Skip to main content

Kingdom Come Deliverance - Igła w stogu siana, W klauzurze

Misja główna: odnajdujemy Świętoszka i żyjemy jak mnich.

Po pozbyciu się całkowicie - ale tymczasowo! - swojego majątku w ramach zadania Ubóstwo, czystość i posłuszeństwo, czas wstąpić do zakonu, podszywając się pod Karola. Zadanie Igła w stogu siana jest bezpośrednio związane z poboczną, ale konieczną do wykonania misją W klauzurze.

Realizacja dodatkowego zadania jest konieczna, aby nie zostać wyrzuconym z zakonu - jest to realizacja codziennych obowiązków każdego mnicha, co może nieco utrudniać wykonanie głównego celu - aresztowanie lub zabicie Świętoszka.

Dość powszechna opinia głosi, że zakończenie zadania Igła w stogu siana jest bardzo utrudnione przez poboczną misję W klauzurze. O ile - owszem - wymaga pewnej dyscypliny i trzymania się codziennego rozkładu zajęć, tak można je wykonać w naprawdę prosty sposób. Dla ułatwienia musisz jednak zdawać sobie sprawę z kilku istotnych faktów:

  • musisz dobrze czuć się z otwieraniem nawet trudnych zamków
  • retoryka rozwinięta na wysokim poziomie znacznie ułatwi ci tłumaczenie się przed zakonnikami
  • możesz przyspieszać czas podczas codziennych obowiązków, ale trzymać się rozkładu dnia
  • o Świętoszku rozmawiaj tylko i wyłącznie z bratem Antonim, którego poznasz na samym początku misji
  • wykorzystuj czas wolny (od 19:00 do 21:00) na realizację głównego planu, ale uważaj, aby nie wpadać zbyt często na zakonników
  • staraj się poprawnie wykonywać prace w pracowni alchemicznej i bibliotece.

Po odłożeniu swojego dobytku i zabawnej scenie wprowadzającej porozmawia z tobą nowicjusz Antoni. Musisz zdawać sobie sprawę od samego początku, że to właśnie on jest poszukiwanym Świętoszkiem. Dopytaj go o wszystkie możliwe szczegóły, a następnie zgódź się na oprowadzanie. Ułatwi ci to znacznie późniejsze pilnowanie codziennych porządków. Dowiesz się w ten sposób, gdzie są pracownie, miejsce do spania oraz jadalnia.

Po oprowadzeniu będziesz miał nieco wolnego czasu (do godziny 21:00, kiedy to musisz każdego dnia udawać się na spoczynek), który możesz przeznaczyć na rozmowę z innymi nowicjuszami. Poznasz ich po charakterystycznym, białym ubiorze (1). Możesz poruszyć z nimi wiele tematów, ale pod żadnym pozorem nie poruszaj tematu Świętoszka - ściągnie to na ciebie niepotrzebną uwagę.

Odniesienia do oznaczeń znajdziesz w tekście.

Gdy nastanie wieczór, idź spać, kładąc się do któregokolwiek z dostępnych „łóżek”. Przyspiesz czas do godziny 3:30 i przygotuj się, że o 4:00 rozpoczynają się wspólne modły (2), w których powinieneś brać udział. Wystarczy, że pozostaniesz w kaplicy i przyspieszysz czas do godziny 6:00.

Po tej godzinie musisz udać się na wspólny posiłek. Usiądź przy dowolnym talerzu, po czym możesz przyspieszyć czas lub - jeśli jesteś odważny - zakraść się na koniec pomieszczenia, gdzie znajduje się kuchnia (3). Będzie to kluczowe pomieszczenie w kolejnej części misji. Wejście do kuchni na szczęście jest bardzo proste, jednak sugerujemy, aby zapuszczać się tam tylko w porze trwania posiłku.

Kuchnia (3) to bardzo ważne miejsce w tej misji.

Teraz możesz przyspieszyć czas do 8:00, po czym udaj się do fraterii, gdzie powinieneś porozmawiać z Nevlasem, w warsztacie alchemika. Powiedz mu, że przybywasz spełnić swoje codzienne obowiązki. Zostaniesz poproszony o stworzenie dwóch naparów na trawienie. Aby zdobyć potrzebne składniki alchemiczne, wejdź do pomieszczenia obok i opróżnij znajdującą się tam skrzynię (4). Potrzebne będą przede wszystkim rumianek i mięta.

Podejdź do stanowiska alchemicznego, które powinno być ci już znane choćby z misji Zaraza. Zacznij od wlania do kociołka alkoholu, po czym wrzuć garść mięty do środka. Wsyp dwie garście rumianku do moździerza, zmiel je, po czym wrzuć do kotła. Zagotuj miksturę (na powierzchni powinieneś zauważyć bąbelki), po czym obróć klepsydrę jeden raz. Poczekaj, aż ogień w palenisku zniknie i sięgnij po buteleczkę z lewej strony, wykonując przy tym interakcję na kotle. Uwarzony eliksir oddaj prowadzącemu zajęcia.

Teraz możesz przyspieszyć czas do 12:00. Udaj się do biblioteki, gdzie porozmawiasz z bratem Bibliotekarzem. Powiedz, że przybyłeś wypełnić obowiązki, po czym usiądź przy stole obok i rozpocznij kopiowanie księgi. Treść może być losowa, napisana łaciną i do tego niewyraźną czcionką (5). Masz jednak sporo czasu, więc dobrze przyglądaj się kopiowanej treści. Możesz pomylić się podczas dwóch zajęć, później zostaną wyciągnięte wobec ciebie konsekwencje.

Odniesienia do oznaczeń znajdziesz w tekście.

Po skończonej pracy porozmawiaj z Bibliotekarzem i przyspiesz czas do 16:00, po czym udaj się na codzienną, popołudniową modlitwę. Tam możesz przyspieszyć czas do 18:00, po czym udać się na posiłek. Raz jeszcze usiądź przy stole, rozpoczynając tym samym konsumpcję. Spożywaj posiłek przez około minutę, po czym przyspiesz czas. Powinieneś otrzymać komunikat o tym, że zostałeś otruty (6).

Chwilę później osuniesz się na ziemię nieprzytomny. Po chwili porozmawiasz z nowicjuszem Antonim, który opowie ci swoją historię, przyznający się tym samym, że jest Świętoszkiem. Czysto teoretycznie możesz już zadecydować o losie mężczyzny. Warto jednak przystać na jego propozycję, pozostawiając wciąż wszystkie możliwości zakończenia zadania. Zgadzamy się na propozycję.

Po rozmowie od razu przejdź do ekwipunku i zażyj antidotum, które otrzymałeś - jeśli zgodziłeś się na wspólny plan wydostania się z klasztoru - od Antoniego. Twoim obecnym zadaniem jest zdobycie klucza lub wytrychu, a także zwierzęcej krwi. Udajemy się od razu do kaplicy, gdzie za ołtarzem podnosimy wytrych (7). Wychodząc z kaplicy uważaj, aby nie natknąć się na żadnego zakonnika - możesz wtedy stracić wytrych.

Wytrych znajduje się za ołtarzem.

Teraz udaj się na wspólny posiłek i od razu zakradnij się do kuchni. Na jednym ze stołów znajdziesz kartkę (8) z listą zakupów. Wykonaj na niej interakcję, aby dopisać krew, która powinna być w kuchni już jutro rano, w tym samym miejscu. Teraz możesz pójść do łóżka, aby przyspieszyć czas.

Opcjonalnie, jeśli chcesz zabić Świętoszka, a nie go aresztować, wstań w środku nocy i zakradnij się do skrzyni (9) widocznej na poniższym obrazku. Uważaj jednak na złamanie wytrycha, gdyż ma trudny zamek. Wcześniej radzimy zapisać grę. W środku znajdziesz sztylet, którym później - opcjonalnie - będziesz mógł zabić swój cel. Jeśli jednak wolisz aresztować cel, możesz pominąć ten krok.

Odniesienia do oznaczeń znajdziesz w tekście.

Zaczekaj do kolejnego dnia, a podczas porannego posiłku zakradnij się do kuchni, skąd ze stołu zabierzesz zwierzęcą krew. Teraz musisz spędzić cały dzień na swojej zakonnej rutynie. Spotkać się ze Świętoszkiem możesz tylko po 18:00, a więc po wieczornych modlitwach. Udaj się wówczas na piętro do miejsca, gdzie sypiałeś i przejdź przez drzwi na północy, gdzie zauważysz Świętoszka (10).

Przekaż przedmioty, po czym śledź mężczyznę. W ten sposób dotrzesz na zewnątrz i zadecydujesz o dalszych losach Świętoszka. Wybierz opcję dialogową w zależności od tego, jak chcesz zakończyć zadanie:

  • jeśli puścisz go wolno, otrzymasz przedmiot stanowiący dowód o rzekomym zabiciu go
  • jeśli chcesz go aresztować, stoczysz prosty pojedynek na pięści
  • jeśli chcesz go zabić, możesz wykorzystać zdobyty wcześniej sztylet.


Najoptymalniejszym rozwiązaniem jest zaprowadzenie mężczyzny do rządcy. Jeśli się na to zdecydujesz i wygrasz pojedynek na pięści, zostaniesz automatycznie przeniesiony do innej lokacji, otrzymasz wynagrodzenie, a także odzyskasz przedmioty, które posiadałeś przed wstąpieniem do zakonu.

Zobacz także