Skip to main content

Humankind - walka, rozmieszczanie jednostek, wpływ terenu

Bitwa ręczna, automatyczne rozwiązanie, rundy.

Choć w Humankind możesz osiągnąć zwycięstwo na różne sposoby - czy to za sprawą dyplomacji czy dominacji technologicznej - nigdy nie będziesz w stanie w pełni uwolnić się od walki. Inne cywilizacje, a przede wszystkim neutralne ugrupowania i najemnicy regularnie będą atakować twoje jednostki. Z tej strony dowiesz się jak działa walka, jak rozmieszczać jednostki i jak duży wpływ ma ukształtowanie terenu.


Na tej stronie:


Jak rozpocząć walkę

By zainicjować starcie zaznacz swoją dowolną jednostkę i za pomocą prawego przycisku myszy wydaj jej polecenie ruchu w kierunku wrogiego oddziału. Gdy dotrze na miejsce na ekranie pojawi się przycisk otwórz (1).

Po kliknięciu na niego u góry ekranu pokaże się nowe okno. Znajdziesz tam informacje o tym, która ze stron ma przewagę (2). W bardzo dużym uproszczeniu pokazuje to stosunek sił obrońcy i atakującego. W teorii więc jeśli będziesz miał dużą przewagę, bez problemu wygrasz całe starcie.

Masz tutaj także trzy kolejne przyciski. Za sprawą wycofaj się (3) możesz odstąpić od ataku - bądź uciec z walki jeśli to twoje jednostki są atakowane. Bitwa ręczna (4) przeniesie cię na pole walki, a natychmiastowe rozwiązanie (5) pozwoli przeprowadzić całe starcie sztucznej inteligencji.

W prawym górnym rogu ekranu znajdziesz też zakładki potyczka (6) i wsparcie (7). Wewnątrz pierwszej rozpisane są jednostki wchodzące w skład armii, którą właśnie atakujesz, w drugiej zaś potencjalne posiłki - czyli inne twoje armie znajdujące się w pobliżu, które mogą dołączyć do bitwy.


Rozmieszczenie jednostek i bitwa ręczna

Po kliknięciu na przycisk bitwa ręczna rozpocznie się etap rozmieszczenia jednostek. Możesz ustawić oddziały na ciemniejszych polach (8). Jeśli tylko masz taką możliwość, postaraj się rozstawić je dookoła twojego pierwotnego celu - ułatwi ci to atakowanie z flanki, co z kolei zwiększy szanse na zwycięstwo. Gdy będziesz gotowy kliknij w przycisk zakończ rozmieszczenie (9).

Rozpocznie to faktyczną potyczkę i na polu walki pojawią się oddziały wroga. Całe starcie rozgrywa się w turach - najpierw rusza się atakujący, potem zaś obrońca. Każda strona ma trzy rundy (10) na wykonanie swoich ruchów. Runda dobiega końca w momencie gdy atakujący i obrońca odda swój ruch - w twoim przypadku poprzez kliknięcie na stosowny przycisk (11). Jeśli walka nie skończy się przed upływem rund, jest przenoszona do kolejnej tury na mapie świata.

By wykonać atak zaznacz po prostu swoją jednostkę i najedź kursorem myszki na wroga. U góry ekranu wyświetli się prognoza ataku. Znajdziesz tam potencjalne straty jednostek twoich i wroga. Wartości min. i maks. (12) przedstawiają zakres punktów zdrowia, które utracą oddziały w momencie ataku.

Te z kolei uzależnione są od zdolności bojowych obu stron (13). Na zdolność bojową wpływają w głównej mierze rodzaje jednostek i ich siła. Dla przykładu, konnica lepiej poradzi sobie ze strzelcami, gorzej jednak z przeciwnikami wyposażonymi w włócznie. Wpływ ma także ukształtowanie terenu, kierunek ataku czy nawet wybudowane w tym miejscu dzielnice.

Musisz mieć na uwadze fakt, że w czasie starcia dwóch jednostek obie otrzymają obrażenia jednocześnie. Upewnij się więc czy nie wysyłasz rannego oddziału na pewną śmierć - a jeśli tak to może warto wykorzystać inny. Pamiętaj też, że zamiast ruchu możesz wykorzystać opcję broń się (14) - jednostka pozostanie w miejscu, będzie jednak odporniejsza na ataki. Przydaje się to wtedy, gdy starcie rozgrywa się w ciasnym przejściu i chcesz wywabić oddziały wroga.

Poprzednio: Humankind - poruszanie się po mapie, punkty ruchu

Spis treści: Humankind - poradnik i najlepsze porady

Następnie: Humankind - wpływy: jak zdobywać punkty wpływów

Zobacz także