Intel Core i5 6500 Skylake - Test
Najlepszy czterordzeniowy wybór dla graczy?
Obecnie panuje pogląd, że podczas wyboru procesora Core i5 lub Core i7 dla nowej maszyny do gier, powinniśmy rozważać układ z literką K na końcu nazwy, co oznacza odblokowaną możliwość podkręcania. Zazwyczaj wiąże się to z wyższą ceną, ale często mowa też o wydajności wyższej o 30 procent, więc dodatkowa inwestycja ma sens. Niedawno część płyt głównych otrzymała jednak zaktualizowaną wersję BIOS-u i dowolny nowszy procesor z rodziny Skylake można teraz podkręcić, co sprowadza nas do Core i5 6500.
Procesor Core i5 6500 3,2 Ghz w ogólnej ofercie Intela plasuje się poziom ponad bazowym Core i5 6400, taktowanym częstotliwością 2,7 GHz. Cena nadal jest jednak niższa od topowego Core i5 6600K, ale - co może ważniejsze - sprzętu nie brakuje w sklepach. Z nie do końca jasnych powodów, modele Skylake K często są trudne do znalezienia lub dużo droższe od poprzedników z rodziny Haswell.
Możliwość podkręcenia Skylake (jeśli posiadamy płytę główną Z170 z najnowszym BIOS-em) to oczywiście kluczowa zmiana, ale nasze wstępne testy pokazują coś dziwnego. Syntetyczne benchmarki wskazują, że Core i5 6500 przy 4,51 GHz generuje lepsze wyniki niż 6600K przy niemal identycznym 4,5 GHz. Testy w grach oznaczają już jednak większą różnorodność. Jak sprawdzaliśmy wcześniej, podpięcie pamięci DDR4 do Core i3 6100 może generować dodatkowe wzrosty podczas rozgrywki, zwłaszcza w sferze najniższych notowanych poziomów płynności. Czy tak samo będzie z Core i5 6500? I co jeśli połączymy szybszy RAM z podkręceniem?
Zobacz: Jak podkręcić procesor Inteal - poradnik dla początkujących
Dlatego też recenzujemy dzisiaj Core i5 6500, na miesiące po premierze. Podkręcanie zmienia oblicze produktu, ale jest kilka sposobów. Nie zawsze chodzi tylko o moc procesora, ale duże znaczenie ma pamięć RAM, nawet jeśli nie dotykamy w ogóle procesora.
Nasz egzemplarz Core i5 6500 kupiliśmy na Amazonie. Testowa płyta główna to MSI Z170A Gaming M5, do tego dysk 512 GB Crucial MX100 SSD, bardzo ważna pamięć RAM DDR4 w postaci dwóch kości 4 GB Corsair Vengeance LPX DDR4, przy 3000 MHz. Nadpisaliśmy dający skromne korzyści profil XMP, podnosząc napięcie do 1,35 v, co dało nam stabilne 3200 MHz. Dzięki temu możemy sprawdzić całe spektrum częstotliwości DDR4 i wpływ RAM-u na gry.
Bazowe testy Core i5 6500 na standardowych zegarach nie oferują zbyt wiele niespodzianek, zapewniając około 90 procent wydajności i5 6600K, choć już 85 procent przy kodowaniu wideo w x264. Dodatkowa moc Core i7 6700K zostawia Core i5 6500 daleko w tyle, nawet przy podkręceniu do 4,51 GHz. Co ciekawe, zdołaliśmy podkręcić 6600K do 4,5 GHz zanim wysiadł jeden z rdzeni i zauważyliśmy, że podkręcony i5 6500 jest szybszy. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest zapewne przyśpieszenie całego układu przez zmianę taktowania, co nie dzieje się przy podniesieniu mnożnika.
Jak można się spodziewać, dwurdzeniowy i3 6100 zamyka stawkę, choć podkręcenie do 4,4 GHz generuje interesujące rezultaty: 85 procent mocy Core i5 6500. Zastanawiamy się, jak wypadłoby w takim przypadku porównanie z wolniejszym i5 6400.
Core i7 6700K | Core i5 6600K | Core i5 6600K/ 4,5 GHz | Core i5 6500 | Core i5 6500/ 4,51 GHz | Core i3 6100 | Core i3 6100/ 4,44 GHz | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CineBench 15 jeden wątek | 171 | 158 | 185 | 146 | 195 | 156 | 187 |
CineBench 15 wiele wątków | 867 | 618 | 702 | 555 | 774 | 391 | 470 |
CineBench 11,5 jeden wątek | 2,05 | 1,81 | 2,08 | 1,68 | 2,20 | 1,78 | 2,12 |
CineBench 11,5 wiele wątków | 10,12 | 6,96 | 7,94 | 6,36 | 8,67 | 4,41 | 5,28 |
x264 kodowanie wideo | 20,45 | 15,03 | 17,18 | 12,85 | 17,40 | 9,23 | 11,07 |
Przechodzimy do gier. Staramy się - z różnymi rezultatami - wyeliminować ewentualne ograniczenie w postaci karty graficznej, więc stawiamy na Nvidia Titan X i rozdzielczość 1080p. Ustawienia są najczęściej zbliżone do maksymalnych: podczas grania zadaniem procesora jest obsługa logiki i przygotowanie instrukcji dla GPU. Podniesienie opcji graficznych powinno w teorii zmusić CPU do większego wysiłku poprzez większe obciążenie karty graficznej.
Poniżej widać, jak Core i5 6500 (standardowy i podkręcony) radzi sobie we współpracy z 2666 MHz RAM. Dla porównania mamy tu dane z tego samego procesora z literką K w nazwie, a także z Core i3 6100. Wyraźnie widać, że nawet jeśli nie tkniemy zegarów Core i5 6500, to nadal mamy do czynienia z bardzo wydajnym sprzętem, i to biorąc pod uwagę, że staramy się w jak największym stopniu obciążyć procesor, kiedy to w „rzeczywistych” konfiguracjach bez Titan X to właśnie GPU ogranicza system w większości gier, a co za tym idzie - zmniejsza się zapotrzebowanie na moc CPU.
Efekty są więc całkiem niezłe, zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę cenową różnicę między i5 6500 i pozostałymi czterordzeniowymi układami w zestawieniu. Testujemy jednak z pamięcią 2666 MHz, co możliwe jest tylko przy droższych modelach płyt Z170. Gracze szukający oszczędności postawią zapewne na tańsze odpowiedniki, limitowane do 2133 MHz.
1920×1080, Titan X OC, 2666 MHz DDR4 | Core i7 6700K | Core i5 6600K | Core i5 6500 | Core i5 6500/ 4,51 GHz | Core i3 6100 | Core i3 6100/ 4,44 GHz |
---|---|---|---|---|---|---|
Wiedźmin 3, Ultra, bez HairWorks, własne AA | 99,8 | 95,7 | 87,3 | 96,4 | 72,3 | 71,2 |
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA | 87,1 | 86,8 | 84,2 | 85,9 | 79,4 | 83,5 |
Battlefield 4, Ultra, 4x MSAA | 130,2 | 127,8 | 121,0 | 127,6 | 103,1 | 114,8 |
Crysis 3, Very High, SMAA | 119,5 | 109,4 | 110,9 | 109,7 | 100,2 | 108,9 |
CoD: Advanced Warfare, Extra, FSMAA | 203,6 | 192,0 | 171,5 | 184,9 | 159,2 | 169,9 |
Grand Theft Auto 5, Ultra, bez MSAA | 81,7 | 70,2 | 68,5 | 81,8 | 54,7 | 60,1 |
Far Cry 4, Ultra, SMAA | 115,4 | 89,9 | 92,4 | 115,2 | 79,7 | 90,7 |
Krótko pisząc, można powiedzieć, że korzystanie z takiego podkręconego komponentu, co jest opcją zarezerwowaną tylko dla droższych systemów, może zaburzać wyniki naszego testu.
Wróciliśmy więc do ponownego testowania Core i5 6500, bez podkręcenia i z pamięcią Corsair Vengeance DDR4: przy 2133 MHz, 2666 MHz, 3066 MHz i 3200 MHz, oraz przy 4,51 GHz, z pamięcią 2632 MHz i 3196 MHz. Warto zwrócić szczególną uwagę na Crysis 3, GTA 5 i Wiedźmina 3, gdzie obciążany jest właśnie procesor i gdzie większe znaczenie ma taktowanie CPU, a nie pamięć. Gdzie indziej jest jednak kilka fascynujących wyników.
Podkreślmy właśnie Wiedźmina 3. Zestawienie 2133 MHz i 3066 MHz to 18 procent poprawy bez podkręcania procesora, a nawet 21 proc. przy istotnym mierzeniu najniższej wartości FPS. Porównanie wyników bez podkręcenia/3066 MHz DDR4 oraz 4,51 GHz/2632 MHz ujawnia, że przepustowość pamięci jest ważniejsza niż podkręcenie procesora. Dopiero zestawienie podkręcenia i 3200 MHz DDR4 pozwala ruszyć do przodu. Wyniki mogą oczywiście różnić się w zależności od timingów RAM-u, ale ogólny wniosek jest jasny - większa przepustowość może robić wielką różnicę.
Core i5 6500, Titan X OC (średnie FPS) | 3,2 GHz/2133 MHz DDR4 | 3,2 GHz/2666 MHz DDR4 | 3,2 GHz/3066 MHz DDR4 | 3,2 GHz/3200 MHz DDR4 | 4,51 GHz/2632 MHz DDR4 | 4,51 GHz/3196 MHz DDR4 |
---|---|---|---|---|---|---|
Wiedźmin 3, Ultra, bez HairWorks, własne AA | 84,9 | 87,3 | 100,3 | 99,8 | 96,4 | 110,3 |
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA | 82,5 | 84,2 | 87,3 | 86,1 | 85,9 | 86,4 |
Battlefield 4, Ultra, 4x MSAA | 115,1 | 121,0 | 122,1 | 123,1 | 127,6 | 128,9 |
Crysis 3, Very High, SMAA | 109,6 | 110,9 | 111,5 | 111,9 | 109,7 | 120,9 |
CoD: Advanced Warfare, Extra, FSMAA | 169,0 | 171,5 | 182,6 | 185,0 | 184,9 | 185,7 |
Grand Theft Auto 5, Ultra, no MSAA | 63,4 | 68,5 | 71,2 | 72,6 | 81,8 | 84,6 |
Far Cry 4, Ultra, SMAA | 84,9 | 92,4 | 96,9 | 98,4 | 115,2 | 121,2 |
Oznacza to, że wybór płyty głównej jest bardzo ważny. Może się wydawać, że jeśli nie zamierzamy podkręcać procesora, to model nie ma tutaj większego znaczenia, ale warto zastanowić się nad przyszłymi aktualizacjami i dodatkową wydajnością. Jedynie płyty Z170 oferują podkręcanie Skylake (o ile Intel nie zmieni tej sytuacji) i obsługują moduły DDR4 szybsze niż 2133 MHz. Są oczywiście pewne ograniczenia i modele z K w nazwie to nadal lepszy wybór, ale także i w tym przypadku potrzebna jest płyta Z170, by wycisnąć z nich pełnię możliwości.
Musimy podkreślić, że nasze testy bazują na jak największym obciążeniu procesora, jako głównego ograniczenia dla systemu. Tymczasem podczas grania w tej roli najczęściej występuje karta graficzna. Ale to najniższy notowany poziom FPS w największym stopniu wpływa na ogólne wrażenia i podczas akcji również CPU i RAM mogą okazać się „wąskim gardłem”. Spójrzmy na ten screen z Fallout 4, włączonego na mocnym Core i5 4690K z podkręconym GTX 970. Porównujemy 1600 MHz oraz 2400 MHz DDR3 i to właśnie ta druga opcja zbliża nas do upragnionego 1080p60. Na screenie z Wiedźmina 3 poniżej mamy i5 6500 z tym samym podkręconym GTX 970, co przekłada się na podobne efekty: podróż przez Novigrad wyciska ostatnie soki z procesora, ale szybszy RAM zapewnie lepszą wydajność.
W tych scenariuszach nie ma znacznia, czy korzystamy z GTX 970 czy z Titan X - ograniczeniem jest procesor oraz pamięć RAM. Gracze w swoich komputerach najczęściej wymieniają właśnie kartę graficzną, więc warto się upewnić, że pozostałe komponenty są jak najbardziej „przyszłościowe”.
Core i5 6500, Titan X OC (Najniższe FPS) | 3,2 GHz/2133 MHz DDR4 | 3,2 GHz/2666 MHz DDR4 | 3,2 GHz/3066 MHz DDR4 | 3,2 GHz/3200 MHz DDR4 | 4,51 GHz/2632 MHz DDR4 | 4,51 GHz/3196 MHz DDR4 |
---|---|---|---|---|---|---|
Wiedźmin 3, Ultra, bez HairWorks, własne AA | 65,0 | 67,0 | 79,0 | 76,0 | 76,0 | 93,0 |
Assassin's Creed Unity, Ultra High, FXAA | 62,0 | 68,0 | 71,0 | 69,0 | 69,0 | 69,0 |
Battlefield 4, Ultra, 4x MSAA | 79,0 | 85,0 | 82,0 | 84,0 | 103,0 | 105,0 |
Crysis 3, Very High, SMAA | 43,0 | 41,0 | 46,0 | 49,0 | 66,0 | 68,0 |
CoD: Advanced Warfare, Extra, FSMAA | 138,0 | 141,0 | 150,0 | 155,0 | 153,0 | 154,0 |
Grand Theft Auto 5, Ultra, no MSAA | 43,0 | 48,0 | 49,0 | 48,0 | 59,0 | 60,0 |
Far Cry 4, Ultra, SMAA | 50,0 | 55,0 | 58,0 | 58,0 | 83,0 | 93,0 |
Intel Skylake: Core i5 6500 - werdykt Digital Foundry
Intel być może nie planował takiego rozwoju spraw, ale Core i5 6500 to dobra propozycja dla graczy. Nieoficjalne podkręcanie nagłośniono w mediach razem z imponującymi wynikami testów, ale nawet domyślne zegary są w stanie dostarczyć świetną wydajność.
Jak pokazują nasze testy, poprawę płynności w grach osiągnąć możemy na dwa sposoby: przez szybszą pamięć i wyższe taktowanie (co także wymaga szybszej pamięci). Połączenie obu technik po części rozwiązuje problemy z dostępnością oraz ceną 6600K i może pomóc w złożeniu tańszej, lecz bardzo wydajnej konfiguracji.
Warto jednak pamiętać, że odblokowany w ten sposób Skylake to na pewno mile widziana opcja, ale zmiana mnożnika w serii K wydaje się oferować lepsze rezultaty w określonych sytuacjach. Pierwsza metoda ma też pewne ograniczenia, które mogą martwić - jak choćby brak wiarygodnego odczytu temperatury CPU.
Ostatecznie, niższa cena Core i5 6500 stanowi pewną oszczędność względem i5 6600K. Tańszy model może i nie jest równie wszechstronny czy też - ostatecznie - mocny, ale oferuje świetny stosunek ceny do możliwości i na pewno jest godny polecenia. Obecnie może być nawet najlepszym wyborem w rodzinie Core i5.