„Kasujemy tak wiele gier”. Były szef PlayStation opisuje proces
Shuhei Yoshida nie chce samych gier-usług.
Popularny Shuhei Yoshida opisał proces akceptowania tytułów do produkcji w PlayStation. Jak przyznał były szef wewnętrznych oddziałów deweloperskich japońskiej korporacji, ta kasuje bardzo dużo projektów, by „uratować” deweloperów przed „utknięciem”.
Menedżer nadzorował zapewne wiele takich decyzji, jako prezes Sony Interactive Entertainment Worldwide Studios w latach 2008-2019. Na stanowisku zastąpił go Herman Hulst z Guerrilla Games, lecz Yoshida pozostał aktywny, choć teraz wspiera zewnętrznych twórców niezależnych, w ramach Independent Developer Initiative.
Teraz pojawił się w rozmowie z dziennikiem The Guardian, gdzie zapewniał, że choć PlayStation jest otwarte na nowe pomysły, to wiele za nich upada na długo przed premierą. To jednak część tworzenia gier, a w minimalizowaniu zjawiska pomaga tworzenie prototypów.
- Tworzymy prototypy, oceniamy, po czym decydujemy, czy poświęcić więcej czasu i zasobów, czy po prostu przestajemy. Kasujemy tak wiele gier - tłumaczył Yoshida. Jak dodał, niekiedy musi przekonywać deweloperów, że koncept trzeba anulować, by twórcy nie „utknęli” na pomyśle bez perspektyw.
- Pracujemy zazwyczaj z ludźmi o bardzo mocnych ideach. Uwielbiamy takie osoby, więc próby zmiany lub wstrzymania ich pomysłów są bardzo trudne - dodał. - W tej branży wszystko zależy od talentu. Ja staram się pomóc tak bardzo, jak tylko mogę.
Nie jest większą tajemnicą, że gry wideo są coraz droższe w produkcji, więc wydawcy - zwłaszcza ci najwięksi - muszą maksymalnie ograniczać ryzyko niepowodzenia. Yoshida nadal szuka jednak kreatywnych pomysłów.
- Branża wciąż rośnie i rośnie. Mam nadzieję, że nadal będzie wspierać i szukać kreatywnych konceptów i ludzi, którzy chcą zrobić coś nowego - zapewnił. - Nie chcemy zobaczyć sytuacji, gdy dziesięć najlepszych gier każdego roku to dokładnie to samo, wszystkie stają się usługami... To byłoby moim zdaniem nieco nudne.
Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?
Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.
Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.