Infogrames kontrolowało kiedyś twórców GTA, lecz skończyło jak Embracer. Teraz marka powraca
Kupiła już pierwszy tytuł.
Atari zdecydowało się wskrzesić markę Infogrames. Firma o tej nazwie przed laty kontrolowała między innymi twórców GTA - jeszcze pod nazwą DMA Design - i zapoczątkowała gatunek survival horrorów, za pośrednictwem Alone in the Dark.
Historia przedsiębiorstwa jest długa i skomplikowana. Infogrames założono w 1983 roku we Francji, lecz największą popularność firma zdobyła na początku lat 90., właśnie za sprawą pierwszego Alone in the Dark.
W 1996 roku przedsiębiorstwo próbowało zostać wiodącym wydawcą na światowym rynku interaktywnej rozrywki, w siedem lat wydając na przejęcia ponad 500 milionów dolarów. Porównania z niedawną falą zakupów Embracer same cisną się na klawiaturę, zwłaszcza że efekty były ostatecznie podobne.
Kupowano szeroko i w różnych segmentach, by wymienić choćby 50 procent udziałów w Canal+. Była też firma Gremlin Group, a w niej studia Gremlin Interactive oraz DMA Design. To drugie szybko odsprzedano do Take-Two Interactive, co było zapewne pochopnym posunięciem, ponieważ mowa o zespole, który przemianowano dwa lata później na Rockstar.
Kupiono też Psygnosis (Wipeout), Accolade (Star Control), a także pakiet kontrolny GT Interactive (Driver, Duke Nukem czy Unreal Tournament), a później markę MicroProse oraz - co okaże się kluczowe - także prawa do nazwy Atari, które lata świetności i budowania konsol miało już dawno za sobą.
W maju 2003 roku Infogrames zmieniło nazwę właśnie na Atari, ale w tym okresie zaczęły się także problemy finansowe, zamykanie oddziałów deweloperskich, spadające przychody i wyprzedaż majątku, starając się uniknąć bankructwa.
W 2006 roku firmę usunięto z giełdy ze względu na zbyt niski kurs akcji, a rok później odszedł założyciel Infogrames, Bruno Bonnell. Zwolniono też 20 procent pracowników, co nie pomogło jednak w powstrzymaniu strat. Kontynuowano powolną „wegetację” i wyprzedaż, by w latach 2013-2014 przejść przez proces bankructwa.
Kończąc ten „krótki” rys historyczny, od 2020 roku firma jest zarządzana dużo skromniej, przez nową grupę menedżerów. Niedawno przejęto choćby Nightdive Studios, specjalistów od remasterów. Teraz ogłoszono, że historia zatacza koło i do działania wraca także samo Infogrames.
Ta marka wydawnicza zajmie się finansowaniem i wydawaniem gier, które niekoniecznie pasują do portfolio Atari. To koncentruje się bowiem na wskrzeszaniu swoich klasyków z przeszłości.
„Infogrames przez dziesięciolecia budowało reputację wydawcy oraz dewelopera niesamowitych i różnorodnych gier i jesteśmy podekscytowani, że możemy do tego powrócić” - komentuje dyrektor generalny Atari, Wade Rosen.
Pierwszym zakupem nowego podmiotu jest Totally Reliable Delivery Service, wydane już w 2019 roku. Humorystyczny tytuł stawia na zabawę fizyką i można zapewne oczekiwać teraz kontynuacji.