Skip to main content

Historia najpopularniejszego filmu o grze w serwisie YouTube

120 milionów wyświetleń, które nie odmieniły życia młodego programisty.

Najczęściej oglądany film wideo o grach w serwisie YouTube nie ma nic wspólnego z Minecraftem, nie został przygotowany przez krzyczącego PewDiePie i nie jest trailerem League of Legends. Nie jest to też efektowna produkcja z efektami specjalnymi, przygotowana przez wielkiego wydawcę.

Najczęściej oglądany film wideo o grach w serwisie YouTube to ujęcia z rozgrywki w tytule, o którym pewnie nigdy nie słyszeliście, a wykonany został przez hobbystę z West Yorkshire w Anglii.

Klip nazywa się „Cars 2 HD Gameplay Compilation” i został obejrzany już ponad 119 milionów razy.

Zobacz na YouTube

Dominic Sheard to 30-letni programista z Mirfield w West Yorkshire. Za dnia pracuje w firmie zajmującej się produkcją kawy i herbaty, tworząc raporty za pomocą biznesowych narzędzi. Wieczorami i w weekendy prowadzi hobbystyczny serwis DarkZero.co.uk, recenzując gry pokroju Samurai Warriors Chronicles 3, Wiedźmina 3 i Cars 2.

Aby wesprzeć premierę filmu „Cars 2” („Auta 2”), oddział firmy Disney odpowiedzialny za elektroniczną rozrywkę przysłał do właściciela DarkZero grę na licencji tej produkcji, przygotowaną przez Avalanche Software - w wersji X360, do recenzji. Dominic uznał, że to idealny moment na przetestowanie kupionej niedawno karty do zgrywania wideo i zabrał się do pracy.

Plan był prosty: rejestracja otwierającego przerywnika, kilku wyścigów i złączenie ich w około 20-minutowy materiał, wspierający tekstową recenzję.

- Pomyślałem: niech ludzie zobaczą projekty tras, broni i pojazdy - wspomina. - Wybrałem kilka samochodów i przejechałem parę wyścigów, a potem wszystko połączyłem i opublikowałem.

Osoby regularnie publikujące filmy w serwisie YouTube przyznają, że tytuł filmu jest tak samo ważny, jak jego zawartość. Przykuwająca uwagę nazwa zainteresuje widzów, ale odpowiednio „zoptymalizowany” pod kątem wyszukiwarki ciąg wyrazów będzie procentował jeszcze przez długie lata.

Dominic postawił na podejście „napisz to, co widzisz” w swoim filmie z Cars 2, stawiając ostatecznie na „Cars 2 HD Gameplay Compilation” („Cars 2 kompilacja rozgrywki”). Nie ma tu niepotrzebnych dodatków czy zaawansowanej edycji: Cars 2 HD Gameplay Compilation oferuje dokładnie to, co widać w tytule.

- Co to takiego? Cóż, to materiał z gry Cars 2. Jest w 720p, więc dodałem HD. To rozgrywka. No i jest to zbiór różnych kawałków. Zatem to kompilacja rozgrywki - wyjaśnia.

Wideo opublikowano na kanale DarkZeroTV w dniu 7 sierpnia 2011 roku. Niemal cztery lata później, licznik wskazuje niemal 120 milionów wyświetleń.

Na samym początku Dominic nie przyglądał się bliżej popularności filmu. Dopiero później, gdy zaczął publikować kolejne materiały w DarkZeroTV, zauważył, że Cars 2 HD Gameplay Compilation ma rosnącą liczbę widzów. Kilka tygodni później było to już kilka milionów. Działo się coś niespodziewanego.

W tym okresie Dominic studiował programowanie gier na uniwersytecie w Huddersfield. Razem ze znajomymi śmiał się z rosnącej popularności filmu.

- 24 miliony. Cóż, całkiem nieźle, całkiem fajnie. Wracam po kilku tygodniach i widzę już 31 milionów. Co się dzieje? Odświeżanie strony z filmem stało się swego rodzaju żartem. Co jakiś czas sprawdzaliśmy licznik wyświetleń, który stale rósł i rósł.

Ale dopiero w połowie 2012 roku wideo zanotowało wielki skok, osiągając ponad 200 tysięcy widzów dziennie. Później był kwiecień 2013 roku, gdy także dotarło do poziomu 200 tysięcy dziennie.

- Pamiętam moment dobijania do 90 milionów, gdy myślałem, że przebiję Angry Birds - wspomina Dominic. - W tym czasie Angry Birds miało około 104-105 milionów i liczyłem w głowie, że potrzeba jakichś czterech, pięciu miesięcy na pobicie tego wyniku. W końcu się stało i napisałem na Twitterze, że dzięki rozgrywce z Cars 2 udało mi się osiągnąć więcej wyświetleń niż Angry Birds, z czego uśmiało się kilka osób.

Cars 2 HD Gameplay Compilation stało się tak popularne, że znalazło naśladowców. Wyszukiwarka YouTube zwraca ponad 15 tysięcy wyników po wpisaniu frazy z tytułem filmu. Niektóre „klony” mają setki tysięcy wyświetleń, nawet jeśli nie mają nic wspólnego z Cars 2. Niektóre osoby pobrały po prostu materiał Dominica i reklamują go na własnych kanałach. Jeden z fanów Shenmue pojawia się nawet w komentarz pod oryginałem, prosząc o wsparcie Kickstartera na rzecz Shenmue 3.

Sytuacja dotyczy nie tylko YouTube. Wpisanie „Cars 2 HD Gameplay Compilation” w Google na szczycie listy wyników zwraca między innymi link do strony PintGames.com, pełną reklam i małych gier w technologii Flash. Internet zwrócił uwagę na pracę Dominica, ale sam zainteresowany nie może zbyt wiele na to poradzić.

„Wydałem zarobione pieniądze, by kupić kilka gier. Byłoby miło, gdyby dało się z tego żyć, ale jest tego za mało”

Dominic Sheard

Część graczy zauważyła film dopiero po tym, jak jeden użytkowników serwisu Reddit opublikował listę najpopularniejszych filmów o grach w YouTube, co szeroko komentowano w mediach. Inżynier Max „minimaxir” Woolf z San Francisco z ciekawości skorzystał z API serwisu. Wideo Dominica było pierwsze, przed trailerem Minecrafta i kilkoma zwiastunami Angry Birds.

Lista Maxa Woolfa

Temat na Reddicie pełen jest zdziwionych komentarzy, szukających przyczyn fenomenu materiału z Cars 2. „Nie mam żadnego wyjaśnienia” - napisał Woolf. „Z tego, co widzę na bazie codziennych statyk, film w pewnym momencie stał się bardzo popularny i od tego czasu z tego korzysta.”

Podobnie jest pod samym filmem. Cars 2 HD Gameplay Compilation ma ponad 56 tysięcy „polubień” i 44 tysiące „kciuków w dół” oraz trzy tysiące komentarzy. Większość z nich to typowy dla YouTube spam i bezsens. Niektórzy zarzucają DarkZeroTV stosowanie botów do sztucznego podbijania wyniku - Dominic zaprzecza. Ale wielu zadaje sobie to samo pytanie: skąd tyle wyświetleń?

- Nikt nie mógł uwierzyć, że taki prosty materiał osiąga takie wyniki - mówi autor. - Nie było żadnego wyjaśnienia.

Dominic ma kilka teorii. Jedna z nich to sam tytuł, gwarantujący miliony odsłon od dzieci wpisujących „Cars 2” w YouTube.

Kolejne miliony pochodzą z wbudowanego systemu rekomendacji, sugerującego obejrzenie Cars 2. Jest też mały procent widzów z zewnętrznych stron - około 2,3 proc. całości. Na szczycie linkujących serwisów jest rosyjska wyszukiwarka Yandex.ru. Co ciekawe, ponad 19 tysięcy pochodzi ze strony Wargaming.net, twórców World of Tanks.

Jak można się spodziewać, przeważają widzowie ze Stanów Zjednoczonych (niemal 14 milionów). Dalej jest Turcja (6,8 mln), Rosja, Brazylia, Francja, Meksyk, Wielka Brytania i tak dalej. Nie brakuje Niemiec, Argentyny, Japonii, Włoch i Arabii Saudyjskiej.

Popularność filmu w YouTube napędza jeszcze więcej popularności w innych miejscach. Wraz z upływem czasu film Dominica zyskiwał na znaczeniu w wynikach wyszukiwania dla określonych wyrażeń. Po wpisaniu „Cars 2”, film Cars 2 HD Gameplay Compilation jest czwarty na liście. Dzieci wracają do domów po obejrzeniu nowej części serii w kinie czy na DVD i ruszają do sieci, szukać kolejnych materiałów.

Autor klipu nieświadomie opanował tajniki SEO w YouTube do perfekcji, ale jest też jeszcze inne, bardziej pospolite wyjaśnienie fenomenu.

- Przeglądałem komentarze i zauważyłem, że ktoś wspomniał o włączeniu dzieciom tego filmu przy śniadaniu, by siedziały grzecznie przy stole - mówi.

A przyznać trzeba, że film „Cars 2” cieszy się sporą popularnością, jako przedstawiciel jednej z największych licencji rozrywkowych na świecie. Bazujące na „Autach” atrakcje otwarto w parkach rozgrywki już w 2007 roku. New York Daily News szacuje, że sprzedaż gadżetów na dwa tygodnie przed premierą tego filmu wyniosła 600 milionów dolarów. Już w 2006 roku seria Cars warta była miliard dolarów. Dwa filmy zarobiły łącznie miliard w kinach na całym świecie.

Jest więc całkiem sporo dzieci - a przynajmniej było, w latach 2012/2013 - poszukujących filmów związanych z Cars. Tego samego szukają więc ich rodzice. Wystarczy włączyć rozgrywkę z gry Cars 2, by odnieść wrażenie, że mamy do czynienia z filmem, ze względu na jakość wstępnego przerywnika filmowego i podłożonych głosów. „To musi być film” - myśli sobie rodzic, więc tablet wędruje w ręce pociechy.

Poprzez umieszczenie otwierającego przerywnika na samym początku materiału, Dominic „oszukał” w ten sposób miliony rodziców na całym świecie. Większość osób nie będzie oglądało filmu na tyle długo, by przejść do wyścigów w stylu Mario Kart - tablet jest już w rękach dziecka, w domu nagle zapanowała cisza i spokój. Sukces.

- Robiłem to samo, gdy byłem młodszy - mówi autor. - To samo mój brat. W kółko oglądałem te same, ulubione kreskówki. Nigdy mi się to nie nudziło.

- Ludzie klikają i zastanawiają się, czy to animowany film. Na to wygląda: ktoś rozmawia, jest akcja, całość wygląda dobrze.

- Cars 2 nie jest najlepszą grą w historii. Nie ma tu zakresu możliwości, jaki widać na filmach z Minecrafta. To na dobrą sprawę klon Mario Kart.

Wyszukiwanie „Cars 2” pokazuje film Dominica na szczycie listy

Żyjemy w świecie, w którym ludzie zarabiają miliony na nagrywaniu filmów na YouTube. Najpopularniejszy Youtuber na świecie - Felix „PewDiePie” Kjellberg - tworzy filmy z rozgrywki (choć jego najpopularniejszy film - „A Funny Montage”, czyli „Zabawny montaż” ma 67,9 mln wyświetleń). W przypadku odpowiedniego podejścia, kanał w tym serwisie może być źródłem pokaźnych dochodów. Reklamy w YouTube to czysty zysk. Reklamy w popularnych filmach to jeszcze więcej pieniędzy.

Można więc oczekiwać, że Cars 2 HD Gameplay Compilation z niemal 120 milionami widzów w cztery lata to prawdziwa kopalnia złota dla Dominica. Niestety, wcale tak nie jest.

Autor dodał 30-sekundową reklamę do pominięcia na początku oraz wyskakujące ogłoszenia AdSense (te wyłączane kliknięciem na krzyżyk), ale dopiero w dwa lata po publikacji. Twórca przegapił więc moment największej popularności.

Wspomina, że pierwsze próby monetyzacji były blokowane ze względu na zastosowanie licencjonowanej muzyki. Wtedy Cars 2 HD Gameplay Compilation nie biło jeszcze żadnych rekordów, więc Dominic wzruszył ramionami i zrezygnował z dalszych prób. Po jakimś czasie powrócił i okazało się, że blokady już nie było.

Teraz przyznaje, że zawalił sprawę w tej kwestii, a pomysł na zarabianie pieniędzy na kanale DarkZeroTV pojawił się za późno.

Od szczytu na początku 2013 roku liczna wyświetleń powoli spada. Pod koniec września tego roku było to około 100 tysięcy widzów dziennie. W połowie 2014 r. wynik spadł do 50-60 tysięcy. Ostatnie miesiące to już 30-40 tysięcy. Przykładowo: 9 czerwca film obejrzało „tylko” 45509 osób.

To nadal ogromne liczby dla zwyczajnego filmu w YouTube, ale jest jasne, że Cars 2 HD Gameplay Compilation odchodzi w zapomnienie.

Liczba wyświetleń stopniowo spada

Na obecną chwilę, wideo wygenerowało wystarczającą sumę, by kupić kilka gier wideo dla serwisu DarkZero. Dominic ujawnia, że w maju zarobił 390 dolarów na 263 tysiącach wyświetleń. Całość trafiła z powrotem na stronę internetową.

- Wydałem pieniądze, by kupić kilka gier. Byłoby miło, gdyby dało się z tego żyć, ale jest tego za mało.

- Myślimy o rozszerzeniu produkcji wideo, z większą liczbą urządzeń do nagrywania, tworzeniem filmów i komentowaniem. - mówi. - Wystarcza na kilka gier. Nadal mam swoją pracę w stałym wymiarze godzin.

Co by było, gdyby? Dominic szacuje, że Cars 2 HD Gameplay Compilation w szczycie popularności, z 3-4 milionami wyświetleń miesięcznie, mogło generować nawet 5 tysięcy dolarów każdego miesiąca.

Nikt nie mówi, że autor mógł zostać milionerem dzięki temu jednemu filmowi, ale gdyby natychmiast dodał do materiału reklamy w 2011 roku, mógłby zarobić wystarczającą sumę, by skupić się tylko na DarkZero lub - na przykład - zwiedzić świat.

- Mógłbym wziąć rok wolnego po zakończeniu uniwersytetu i skupić się na zwiedzaniu - mówi. - Obecnie oszczędzam na wycieczkę ze znajomymi do Japonii. Gdybym miał pieniądze, mógłbym zrealizować ten plan wcześniej.

- W pewnym sensie jest to rozczarowujące.

Teraz Dominic ma nieco filozoficzne podejście do Cars 2 HD Gameplay Compilation. To dziwna sława - jest twórcą najpopularniejszego filmy z gry w serwisie YouTube, ale nie zmieniło to jego życia. To wspomnienie, coś interesującego na boku. Na pewno nie poderwie w ten sposób dziewczyny.

- Wyglądam podobnie do Dave'a Grohla - mówi. - Gdy wyprostuję włosy i wpadnę do klubu rockowego, często to słyszę. Nikt nie rozpoznaje mnie dlatego, że stworzyłem najpopularniejszy film z gry w serwisie YouTube. To raczej coś do pośmiania się razem z kolegami.

- Powiedziałem mojemu tacie, że jeden z moich filmów cieszy się dużą popularnością w YouTube. Pochwalił mnie. Oczywiście, nie wie, co to znaczy. Rozmawiam o tym ze znajomymi, wspominam na Twitterze. Traktuję to jako formę żartu.

Co zaskakujące, nikt wcześniej nie kontaktował się z Dominicem czy DarkZero w sprawie filmu. Disney nigdy nie starał się usunąć materiału ze względu na prawa autorskie, nie wysłano nawet maila. Milczy YouTube i Google. Niektórzy mówią, że Cars 2 HD Gameplay Compilation pokazuje słabość tajemniczych algorytmów, starających się generować odpowiednie wyniki wyszukiwania. Inni uważają, że film nie zasługuje na 119 milionów wyświetleń.

Dla Dominica to po prostu klip, który stał się na tyle popularny, by mógł dalej robić to, co kocha: pisać i mówić o grach wideo.

Zobacz także