje, ale co z ekranami 1080p?
AKTUALIZACJA: O 8x MSAA.
Aktualizacja: Sony skontaktowało się z nami, by wskazać kilka dodatkowych opcji, jakie Gran Turismo Sport oferuje posiadaczom PS4 Pro w 1080p. Mowa głównie o znacznie poprawionej płynności działania podczas rozgrywki i rezygnacji z blokady 30 FPS w przerywnikach, o czym wspominaliśmy już poniżej. Usprawniono także wygładzanie krawędzi, wprowadzając 8x MSAA.
To zmienia postać rzeczy, ponieważ 1080p z 8x MSAA powinno być fascynującym punktem do porównań z szachownicowym 1800p przeskalowanym do rozdzielczości full HD. Oprawa powinna być ostrzejsza. Polyphony zrobiło coś podobnego już wcześniej, z poprawionym MSAA w trybie 720p w Gran Turismo 5.
Wypada przeprosić, ponieważ dalsza analiza materiałów rzeczywiście wskazuje różnicę, nawet jeśli pokrycie MSAA jest dość nierówne i ogólnie raczej subtelne. Deweloperzy zapewnili dwa pierwsze screeny z poniższego zestawienia (zaraz nad filmem), reszta pochodzi od nas.
***
Oryginalny artykuł: Trzy lata po starcie generacji, studio Polyphony Digital jest już niemal gotowe na wydanie swojego pierwszego tytułu na PS4 - Gran Turismo Sport. W ubiegłym tygodniu spędziliśmy sporo czasu z wersją beta i możemy potwierdzić spory skok audiowizualny w porównaniu z PlayStation 3: chwilami radykalne odświeżenie tekstur, detali, oświetlenia i akustyki silników. Szersza analiza po premierze, a obecnie możemy rzucić okiem na wersję PlayStation 4 Pro.
Twórca serii - Kazunori Yamauchi - już w marcu określił listę funkcji na mocniejsze urządzenie: rozdzielczość 1800p przy użyciu szachownicowego skalowania czy renderowanie HDR w standardzie bt.2020, pozwalające po raz pierwszy uzyskać między innymi prawdziwą czerwień Ferrari.
Jeśli mowa o HDR, to wsparcie tego standardu w GT Sport jest godne naśladowania, z obsługą telewizorów do 10 tysięcy nitów jasności - więc także tych, których jeszcze nie ma na rynku. W wersji beta jest też suwak do określenie jasności HDR, a efekty są świetne nawet na tańszych odbiornikach.
Nasze własne obliczenia potwierdzają 1800p oraz skalowanie szachownicowe. Nie jest to więc natywne 4K, lecz - jak pokazuje poniższy materiał wideo - ogólne efekty są świetne i oprawa na pewno wygląda lepiej niż w 1080p. To kolejny przykład na to, jak sprytne renderowanie pozwala PS4 Pro uzyskiwać rezultaty powyżej możliwości samej specyfikacji konsoli. Szczerze mówiąc, dobrze widzieć dobre wsparcie Pro, podczas gdy wiele innych tytułów ogranicza się do 1440p czy nie oferuje nic, jak - ostatnio - Prey czy polskie Shadow Warrior 2.
Yamauchi nie mówił jednak o tym, co Gran Turismo Sport zaoferuje graczom zostającym przy telewizorach 1080p - mamy dobre i złe wieści. Zaczynając od tych drugich, nie możemy niestety liczyć na skalowanie w dół. Zestawienie gry w 1080p na PS4 Pro i standardowym PlayStation 4 nie ujawnia absolutnie żadnych różnic w grafice. To rozczarowanie, skoro mocniejsza konsola może przecież bez żadnych przeszkód generować większą liczbę pikseli.
Można to bardzo łatwo udowodnić. Jeśli posiadamy ekran ultra HD, wystarczy włączyć obraz 4K, po czym w opcjach telewizora wybrać 1080p i cieszyć się sprawnym skalowaniem w dół. Jeśli jednak mamy tylko ekran 1080p, nie możemy wybrać sygnału 4K jeśli nie posiadamy bardzo drogiej przystawki, w rodzaju HDFury Linker. Dlatego to właśnie deweloperzy powinni zadbać o odpowiednie opcje w grze.
Przechodząc do dobrych wieści, dodatkowa moc obliczeniowa Pro znajduje zastosowanie w 1080p. PS4 Pro w niższej rozdzielczości lepiej trzyma się celu na poziomie 60 klatek na sekundę, podczas gdy w 4K zdarzają się spadki w okolice 40-kilku FPS, szczególnie w scenach z dużą liczbą samochodów na ekranie. Warto wspomnieć, że to nadal beta, lecz obecnie Pro w niższej rozdzielczości usprawnia sterowanie, a wahania poniżej 60 FPS są rzadkie i najczęściej niezauważalne.
Pewną mile widzianą innowacją jest także podniesienie płynności powtórek do 60 klatek na sekundę w wersji PS4 Pro. Od czasu przejścia na PlayStation 3 twórcy zdecydowali się na 30 FPS w tym elemencie, lecz teraz odblokowano pełną wartość. Spadki ponownie pojawiają się przy dużym zagęszczeniu oponentów, więc ogólna wydajność jest podobna do rozgrywki na standardowym PS4.
Powrót do powtórek w 60 klatkach na sekundę jest miły, podobnie jak wyeliminowanie problemów z wydajnością ze standardowego PS4. Mieliśmy jednak nadzieję, że Polyphony wykorzysta moc nowej konsoli do uzyskania absolutnie stabilnego 1080p60, jak w serii Forza Motorsport - także na podstawowym modelu. Obecnie możemy zbliżyć się do takiej wartości, ale tylko na Pro.
Pozostaje także pytanie, dlaczego twórcy uznali, że posiadacze telewizorów 4K automatycznie nie będą zainteresowani takim trybem wyższej wydajności. Obecnie muszą ustawić 1080p w menu, następnie włączyć grę i zresetować telewizor do 4K, by wyeliminować dodatkowe opóźnienia. W wersji beta była to jedyna droga do uzyskania wyższej wydajności na sprzęcie ultra HD. A wystarczyłaby prosta opcja w menu.
Choć należy przyznać, że tryb 4K to nadal poprawa wydajności względem Gran Turismo z poprzedniej generacji. Nie jest idealnie, ale efekty nadal imponują, przynajmniej w oparciu o ograniczone treści w wersji beta. Biorąc to pod uwagę, brak opcji skalowania w dół dla posiadaczy ekranów 1080p jest rozczarowaniem i nadal zastanawiamy się, dlaczego deweloperzy zapominają o tak podstawowych funkcjach. Mamy nadzieję, że Microsoft wyciągnie z tego wnioski w Project Scorpio.
Podsumowując, posiadacze PS4 Pro - bez względu na rozmiar telewizora - otrzymują wrażenia poprawione względem standardowego PlayStation 4. W sieci nie brakuje komentarzy mówiących o tym, że oprawa nie różni się zbytnio od Gran Turismo 6, ale wróciliśmy do GT6 i możemy potwierdzać, że usprawnień jest sporo. Beta wypada imponująco i nie możemy doczekać się pełnej wersji.