Hitman - premiera i najważniejsze informacje
Wszystko, co warto wiedzieć - w jednym miejscu.
Hitman to szósta część znanego cyklu gier, którego bohaterem jest profesjonalny płatny morderca, znany jako Agent 47. Znakiem rozpoznawczym łysego zabójcy nieodmiennie pozostaje upodobanie do dobrze skrojonych garniturów oraz tatuaż z kodem paskowym na potylicy.
Wraz z bezwzględnym zawodowcem powracają także elementy typowe dla całej serii: szczegółowa eksploracja terenu, przebieranie się za postaci niezależne oraz szeroki wachlarz opcji prowadzących do likwidacji celu.
W przeciwieństwie do poprzednich odsłon, tym razem gra nie stanowi zamkniętej całości fabularnej, lecz zestaw kilku luźno ze sobą powiązanych zleceń (każde z nich stanowi osobną minihistorię).
Główną nowością są ogromne lokacje, wypełnione dziesiątkami okazji do wykorzystania. Jako taka, produkcja stanowi kompromis pomiędzy rozwiązaniami zastosowanymi w klasycznym Hitman: Krwawe Pieniądze oraz innowacjami z Hitman: Rozgrzeszenie.
- Wersja językowa: polska (napisy)
- Producent: IO Interactive
- Wydawca: Square Enix
- Dystrybutor: Cenega
Premiera, epizody i dostępne edycje
Gra zostanie wydana równolegle na PC oraz konsole nowej generacji - Xbox One oraz PlayStation 4. Chociaż pierwotne plany były inne, wydawca ostatecznie zdecydował się na epizodyczną formę dystrybucji - gra została więc podzielona na mniejsze części. W każdej z nich gracze odwiedzą inny obszar świata i zmierzą się z innymi wyzwaniami. Dystrybutorem tytułu w Polsce jest firma Cenega.
Oto, jak przedstawia się plan wydawniczy gry:
- 11 marca 2016 - Intro Pack, zawierający prolog gry oraz pierwszą misję z głównego wątku (misja w Paryżu);
- kwiecień 2016 - misja we włoskim miasteczku Sapienza;
- maj 2016 - zlecenie w Marrakeszu (Maroko);
- kolejne miesiące - zadania w Tajlandii, Japonii oraz USA.
Epizodyczna formuła gry wymusiła dość nietypowy model sprzedaży - możliwe jest zakupienie zarówno pierwszego odcinka, jak i późniejsze dokupywanie dalszych epizodów. Istnieje także opcja zamówienia całego pakietu w całości, jak i nabycia edycji kolekcjonerskiej (zawierającej kompletną grę oraz szereg dodatkowych elementów).
Polski wydawca ujawnił jak dotąd tylko cenę ostatniego z wymienionych zestawów - pozostałe nie doczekały się jeszcze oficjalnej wyceny w Polsce.
- Hitman: Zestaw startowy - zawiera prolog oraz epizod paryski. Cena: 14,99 $/14,99€ (PC/Xbox One/PS 4);
- Hitman: Dodatkowe epizody - zawiera jeden epizod gry: Włochy, Maroko, Tajlandię, Japonię lub USA. Cena: 9,99 $/9,99 € (PC/Xbox One/PS 4);
- Hitman: Zestaw dodatków - zestaw przeznaczony dla posiadaczy Hitman: Intro Pack, zawierający wszystkie epizody gry poza prologiem oraz misją w Paryżu. Cena: 49,99 $/49,99€ (PC/Xbox One/PS 4);
- Hitman: Pełen zestaw - zawiera kompletną grę ze wszystkimi epizodami. Cena: 59,99$/49,99€ (PC/Xbox One/PS 4);
- Hitman: Edycja Kolekcjonerska - zawiera kompletną grę w wersji cyfrowej ze wszystkimi epizodami, kolekcjonerskie pudełko, 25-centymetrową figurkę Hitmana, krawat ze spinką Hitmana oraz liczący 60 stron artbook. Cena: 629,99 zł (Xbox One/PS 4). Koszt wersji PC nie został jeszcze ujawniony.
Osoby, które zamówią grę przedpremierowo, otrzymają dodatek DLC pod tytułem Blood Money Requiem Pack. W jego skład wchodzi biały strój dla Hitmana, specjalny pistolet z tłumikiem oraz bomba w kształcie kaczuszki do kąpieli.
Posiadacze konsoli PlayStation 4 otrzymają ekskluzywną zawartość w postaci sześciu unikalnych kontraktów. Pakiet będzie nosił nazwę The Sarajevo Six i zostanie udostępniony jedynie na konsoli Sony.
Fabuła i świat
Podobnie jak w przypadku poprzednich odsłon, tak i tym razem akcja gry rozgrywa się współcześnie - chociaż pewne elementy naszej rzeczywistości zostały odpowiednio przerysowane. Uniwersum Hitmana wypełnione jest tajnymi organizacjami, mafijnymi rodzinami oraz siatkami szpiegowskimi na usługach najbogatszych. Agent 47 to legendarny morderca na usługach organizacji ICA, zrzeszającej najzdolniejszy płatnych zabójców na świecie.
Jako owoc bioinżynieryjnego eksperymentu, 47 dysponuje niebywałym sprytem, spostrzegawczością oraz zwinnością. Wykorzystuje swoje umiejętności, by z zabójczą precyzją likwidować kolejne cele. Nieuchwytny, cichy morderca kontaktuje się z agencją poprzez operatorkę Dianę Burnwood - jedyną osobę, z którą łączy go coś więcej niż interesy.
W grze spotykamy Agenta 47 w czasach jego największej prosperity. Podczas kolejnych misji likwidujemy osoby wskazane przez ICA - głównie przywódców przestępczego półświatka. Poszczególne zlecenia nie są ze sobą fabularnie powiązane, co jest pokłosiem modelu biznesowego w jakim sprzedawana jest produkcja. Przez to każdy epizod stanowi samodzielną historię, opowiedzianą zarówno przez postaci pojawiające się w czasie misji (rozmowy można podsłuchiwać), jak i samo otoczenie.
Brak łączności fabularnej pozwolił twórcom na dużą dozę swobody, jeśli chodzi o kształt zleceń i ich charakter. W prologu gry poznajemy Agenta 47 w czasie jego pierwszej misji dla ICA, będącej testem decydującym o przyłączeniu go do tej organizacji. Kolejne zadania stanowią już wspomnienia doświadczonego zabójcy, który w swym fachu stał się prawdziwą legendą.
Rozgrywka i misje
Hitman stawia bardzo duży nacisk na swobodę zabawy - kolejne cele można likwidować na dziesiątki sposobów, stosując zarówno rozwiązania siłowe, jak i wyrafinowane pułapki. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastrzelić lub wręcz zarąbać ofiarę na oczach setek gapiów, jednak prawdziwe wyzwanie stanowi realizacja zlecenia w sposób całkowicie niepostrzeżony. Status cichego zabójcy to wisienka na torcie, o którą każdy gracz powinien zabiegać.
Agent 47 może obezwładnić dowolną postać w grze, a następnie skorzystać z przebrania aby dyskretnie dostać się w niedostępne wcześniej obszary. W stroju ochroniarza, mechanika czy kelnera dużo łatwiej eksplorować teren, jednak nawet w tym przypadku trzeba uważać - w grze istnieją bohaterowie, którzy potrafią przejrzeć nasze plany i zaalarmować strażników. Przykładowo przebierając się za policjanta musimy uważać, aby nie natknąć się na komendanta - ponieważ zna on wszystkich swoich podwładnych, natychmiast nas zdemaskuje.
Do dyspozycji graczy oddano szeroki arsenał broni, odblokowywanych wraz z postępami w grze i realizacją kolejnych osiągnięć. Wybierać można zarówno z oręża do walki wręcz (powraca nieśmiertelna garota), jak i pistoletów, strzelb, karabinów czy snajperek. Większych broni nie da się schować w kieszeniach - do ich przenoszenia potrzebne są specjalne walizki, dostarczane przez agencję prosto na miejsce zlecenia. Ponieważ strażnicy mają tendencję do przeszukiwania postaci, warto pomyśleć o alternatywnych sposobach transportu oręża - na przykład w kartonach przenoszonych przez obsługę budynku.
Największym smaczkiem jest oczywiście pozorowanie wypadków. Podsłuchując rozmowy postaci niezależnych możemy dowiedzieć się o potencjalnie niebezpiecznych miejscach i obiektach, dzięki którym da się zlikwidować cel w sposób nie wzbudzający większych podejrzeń. Spadające żyrandole, awarie systemu elektryczności czy wysokie balkony to tylko najbardziej oczywiste z rozwiązań - każda lokacja przypomina szwajcarski ser, po brzegi wypełniony dziurami w systemie ochrony. Sprawny zabójca jest w stanie zlikwidować je z niebywałą precyzją i pomysłowością.
Dla nieco mniej wymagających graczy przygotowano także szereg opcjonalnych ułatwień (można je w każdej chwili wyłączyć). Poza minimapą oraz zwykłą mapą dysponujemy także systemem podpowiedzi, wskazującym potencjalnie interesujące elementy otoczenia. Do tego dochodzi znany z Hitman: Rozgrzeszenie system instynktu, spowalniający czas i oznaczający uzbrojonych przeciwników oraz cel misji. Fanów starszych odsłon z pewnością ucieszy powrót do opcji szybkiego zapisu, który zastąpił system checkpointów.
W grze nie zabrakło także kilku ulepszeń. Poza znacznie większymi lokacjami, wypełnionymi niespotykaną dotychczas liczbą postaci, znacznej poprawie uległa także sztuczna inteligencja. Każda osoba na terenie misji reaguje na nasze poczynania - zauważona mina zostanie zgłoszona straży, zgubiona broń odniesiona na posterunek policji, a podejrzane zachowanie wzbudzi odpowiednie komentarze oraz zainteresowanie.
Prawdziwą nowinką jest tryb Contracts, stanowiący uzupełnienie głównych misji. Podczas domyślnych zadań otrzymujemy bowiem dodatkowe zlecenia, składane przez innych graczy lub samych twórców gry. Co ciekawe, niektóre z zadań są dostępne jedynie przez ograniczony czas (np. jeden tydzień), by nigdy nie powrócić. Podobnie wygląda sprawa jednorazowych zleceń - jeśli się ich podejmiemy i zawiedziemy, nie będziemy mogli podejść do nich ponownie. Dostępny jest także tryb eskalacji, w którym przed graczem stawiane są coraz bardziej wymagające wyzwania (np. likwidacja celu w określony sposób lub w konkretnym przebraniu).
Aspekty techniczne
Chociaż gra bazuje na silniku Glacier 2, znanym z Hitman: Absolution, to jednak odejście od ograniczeń konsol poprzedniej generacji pozwoliło na przeniesienie grafiki na zupełnie nowy poziom. Dzięki temu możemy cieszyć się zaawansowanymi efektami świetlnymi, poprawioną fizyką oraz dymem. Lepszej oprawie towarzyszą oczywiście wyższe wymagania sprzętowe, nie są one jednak bardzo wygórowane.
Niewiele zmieniło się natomiast w warstwie dźwiękowej - grze ponownie towarzyszy klimatyczny soundtrack. Głosu głównemu bohaterowi jak zwykle udzielił David Bateson, towarzyszący serii od samego jej początku.
Trailery i gameplaye
Gra doczekała się całego szeregu zwiastunów i gameplay'ów, prezentujących rozgrywkę na różnych stadiach rozwoju. Szczególnie warto obejrzeć obszerny materiał z komentarzem twórców.