Luckey: Oculus Rift „nieprzyzwoicie tani” jak na swoje możliwości
Podano ostateczne wymagania.
Założyciel firmy Oculus Rift i „twarz” wirtualnej rzeczywistości - Palmer Luckey - zapewnia, że ujawniony wczoraj zestaw jest „nieprzyzwoicie tani” jak na swoje możliwości.
Jednocześnie menedżer przeprosił za wcześniejsze stwierdzenia i zapowiedzi, według których cena miała kształtować się na poziomie 350 dolarów. Jak teraz wiemy, koszt zakupu to 600 dolarów - lub 700 euro.
„Powtarzam, nie zarabiamy na Rift” - napisał Luckey na Twitterze. „Wysokiej jakości VR jest drogie, ale Rift jest nieprzyzwoicie tani jak na swoje możliwości.”
„Nieprzyzwoicie tani w takim rozumieniu, że 120-calowy telewizor 4K OLED również byłby nieprzyzwoicie tani, gdyby sprzedawać go za 600 dolarów” - precyzował pomysłodawca urządzenia.
W rozmowie z serwisem Polygon czytamy także, że to właśnie druga wersja deweloperska Oculus Rift - DK2 - miała być tą, która trafi do klientów końcowych, jednak producenci nie byli do końca zadowoleni z jakości i postanowili kontynuować prace. Duże znaczenie miało także przejęcie przez Facebook, co otworzyło nowe możliwości, jak na przykład produkcję własnych wyświetlaczy.
Tymczasem na łamach serwisu społecznościowego Reddit Luckey przepraszał za wcześniejsze zapowiedzi, według których cena miała kształtować się na poziomie 350 dolarów.
„Nie poradziłem sobie z komunikacją” - napisał. „W tym okresie wiele mediów podawało, że Oculus będzie kosztował 1500 dolarów, co wprowadzało ludzi w błąd i było dla mnie frustrujące. Moja odpowiedź była źle przygotowana i w głowie porównywałem 349 dolarów z 1500 dol.
Pomimo tego, Luckey zdaje się być zaskoczony negatywnymi reakcjami na ujawnienie wysokiej ceny zestawu.
„Szczerze mówiąc, naszym największym błędem było założenie, że wyraźnie ustaliliśmy oczekiwania” - napisał. „Innym problemem jest fakt, że konsumenci spoglądali na dużo mniej zaawansowaną wersję DK2 za 350 dolarów i spodziewali się, że Rift będzie w podobnej cenie. Ja sam (i Oculus) nie zareagowaliśmy odpowiednio. Przepraszam.”
„Moglibyśmy wydać coś w rodzaju DK2, ale nie wydaje mi się, że byłby to dobry krok dla raczkującej technologii rzeczywistości wirtualnej, zwłaszcza w dłuższej perspektywie” - dodał Luckey w obszernym wątku w serwisie Reddit.
Problemem jest jednak nie tylko sam headset, ale także komputer potrzebny do uruchomienia gier i aplikacji.
„Dla zwykłej osoby największym kosztem jest PC, a nie zestaw VR. Ostatecznym celem jest sprawienie, by do rzeczywistości wirtualnej nadawał się posiadany już komputer” - dodał menedżer. W tym celu Oculus współpracuje z producentami podzespołów, by obniżyć koszty.
Poniżej ostateczne wymagania sprzętowe dla Oculus Rift.
- Karta graficzna: co najmniej Nvidia GTX 970 / AMD R9 290 lub odpowiednik
- Procesor: co najmniej Intel i5-4590 lub odpowiednik
- Pamięć: 8 GB+ RAM
- Wyjście: HDMI 1.3
- Wejścia: 3x USB 3.0 oraz 1x USB 2.0
- System operacyjny: Windows 7 SP1 (64 bit) lub nowszy