Intel prezentuje XeSS, własną odpowiedź na DLSS
Kolejna metoda skalowania.
Intel opublikował materiał wideo prezentujący działanie XeSS, technologii skalowania przypominającej w założeniach popularne DLSS od Nvidii.
Jak zapewnia narrator, prezentacja działa na karcie graficznej Intel Arc. Nowe modele słynnego producenta procesorów powinny wkrótce trafić do sprzedaży, najpierw w laptopach. Demo powstało na silniku Unreal Engine.
XeSS w ogólnych założeniach przypomina właśnie DLSS, zajmując się skalowaniem obrazu w górę z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, generując wyższą rozdzielczość na bazie porównywania obraz z przygotowanym wcześniej „wzorem”.
W ten sposób można - na przykład - wyświetlić grę w 4K, nawet jeśli natywnie renderujemy tylko 1080p. Największym wyzwaniem jest oczywiście sprawienie, by ta większa liczba pikseli pozbawiona była artefaktów, przynajmniej zauważalnych gołym okiem.
DLSS radzi sobie z tym zadaniem sprawnie, co tłumaczy popularność metody Nvidii. Nie wiemy obecnie, kiedy XeSS zadebiutuje, lecz algorytmy zadziałają na kartach graficznych wszystkich producentów, nie tylko na serii Arc.
Ujawniono już kilka firm, które zamierzają wspierać technologię. Na liście jest między innymi 505 Games, Codemasters, IO Interactive, Ubisoft, Kojima Productions czy polski Techland.