Internet nie działa: przyczyny, co zrobić
Niewpięty kabel, brak sterowników, błędna konfiguracja sieci.
Problemy z Internetem zdarzają się każdemu - niezależnie od tego, czy korzystasz z sieci komórkowej czy światłowodu. W większości rozwiązują się samoistnie bądź po interwencji dostawcy, czasami jednak potrafią napsuć krwi i wymagają sporo zachodu. Na tej stronie poznasz kilka typowych przyczyn problemów z Internetem i ich rozwiązań.
Na tej stronie:
- Wypięty bądź uszkodzony kabel sieciowy
- Zakłócenia lub zbyt duża ilość urządzeń Wi-Fi
- Błędna konfiguracja sieci
- Uszkodzona karta sieciowa
- Zainstalowane na komputerze oprogramowanie
- Problem po stronie dostawcy Internetu
Wypięty bądź uszkodzony kabel sieciowy
Najczęstszym powodem braku Internetu - prócz problemów u dostawcy - przy połączeniu kablem jest jego uszkodzenie bądź nieprawidłowe wpięcie. Jeśli masz pewność, że wszystko jest w porządku z samą siecią, sprawdź kabel. Zwróć uwagę czy nie jest w którymś miejscu pęknięty lub czy nie wychodzą z niego gołe przewody. Dopilnuj też, by był wpięty - dociskając go do karty sieciowej usłyszysz charakterystyczny klik.
Zakłócenia lub zbyt duża ilość urządzeń Wi-Fi
Internet przez sieć Wi-Fi to znacznie ułatwienie względem połączenia kablowego, jednak niesie ze sobą pewne ograniczenia. Podpięcie do routera - szczególnie jeśli jest to tańszy model - wielu urządzeń może znacząco go obciążyć, co w rezultacie sprawi, że pojawią się spowolnienia w działaniu bądź rozłączenia.
Problemem może być także jedno konkretne urządzenie. Jeśli pracuje ono na tej samej częstotliwości co router i twoja karta, może powodować zakłócenia - te zmniejszą jakość sygnału docierającego do i z routera, a w skrajnych sytuacjach mogą doprowadzić do całkowitego zerwania połączenia. Jeśli masz problem z Wi-Fi, postaraj się odpiąć niepotrzebne urządzenia i sprawdź czy to właśnie nie jest przyczyna.
Błędna konfiguracja sieci
Problem ten dotyczy cię w głównej mierze wtedy, gdy samodzielnie konfigurujesz sieć bądź podłączasz nowe urządzenie. Jeśli nie masz całkowitej pewności odnośnie danych, które wykorzystujesz do logowania się bądź konfiguracji urządzenia, skontaktuj się ze swoim dostawcą Internetu i poproś o przeprowadzenie konfiguracji - często nie zapłacisz za to nic, a unikniesz wielogodzinnej męczarni.
Uszkodzona karta sieciowa
Jeśli wykluczyłeś wszystkie powyżej opisane przyczyny, powodem problemów z Internetem może być po prostu uszkodzona karta sieciowa. Wyłamane gniazdo na kabel czy antena to pierwsze sygnały, że kartę należy wymienić. Może ona też po prostu być zużyta - wieloletnia eksploatacja może doprowadzić do jej uszkodzenia, jak z każdym innym sprzętem elektronicznym.
Zainstalowane na komputerze oprogramowanie
Jeśli korzystasz z dodatkowego oprogramowania - czy to antywirusowego czy do kontroli sieci - może ono wpływać na działanie karty sieciowej, co w rezultacie doprowadzi do problemów z działaniem Internetu. Częstym powodem jest też VPN czy Proxy - jeśli z nich korzystasz, sprawdź konfigurację, gdyż być może wkradł się tam błąd.
Problem po stronie dostawcy Internetu
Na koniec rzecz, od której w sumie warto rozpocząć diagnozowanie problemów z Internetem. Najczęściej będą one spowodowane awarią bądź pracami serwisowymi u dostawcy Internetu. Zawsze więc rozpocznij od telefonu do serwisanta i ustalenia, czy nie mają jakichś problemów. Szkoda tracić wiele godzin na żmudne przeinstalowywanie sterowników i konfigurację sieci, jeśli finalnie problem nie leży po twojej stronie.
Poprzednio: Jak sprawdzić szybkość Internetu: ping, download i upload
Spis treści: Komputer bez tajemnic - poradnik użytkownika PC
Następnie: Komputer lub laptop traci połączenie Wi-Fi