Skip to main content

Kolejne problemy w Ubisofcie. Twórcy Just Dance mówią o złych warunkach pracy

Crunch i wywieranie presji na pracownikach.

Deweloperzy ze studia Ubisoft Paris podzielili się niepokojącymi informacjami o złych warunkach pracy podczas tworzenia Just Dance 2023. Kierownictwo miało zarządzać poważne zmiany w projekcie nawet na późnych etapach produkcji oraz stawiało przed twórcami wyśrubowane terminy czasowe, jednocześnie odrzucając zaproponowane kompromisy. Doprowadziło to crunchu, a niektórzy pracownicy mieli być „zastraszani”.

Z przedstawicielami paryskiego oddziału firmy kontaktowała się redakcja serwisu NME. Deweloperzy poprosili o anonimowość, więc relacje w ich imieniu przekazywał francuski związek zawodowy Solidaires Informatiqe. Jak możemy się dowiedzieć, głównym powodem crunchu przy produkcji Just Dance 2023 był „bałagan” na wstępnym etapie prac. Źródła twierdzą, że zespół otrzymał polecenie przeniesienia gry na nowy silnik zaledwie 11 miesięcy przed planowaną premierą.

Dodatkowo kierownictwo miało dodawać do projektu nowe pomysły, „które trzeba było rozważyć za wszelką cenę”, chociaż już wtedy sporo prac musiało być gotowych „na wczoraj”. „Pojawiała się nowa wizja, była przedstawiana ekspertom technicznym i okazywała się niemożliwa do realizacji. Ale jedynym wyborem było wtedy dokonanie niemożliwego albo bycie zmuszonym do zmiany wszystkiego od podstaw. To było moralnie i fizycznie wyczerpujące dla pracowników” - opowiada jedno ze źródeł.

Jeden z pracowników mówi, że kierownictwo zwlekało z podjęciem wielu kluczowych decyzji - ostateczny wybór silnika zatwierdzono na dziewięć miesięcy przed premierą. Zarząd studia miał obiecywać, że zatrudni dodatkowych pracowników i nie będzie naciskał na branie nadgodzin, ale „ta obietnica nie została dotrzymana”. Płatne nadgodziny początkowo miały być kontrolowanym systemem, „ale z czasem stało się to powszechne i doprowadziło do powstania podwójnych standardów”.

Niektórzy twórcy mieli pracować nawet po 12 lub 13 godzin dziennie albo dłużej. Na codziennych zebraniach deweloperzy byli „wyraźnie zachęcani” do zostawania w pracy dłużej. Źródło dodało też, że pracownicy „identyfikowani jako nieśmiali”, znajdowali się pod presją „zastraszających” przełożonych. Kolejnym z problemów były wysokie wymagania i oczekiwania centrali Ubisoftu co do Just Dance 2023.

Zarząd chciał, żeby to była pierwsza duża gra-usługa w katalogu Ubisoftu. Pokazaliśmy im realistyczny plan działania, jak to osiągnąć, ale go nie zaakceptowali” - przekazał NME jeden z pracowników, który zgodził się na bezpośrednią rozmowę. Ze względu na skomplikowanie projektu, twórcy proponowali przesunięcie gry nawet na 2024 rok. Centrala zdecydowanie odrzuciła takie posunięcie mówiąc, że „Just Dance musi się pojawić pod choinką”, czyli w sezonie świątecznym - ostatecznie gra zadebiutowała 22 listopada 2022 roku.

Rozmówcy zaznaczają jednak, że powołanie nowej dyrektorki zarządzającej - Marie-Sophie de Waubert - przyniosło w systemie pracy pozytywne zmiany. Dodatkowo wszyscy członkowie zespołu „są ze sobą naprawdę zżyci” oraz dzielą „wielką miłość” zarówno do tworzonych gier, jak i ich odbiorców. NME poprosiło Ubisoft o komentarz w tej sprawie, jednak nie otrzymali na ten moment odpowiedzi.


Dlaczego warto sięgnąć po „Legendy gier wideo”?

Dzięki książce poznasz największych twórców gier wideo w historii, a przy okazji dowiesz się, jak wielki był ich wpływ na wszystkie kolejne gry, również dzisiejsze hity, w które grasz na co dzień.

Pobierz darmowy fragment i zamów książkę „Legendy gier wideo” w przedsprzedaży »

Kto pierwszy poruszył postacią na ekranie, jak narodziły się komputerowe RPG-i, dlaczego grom tak blisko do filmów, kto wymyślił otwarte światy, jak narodziły się strzelanki czy wreszcie, który znany twórca poleciał w kosmos jako drugi cywil w historii.

Dowiedz się więcej teraz »

Zobacz także