GTA 3 mogło być exclusivem Xboxa, ale Microsoft nie wierzył w Rockstar
Firma zrezygnowała z projektu.
GTA 3 ukazało się jako tytuł na czasową wyłączność PS2 i odniosło duży sukces. Gra mogła być jednak exclusivem pierwszego Xboxa, ale Microsoft nie pokładał wiary w Rockstar Games.
Kevin Bachus, który niegdyś odpowiadał w firmie za kontakt z partnerami zewnętrznymi, w udostępnionym niedawno serialu dokumentalnym o konsolach koncernu wspomina, że w 2001 roku z korporacją skontaktował się „mały wydawca" w sprawie odświeżenia serii dwuwymiarowych gier z PC. Chodziło właśnie o GTA.
Jak tłumaczy Drew Angeloff, który wówczas był członkiem Xbox Advanced Technology Group, grupa kierowników oceniających projekty proponowane przez deweloperów uznała, że produkcji nie uda się przenieść w 3D.
- Uważali, że była nadmiernie skomplikowana, nie rozumieli interfejsu użytkownika, myśleli, że bazuje na grze, która nie odniosła sukcesu. Ku mojemu zaskoczeniu, projekt został odrzucony - dodaje Bachus.
Menedżer z żalem wspomina, że GTA 3 trafiło na PS2 jako czasowy exclusive konsoli i rozeszło się łącznie w 14,5 miliona egzemplarzy. Podkreśla, że tytuł był najlepiej sprzedającą się grą 2001 roku i podobny sukces odniósłby w roku kolejnym, gdyby nie pojawienie się Vice City.
To nie pierwszy raz, kiedy słyszymy o przypadku Grand Theft Auto 3. Historię odrzucenia projektu przez Microsoft przedstawiono między innymi w wydanej w 2006 roku książce The Xbox 360 Unloaked.